Jump to content

Plats För Fötterna ???


mjobålsta

Recommended Posts

Hej Gott nytt år på er ! :toot:

Är det någon av er som bygger på chris gibbs ritningar ??

på sidan 45 i boken så kan man se att det är olika storlekar mellan TT2 och ytterram och TT3 och ytterram vilket gör att det blir mera plats för fötterna (pedalstället), boken är ju gjord för en högerstyrd bil. Nu bygger ju jag för värsterstyrd, är det bara att öka utrymmet på väster sida (blir då trängre för sprängkåpan/växellådan eller kommer det att innebära att jag inte får i motor och låda i ramen.

Jag har motorn och lådan kvar i donatorn så jag kan inte mäta, 2 liters pinto med låda från -86 nån som har en måttsatt skiss på en sån ?? det skulle ju kunna underlätta.

Ha det /Micke

Link to comment
Share on other sites

Jag kan sticka ut i garaget imorgon och mäta hur bred växellådan och sprängkåpan är om jag hinner...

Om det nu inte är någon annan som vet måttet och hinner före mig!?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan sticka ut i garaget imorgon och mäta hur bred växellådan och sprängkåpan är om jag hinner...

Om det nu inte är någon annan som vet måttet och hinner före mig!?

Kanoon :notworthy:

En tackar så mycket :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan sticka ut i garaget imorgon och mäta hur bred växellådan och sprängkåpan är om jag hinner...

Om det nu inte är någon annan som vet måttet och hinner före mig!?

Det kan ju vara så att sprängkåpan är större på vänstersidan, jag tror att det är där armen till kopplingen sitter.

Link to comment
Share on other sites

på t.ex. min opellåda så är det förberett att sätta kopplingsgaffeln på höger sida kolla det så har du vunnit en del. annars så är ett centrum cylinderkit nåt att tänka på

Link to comment
Share on other sites

Hej Micke

har du kollat uppdateringarna för boken på Haynes forumet, där finns det uppdateringar för en vä styrd bil.

Bara att skriva ut och följa. Jag har motorn så långt bak att jag fick tumma på fotutrymmet för passagerare så att jag kunde få in startmotor huset i kardantunneln.

Skall försöka få upp en bild till helgen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik

Tack för tipset det här var precis vad jag gjorde i kväll i garaget utan att ha sett uppdateringarna, snacka om röta, men du skall inte tr5 byta plats till vänster sida eftersom man gör den andra ändringen, eller har inte det nån betydelse.

Kollar man i boken där man ser motorn på sid 78 så ser det ut som om det inte finns utrymme för startmotor på högra sidan av motorn, kan det vara så att det finns en Engelsk variant där startmotorn och kopplingsarm är skiftade mot oss i den "normala" världen.

Vad tror du om att lägga in några extra diagonaler i kardantunneln för att styva upp den lite, det ser lite tomt ut där.

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen Micke

Jag byggde inte ramen efter hans ritningar så min ser lite annorlunda ut men jag tycker att orginal verkar det styvt som tusan, jag vill inte lägga på mer vikt utan avvaktar i så fall min SFRO besiktning.

Vad gäller hans bilder så tror jag att han har motorn längre fram än vad jag har dessutom är hans en +2 i bredd så det blir annaorlunda mot min. Jag har motorn så långt bak att växelspaken kommer bakom första "tvären" framifrån då jag slipper förlängare till växeln, det var min prio. Nästan hela startmotor huset på klockan är inne i kardantunneln och jag smalade av fotutrymme för att klara kopplingsarmen med nöd och näppe.

Lägger lite bilder till helgen så kommer du att förstå.

Fick upp min på hjulen under julen :biglaugh2: men med träklossar som stötdämpare då julen vart lite för dyr för mig och stötdämpare får vänta tills ekonomin har repat sig.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik

Ha julkul skämt du :w00t2:

Men återigen titta på bilden på sidan 78, sitter inte hålet i lådan för spaken bakom första tvären ?? eller ??, vi får se vad som händer när jag slajdar in rovan i min ram var spaken hamnar, det är nämligen ochså en del av min prio.

Du jag är helt med när du tycker att dämparna är dyra, dom kostar ju skjortan. har du nåt ställe där du har tänkt köpa dom på till en rimlig kostnad ?.

Själv har jag punktat ihop hela främre delen ( framför bakaxeln) av ramen inklusive diagonaler etc, skall nu börja med bakpartiet, sedan bärarmarna, behöver komplettera där med lite rörstumpar till bussningarna mm (har du nåt lämpligt över att sälja ?)

Förresten skulle man kunna få komma på ett studiebesök i ditt garage nån gång det är ju inte så långt mellan oss.

Ha det / Micke :eclipsee_steering:

Jag får passa på att tacka min bror, Sten för hans hjälpande hand med diagonalmätningarna, jag tror att vi ligger inom normen för en byggnation av en rymdfärja :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har ju inte kollat så mycket på hans ram ritningar då jag inte byggt efter dem.

Veet inte var jag skall köpa mina dämpare men alla verkar ha olika åsikter, vi får se vad tiden lider.

Visst kan du komma förbi om du vill, ring innan och kolla att jag är hemma. 0708-697979, inte hemma denna helg och är normalt hemma eft 18 på vardagar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tusigt :thumbsup:

Det var rackarns trångt mellan passagerarsidan och startmotorn men det är väl så det kommer att se ut hos mig ochså

Jag ser att du har pedalstället tillbakaflyttat om man jämför med bokens som så sitter riktigt långt fram, har själv tänkt att göra nån egen lösning typ någon hybrid med bokens ställ som grund

Golvet är ett plåtgolv eller, jag har inte bestämmt mig änny men funderar på poppnitad hårt Aluminium ( gamla reklamskyltar 1,5 mm )men jag har inte löst det hur jag skall fästa golvet och sidoplåten viks runt på undersidan(ytterplåten) som då kommer att bli två lager som skall poppas i samma rör, nån som har förslag ??

Ha det

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tackar

Jag har flyttat pedalstället för jag vill ha stolarna längst bak icke justerbara(min bil!) och jag är bara 174cm så jag nådde inte fram annars.

Jag valde plåtgolv för det var lättast att få tag i billigt och man kan svetsa det direkt emot utan att behöva oroa sig för galvanism och annat.

Jag är rätt nöjd med hur det blivit och hoppas att Volvo gummit är hårt nog att inte flytta motorn de cm i sidled som jag har till startmotorn, men jag har ju gummit i 45grader så det skall nog gå vägen men man vet ju inte förrens man har kört motorn.

Skall till Swedol i Bredden och köpa mina clips till broms/soppa rör någon dag så jag kan få ordning på dem också. Sen saknas bara stötdämpare & svetsen på kardan för första SFRO som jag får göra när jag får råd. Under tiden får jag jaga bromsreducering och bygga scuttle.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...