Johan944 Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Sitter här och tittar runt lite och planerar för nästa bygge. Bland alla återförsäljare ser man svindyra kit med flashiga nemn och så ser man sen den lilla annonsen med MK Locost för en överkomlig peng. Som jag har förståt när jag har läst här så är det en stel bakaxel från en escort mk2 eller en taunus som gäller men gäller, men dessa bilar växer ju inte på träd om man säger så. Därfö undrar jag om man kan använda någon annan donator bil utan allt för stora modifieringar? Kan man till exempel använda en Suzuki Swift Gti och plocka lite delar ifrån och sen köpa andra delar ifrån andra håll eller är det en sierra man ska gå på att köpa?? Vad som får mig ordentligt intresserad av MK Locost sattsen är det att man får med hela karossen, men vad är det i övrigt som behöver köpas ifrån MK??? Är lite nybörjare på kitcars men inte på bilar i almänhet. Håller just nu på att bygga ihop en porsche 924 turbo från en nästan tom kaross, så jag är inte helt kass på att leta efter delar :D /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Man kan göra som vissa (jag bland andra) och inte köpa någon donator alls. Jag har köpt delar efterhand som jag behövt dem, hade iofs tur och hittade en mycket trevlig säljare (hej XTR) som hade en stor klump av vad jag behövde. Jag ville ha en bred tålig stel bakaxel, blev från en Volvo 940, ville ha samma bultcirkel fram, då blev det Volvo 140 spindlar. Saab har jag alltid gillat, en turbomotor från en ng900 skaffades. Växellåda blev Opel Omega. Styrningen skulle passa i 140-spindlarna och vara lätt att ev. fixa kort styrväxel till, blev Volvo 240. Som du förstår, ingen donator hade varit lämplig för mig eftersom det blivtit en sån salig blandning. Kanske inte det billigaste eller lättaste alternativet. Men jag har sluppit att ha ett lik stående i verkstaden, och inte haft någon anledning att ta "den där delen jag ändå hade hemma". Vissa kommer säkert att hävda att det är smidigt med en hel bil att ta delar från, och det är såklart inte fel, mer en smaksak. Det hjälper att jag har en självplocksskrot som är löjligt billig 2 km från verkstaden... (www.returbilen.se) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Om man inte har tummen mitt i handen, vilket du inte har om du plockar ihop en Porsche, så kan du bugga chassit själv, om intresse och tålamod finns :prop: Iofs tror jag inte man spara så väldigt mycket pengar på det, men man kan säga att man byggt hela bilen själv, lite för sitt eget ego. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Köp MK ram för delad bakvagn, tror säkert att det går att beställa en. Då kan du ta drivlina från en sierra sen går det att kombinera Fords TYP ) vxlåda med alla möjliga motorer. /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 MK säljer ju i stort sett alla delar löst om man vill.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan944 Posted January 24, 2008 Author Share Posted January 24, 2008 Rikard För mig blir det nog enklast med att ha 1 eller 2 donatorbilar. Det jag som sagt funderar på att använda en Swift Gti motor. Sen får resten av delarna bli Sierra, vilket borde göra att jag klarar mig på max 10 000 kronor för donator bilar. Jsg är dock lite lat av mig och vill gärna ha alla delar så ”jämt” slitna som möjligt. Jag har varken skruvat med Saab, Volvo, opel, Ford, eller något av dem andra vanliga donator ämnena. Det är också en anledning till att jag kommer att använda en donator. Janne Tummen mitt i handen har jag nog inte men har fortfarande ingen förkunskap, vilket gör att jag inte kommer att svetsa ett eget chasie ytterligare en anledning är att jag inte har någon svets. Samt att det känns lite säkrare på passformen att köpa ett färdigt chassie. Daffe För att kombinera Fords TYP 9 växellåda med olika motorer krävs det en adapterplatta va?? Vart kan man då få tag på det?? Sierrans drivlina känns som ett bra val att börja med dels beroende på priset och på tillgänglighet på delar. /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 (edited) om du tänkt dig en Swift Gti motor... så passar en samurai växellåda bolt on.. man får använda lamell från samuraien.. sedan använder man samuraikardanan och förlänger den för att para den med sierra bakaxelklumpen.. jag säger inte att det nödvändigt är rätt att göra så..men man kan göra det. jag gör det... Edited January 24, 2008 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Gällande adapterplattor och bellhouse för Typ 9 lådan finns det flera källor och varierande priser, I sverige har du Roadster, har för Typ 9 till fordmotorer och för Saab, www.roadster.se Sellholm har för Typ 9 till Volvo, www.sellholm.se KLracing flera olika typer http://www.klracing.se/adapterplatta.htm I Englad finns det hos flera olika shopar, www.browellbellhousing.com www.burtonpower.com www.streetperformance.com www.tiltonracing.com www.rallydesign.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan944 Posted January 25, 2008 Author Share Posted January 25, 2008 Efter att ha räknat och :banghead: och räknat och :banghead: så har jag kommit fram till att köra på MK indy deluxe satsen. Samt att köra sierra rakt igenom. /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.