Jump to content

Mega Lost!!!


Ingenjören

Recommended Posts

Tjena alla!

Jaha, bara att erkänna att trots alla studier är man helt enkelt inte smart nog.

När det kommer till Mega Squirt är jag helt lost. Kan inget och vetefxxn vart jag ska börja.

Så... Jag efterlyser en garageträff i Mälardalen där vi kan sparka däck och gå igenom hur man faktiskt gör(på enklaste mutternivå) :stupid: .

Jag har kollat i tidigare trådar om MS men diskussionen svarar ofta på avancerade frågor men inte hur man faktiskt gör :banghead: .

Så nu är min fråga vem som har en enkel installation som gärna är gjord på en motor som inte hade insprutning innan(läs Pinto) och som kan tänka sig att brygga en kanna kaffe till de som vill komma och kolla?

Jag tar med block, penna, kamera och en rejäl wienerkrans.

Någon intresserad?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju en fungerande (med mycket finjusteringar kvar) installation på en Pintomotor. Vet inte om jag kan bistå med så mycket matnyttigt men allt är väldigt enkelt när du har tragglat dig igenom all dokumentation...

När lusten infinner sig - och det gör den inom kort hoppas jag - ska jag dissekera bilen en smula vilket innebär att den inte kommer att kunna startas, men om du passerar Uppsala så kan du titta in. Det blir lite lättare att begripa allt om man kan vara med och klicka sig fram i Megatune och ratta lite på alla parametrar.

Själva installationen är inget konstigt. Givaren på vevaxeln, två tempgivare, spjällägesgivare och sånt. Sedan är det bara att svära sig fram genom livet tills det fungerar. En bra batteriladdare är också fint att ha, för det kan bli mycket startmotoråkning innan man fått till allt (för hur mycket man än har läst i manualerna så är det ändå något som missats)

Vi är ju flera som lyckats få Megasquirt att lira. I Vallentuna finns en till som fått till det, och säkert är bättre på det där med inkopplingen: Micael Åman

Har du köpt på dig alla grejor som behövs?

Link to comment
Share on other sites

Tjena Stigge.

Jag har ännu inte köpt det som behövs. Vill försäkra mig om att jag kommer i mål innan jag börjar shoppa.

Lysande att det finns möjlighet att kolla på en fungerande installation.

Jag kommer att lista de grejor som jag behöver köpa efteråt så det "bara" är att köra igång.

Kollar lite om det finns flera intresserade så kanske vi kan enas om ett bra datum.

Link to comment
Share on other sites

Nu lugnar vi ner oss :)

Det är inte så svårt att bygga ihop ett MS. Kan jag göra det så kan alla andra.

Jag kan prata lite om MS om någon vill lyssna. Dock har jag bara byggt ett och har ingen som helst elektronikkunskap.

Men allt finns på MS-sidorna det gäller bara att läsa och läsa och läsa och läsa lite till. Sen måste man förstå vad man läser.

Det finns liksom inga genvägar. Du måste förstå vad du gör och hur du ska göra det.

Det är det som är skillnaden med att bygga ett MS jämte mot att köpa ett Motec för 20.000 (sen har motec kanske lite mer funktioner)

Börja läsa här http://www.megamanual.com/v22manual/mtabcon.htm Börja från början och läs

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog i samma båt : )

Har just beställt en box Megasqirt och köpt på mig lite andra prylar som ska till som Spjällhus MC, insugsfläns ( bygga eget insug), kablar kontakter mm mm... Men jag har inte en aning hur jag ska få det att funka som det är idag... men det ska nog lösa sig : )

Link to comment
Share on other sites

haha, precis... Du kan få ett MS att funka grymt bra med! Får du en grov mapp av någon så att motorn iaf startar så är det bara lite finjustering sen!

Jag tänkte beställa mitt MS snart, är det någon mer som hänger på då? Vi får väl passa på nu när dollarn är rätt låg :P

Link to comment
Share on other sites

Det är lätt att överdramatisera det där med megasquirt. Det mesta är ren logik och det som behövs för en novis är läskunnighet och tålamod. De senaste korten är bra designade och kan man bara läsa och löda och tar det lugnt och metodiskt så är man hemma. Byggmanualen är mycket enklare och mer pedagogisk nu än när jag byggde mitt första 2002, så bara handla och var lugna är mitt tips. Det löser sej alltid.... Samma sak med mappningen, och kör man inte överladdat så är det inte så stor risk för ras vid eventuella misstag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har just lött ihop ett MS med stor hjälp av Micael :)

Å får jag det att funka så kan nog vem som helst få ihop det.

Däremot så kommer jag behöva en bredbandslambda. Så frågan är om man ska ta en LC-1 eller JAW

Link to comment
Share on other sites

Jonte

vad var det för fel på "bank2"?

Jag kör med LC-1 och är nöjd med den. Dock har den pajat en gång, men jag fick bra service av innovate, så det löste sig bra.

Har inte provat jaw, men det ser ut att funka.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Nu lugnar vi ner oss :)

Det är inte så svårt att bygga ihop ett MS. Kan jag göra det så kan alla andra.

Jag kan prata lite om MS om någon vill lyssna. Dock har jag bara byggt ett och har ingen som helst elektronikkunskap.

Men allt finns på MS-sidorna det gäller bara att läsa och läsa och läsa och läsa lite till. Sen måste man förstå vad man läser.

Det finns liksom inga genvägar. Du måste förstå vad du gör och hur du ska göra det.

Det är det som är skillnaden med att bygga ett MS jämte mot att köpa ett Motec för 20.000 (sen har motec kanske lite mer funktioner)

Börja läsa här http://www.megamanual.com/v22manual/mtabcon.htm Börja från början och läs

OK! Jag har börjat läsa länken du skickade. Kanske det är möjligt trots allt. Jag kollade in DIY Autotunes hemsida från vilken jag förstått att de flesta beställer. Men vad beställer man? VAd jag läst mig till ska man ha den senaste versionen med extrakoden. Detta hittar jag inte? Sedan såg jag att det fanns färdigbyggda för inte så många mera dollar. Är det kanske värt att beställa en färdig låda? Med Forex dagskurs hamnar en färdigbyggd MS II på 2800 inklusive frakt.

Kanske det är en bra början tillsammans med en bredbandslambda och ett kablage?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Extrakoden är bara till MS1. Man laddar in den nya koden (firmwaren) själv efter att MSet är hopmonterat. Lite förenklat kan man säga att MS1 med extrakoden kan det som MS2 kan "original". Jag kör med MS1 med extrakod på kretskort ver 3 (PCB3.0). Enligt mig en optimal lösning. (Detta kittet). När jag köpte för några månader sedan var det inte jättemånga som körde med MS2, mest därför jag valde MS1 med extrakoden, plus att det är $50 billigare.

Link to comment
Share on other sites

Det jag vill köpa från DIY autotune kommer att gå på $224.10 utan frakten... Säg till när du ska beställa så kör vi ihop och sparar lite frakt!

Jag kommer att köra MS1 med PCB3.0... Jag köper ett kit som jag får sätta ihop själv, det är mycket roligare ;)

EDIT: Okej då, lägger jag till ett LC-1 inkl. lambdasond så hamnar priset på $423.10 istället utan frakt... Men men, dollarn är som sagt rätt låg!!

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Det här med MS e inte så hemst knepigt att få o lira hyfsat på en bil med sugmotor om man bara kan köra den på allmän väg och mappa.. att göra som vi gjort med räser-saaben rekommenderas docjk inte.. dvs turbomotor med elakt agg, ingen bra möjlighet att provköra o mappa innan banåkat och inte möjlighet att göra det på rullande landsväg.

Det slutade i krokiga vevstakar o spräckta kolvar.. :P

Har dock mappat ihop en hyfsad mapp (den klarade besiktningen) på en 740 -86 som körs på etanol.

E-motor vars K-jet havererat så den fick MS o E85 istället.

Går mycket bra nu men ganska törstig vid tung gasfot.

Knepet verkar vara att man börjar med att få bilen att gå bra vid jämn fart i sisådär 50-60 på 4:an.

Sedan ökar man farten i omgångar och får det att lira. sen får man pilla med acceleration, typiskt på trean e bra, mellanlast först och sedan öka. Därefter ger man sig på gasresponsen. Hela tiden ska man känna att det händer ngt när man trycker lite hårdare på gasen,

samtidigt som det inte rycker och inte har tendens till kövning eller fetboggning.

Sedan blir det finpill.

Har man hamnat hyfsat rätt så ska det se bra ut med smalbandslambda oxå... dvs. när bilen går bra brö man ligga inom smalbandarens arbetsområde.. 0.8-1.2.

Tar en dag ungefär...

Det svåra e om man ska mappa tändningen oxå.. ;)

Mekanisk/vacuumstyrd rekommenderas till att börja med.

Ska man mappa tändning för max effekt etc rekommenderas rullande lansväg.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...