Magoo Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 kan man ha detta och klabba mellan plåtarna och ramrören? http://www.verktygsboden.se/V06/shop/showp...39&numnow=1 Quote
Michael Th Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 varför inte... det kittet brukar torka ihop ganska så mycket... jag kommer att använda Sikaflex 521 mer tät än lim..där man vill ha bättre hållfasthet sika 265..mera limmande.. obs bör primas och kleenas för att hålla bra.. men som frågan.. det går säkert Quote
Arrowsmith Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 Jag hade den här soppan och den är inte billigast (114:-/st.) men något av det bästa jag någonsin provat när det gäller lim och täta. (Och jag har provat många....) S-Bond (Sealbond) Grå, 290 ml - SBD Beskrivning: Hybrid polymer för en flexibel sammanfogning och tätning. Limmar, tätar och fogar, levereras i 290 ml tub. Kan användas på både våta som torra underlag. Kan bli övermålad efter ca 15 min, utan att det påverkar härdningen. Unik vidhäftning på de flesta material, utan att använda primer. Innehåller inga lösningsmedel eller isocyanater, är luktfri. Härdar utan att krympa, är resistent mot vibrationer, bibehåller flexibiliteten. Utmärkt kemikalieresistens efter härdning. Hög dragfasthet och unik vidhäftningsförmåga 220 N/cm2. UV och vatten resistent, med anti svamp och mögel effekt. Lätt att applicera och forma. Kan användas tillsammans med Primer Plus. Vilket förbättrar vidhäftningen på flertalet metaller och plaster. Finns i 7 färger: Artnr: Grå: 15460 Vit: 15461 Svart: 15462 Metallic: 15463 Beige: 15464 Transparent: 15465 Röd: 15466 Quote
Tommy Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 Tätar o limmar från Wurt funkar också bra! Quote
ezroller Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 (edited) PL400 från Tremco är bra om man ska ha ngt som verkligen sitter fast. Tar sin tid på dig att torka men det blir otroligt starkt. Ska själv använda det hade jag tänkt till sidor och kardantunnel för att få alu-bitarna att agera som "stressade skinn"... eller vad det nu kan heta på svenska. Ca 280Nm per kvadratcentimeter. Används av flygindustrin enligt utsago från Tremcos eget folk. Kanske inte för att täta med men för att limma med. :) PL_400_TDS_S.pdf.pdf Edited January 28, 2008 by ezroller Quote
Acke Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 PL 600 har jag hört skall vara ännu bättre än PL400an då den tydligen suger ihop ytorna mot varandra oxså... Quote
gka Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Det kan ju vara bra om det går att ta loss plåtarna så man kan byta om man bucklar till dem nångång. PL400 lär väl sitta som sten? Quote
ezroller Posted February 7, 2008 Posted February 7, 2008 (edited) PL-400 sitter som f-n, det är alldeles sant. Men det går att få loss mha värme. Sedan får man slipa bort resterna. Min tanke var framför allt att vara lite "modern" och genom att limma plåtarna runt kardan/sidor/ryggstöd få en sorts semi-monocoque... och därigenom göra en liten kompromiss på det estetiska. Sen har jag ju oxå planer på att åtminstone långsiktigt bygga en LMP-aktig plastkaross och sätta ovanpå hela tjofräsen. Då ser man ju inte ev. bucklor i alu-plåten. :D Edited February 7, 2008 by ezroller Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.