bonde_robban Posted January 26, 2008 Share Posted January 26, 2008 är det nån som vet om det går att hänga på volvo 240 skivor på en 140 framvagn? och i sådana fall hur e det med okena behövs det adapter plattor ?? eller är det rent av så att 140 bromsarna räcker till 600-800kilo(finns det lite häftigare grejor som passar direkt)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 26, 2008 Share Posted January 26, 2008 Jag använder 140 ok och 240 ventilerade skivor och ok. Det du måste göra för att det ska passa är att fräsa (slipa ) bort ett par millimmeter på fastsättningsörona på oken. jag tror att det var ca 4mm. Det är lätt att mäta när du monterar oken på spindlarna och skivorna är på plats. Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 26, 2008 Share Posted January 26, 2008 (edited) Jag har 140 både skivor och ok kvar. Vill man nu ha något "häftigare" ?? så får man väl ta 164 skivor som finns ventilerade och passar. Nu är jag väl av den åsikten att 140's 4 kolvs ok gott o väl räcker till, och med EBC green stuff belägg var det som en käpp bland cykelekrarna när man satte på foten på pedalen i min bil..... Skillnaden mellan kalla och varma belägg var dock så stor att det blev svårkört så dom åkte bort igen till förmån för vanliga std. belägg. Edited January 26, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 27, 2008 Share Posted January 27, 2008 passar 160-skivorna direkt på 140/240 setupen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 27, 2008 Share Posted January 27, 2008 Jag har aldrig provat personligen men det ska vara så att 164 ok och skivor ska vara bolt on. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusF Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 Det är väl så att det är mycket enklare att få tag på 240 delar o så är de billigare delar till 240 än till 164. 164 skivor kan man inte köpa på tex biltema. Har för mig att det var en viss vikt skillnad mellan dom också till 240´s fördel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 Rätt i båda fallen där Magnus... + prisskillnaden......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 23, 2008 Share Posted March 23, 2008 Vilka 240 bromsok ska man ha då ? Sitter å kollar på meca's hemsida. ATE eller Lucas-Girling ? Passar båda två på 140 spindeln ? Jag har tidigare köpt ventilerade 240 skivor. Meca, 240 bromsgrejor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 23, 2008 Share Posted March 23, 2008 Jag tror att du ska börja med att snegla efter 240 fram ok som är så nya att de kommer från en bil med ABS bromsar. På så sätt så har du bara en anslutning för bromsslang istället för två på oket och du slipper ett extra bekymmer med att plugga den anslutningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted March 23, 2008 Share Posted March 23, 2008 (edited) Ahaa! Tack! Ja, då fanns det ju inte så många att välja på helt plötsligt. Är det nån som använder ABS varianten av bromsokena här på forumet ? Har ingen lust att beställa fel. Edited March 23, 2008 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 24, 2008 Share Posted March 24, 2008 (edited) Hej Jag har 240 ABS på 140 spindel med ventilerade skivor. Fast jag tror inte jag är till mycket hjälp för ditt val på MECA för jag köpte 4 nya "original-ok" fram och 4 nya "original-ok" bak på Volvo som jag fick hjälp med att beställda rätt. Priset var något högre än det pris som står i länken från MECA. Det var Girlings ok fram. Det går inte att använda oken direkt på 140 utan de måste fräsas ner 4,6 till 5 mm över fästhålen. Volvos ok gick jättebra att fräsa. Utan fräsning så är inte oket centrerat över skivan eller rättare sagt den går inte att få på plats alls. Jag har tur och känner en mycket kunnig mekaniker med fullt utrustad verkstad som enkelt och lätt kunde fräsa bort det som behövdes. De två första oken frästes i 4 etapper med provning emellan. Fräsen var en rejäl maskin som hade elektronisk mätning inbyggd. Jag vill minnas vi tog 4,63 mm totalt. De två nästa oken visste vi "rätt mått" och därför kom vi i mått direkt. En sak till: På mina spindlar är bultarna som håller oken "för stora" för 240 oket. Hålen fick borras upp till 12,7 mm för att behålla samma hålglapp som originalet hade innan dvs cirka 0,3 mm. Vad gäller bultarna är jag osäker på om det kan finnas olika bultdimension på olika spindlar, mina 140 spindlar tillhör den större varianten som kom sent 1969 till Volvo 140 och försvann från marknaden 1974 när 140 bilen försvann. Om det inom den gruppen också finns olika bultdiameter låter jag vara osagt. Jag blev i alla fall tvungen att borra upp hålet. Samma tur där med en kunning bekant och komplett borrlåda med alla tiondelar tillgängliga. En annan detalj som jag upptäckte för ett tag sedan är att med ventilerade skivor fram så finns det tydligen två typer av monteringssatser som håller klossarna i oken. Kort och lång. På Biltema heter den korta 59907, glöm den jag har provat och det saknas 7 eller 8 mm. Biltemas bromsbelägg som passade till mina 240 ok heter 65913. Rätt monteringspinnar hittade jag på annat håll. Edited March 24, 2008 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 25, 2008 Share Posted March 25, 2008 (edited) Bild på resultatet av fräsningen. Volvo 240 (original) ok för ABS och ventilerad skiva. Edited March 26, 2008 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Jag körde hardcore med vinkelslip :thumbup: Verkar funka än så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 Jag tycker nog du bör se till och få ytan bearbetad Rickard !!! Risken är nog stor att bultarna lossnar annars..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 Ytan är numera tillsnyggad, men 100% plan är den naturligtvis inte. Men jag tror inte det ska vara några problem. Har dessutom bytt bultarna till M16 (drog sönder gängorna i spindeln...), så de sitter ordentligt. Men det är nog en bra idé att kolla lite då och då så inget vibrera loss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 ofta är det ytfriktionen som håller i bitarna mer än bultarna... men m16 är ju stöddigt... bara det finns tillräckligt med gods kvar runt bulten/gängan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 (edited) På gjutna bitar brukar man ju alltid typ fräsa eller nåt för att få plan yta och det är väl inte en tillfällighet .... och bromsar är ju ganska viktigt Edited March 28, 2008 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 Det finns gott om gods kvar både runt gängan och hålet i bromsoket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.