Jump to content

Väga In Vevstakar


_coffe_

Recommended Posts

Jag tänkte väga upp mina stakar nu när jag har dom ute och vikta upp dom och se till att dom väger lika mycket... Men om jag nu får en stake som skiljer sig från en annan, vart ska jag ta bort material? Långt upp, långt ner, utsidan, insidan?

Link to comment
Share on other sites

det beror på. en del väger dem i stor o lillända och då får man ta där det är ojämnt.

det är jäkligt svårt att få bra mätresultat när man mäter ändarna för sig. annars så får man se på dem var det är lämoligast att ta material. man får inte försvaga dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte ta och väga dom på en vanlig hushållsvåg, bara så att jag ser att dom väger ungefär lika... Visst, för min del gör det inget om det skiljer ett gram, men det får inte skilja allt för mycket... Stakarna är ju H-profil... Ska man ta där det är mest material, på kanterna eller i H'et? Det är ju det med att man inte får försvaga konstruktionen, tråkigt att få en stake genom blocket bara för att jag slipat på fel ställe :P

Link to comment
Share on other sites

Har du inte tillgång till en våg som kan väga med större noggrannhet än en vanlig hushållsvåg så skulle jag struntat i det. Risken är att du försämrar istället för att förbättra.

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag ska se hur nogrann den är.. Men det är väl så att man får på tiondels gram iaf... Ska det vara ännu mer precision i det? Jag kan ju kolla iaf så att det inte skiljer riktigt mycket, om det gör det så får jag väl lämna in dom någonstans... Motorn gick relativt lugnt innan den fick lämna den trygga tillvaron under sierra-huven....

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag trodde att om det skiljde sig bara några gram så skulle det bli obalans i motorn... Hur mycket får det skilja, generellt?

Här är en bild på mina stakar, kolvar och alltihop... Har inte hunnit plocka isär dom mer... Vad heter den profilen på stakar om det inte är H-profil?? Jag tänkte att det kanske var samma som vanliga byggnadstermer när det gällde balkar och sånt...

81150-PICT1158.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sorry Coffe, men det där är vanliga i-stakar.

Ett tips är att köpa David Vizard´s bok om pinto-trimmning.

Kan bli dyrt om man inte riktigt vet vad man gör. Dessutom så visar han hur man plockar ut 30-40 hästar mer med enbart en dremel. (och några timmar då)

Link to comment
Share on other sites

Okej, hur får man det till ett i... menar man ett stort i då - I... Skulle då en med H profil ha bredare kanter? :P

Jag har hyffsad koll på vad jag gör, har byggt motor förrut... Kan bara inte alla tekniska benämningar på allt... Speciellt inte profiler :P Sen så ska jag inte direkt trimma den speciellt mycket heller... Ska bara byta kolvar, lager och lite sånt... Ge motorn lite kärlek :)

Link to comment
Share on other sites

Behöver du väga hyfsat exakt så har jag en gammal labbvåg som väger på hundradelens gram och upp till 1 kg(eller var det 5).

/Janne

Asch vågen var bara indelad på tiondelen och 1 kg, men indelningen är ganska grov så det blir nog hyfsat exakt om man orkar.

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...