stigge Posted December 29, 2007 Posted December 29, 2007 Efter ett par dagar på gamla hemorten råkade det följa med diverse prylar som kanske kan fungera, jag vet inte. Bland annat två duktigt portade toppar till Pinto. Fråga: Den ena har fått en spricka mellan kanalerna, rätt ner mellan ventilsätena. Går det att svetsa sånt? I så fall, är det pinne eller tig eller dillon som gäller? I övrigt är toppen kanonfin och har presterat cirka 100 literhästar med rätt grejor runt omkring. Lite svets plus ett par lösa säten, det vore drömmen för en rimlig slant. Den andra toppen har råkat ut för ventilhaveri, en tallrik har dansat runt lite och kvaddat säten på en cylinder. Går garanterat att laga men då behövs också nya styrningar. Plus att den inte är lika omsorgsfullt modifierad. I värsta fall rensar jag bägge topparna på ventiler (största som ryms, rediga Ford Motorsport-saker) och går loss på en ny topp med roterande filen, men det tar ju en sjujäkla tid och blir nog ärligt talat inte så effektmaximerat heller... En A8-kam låg också och skräpade. och en grov extraktor. Det här kan bli fint för en liten slant. Ska ta kameran med mig till garaget och knäppa loss lite, lägger upp bilder senare. Tips på svetsare som kan åta sig dylikt jobb mottages tacksamt. Quote
Thomas Posted December 29, 2007 Posted December 29, 2007 är det lösa säten i den som ventilsallad.? ska du svetsa den andre så gör det hos de som verkligen är proffs på det. det är lätt att det blir skit annars. är toppen så bra för övrigt så är det värt att lägga pengar på den. förresten läcker den? många toppar går med sprickor som man inte känner till och det speciellt Dieslar. där är det nästan alltid sprickor emellan sätena. om den inte läcker så kan man sätta in säten i den så ventilerna tätar som de ska. det brukar nämligen vara rejält med gods mellan sätena att en vattenläcka inte behöver finnas. motorsvets på burk kan funka men det förutsätter att sätena är riktiga.. en kamrat körde dragrace med en Nova o duktigt med lustgas på. den motorn läckte som en tesil varje vår efter att den varit nerplockad. i med motorsvets o körde hela säsongen.tätt o bra.jag skulle inte skrota den för är den bra så är det mycket arbete nerlagt. och man ska veta var man ska fila annars kan det t.o.m. bli sämre flöde . Quote
stigge Posted December 30, 2007 Author Posted December 30, 2007 Bilder på mina två toppar. Märkligt nog hittar jag inte sprickan i dag. Men den finns där... Eller sviker minnet, är det bara avgassätet som lossnat i samband med haveri? Jag tror det får bli ett nytt säte och så får någon firma sprickindikera här och där. Eventuellt chansar jag på sån där Bar´s leak eller vad det nu heter, sån där smörja som tätar små sprickor något år. Det kan det vara värt eftersom toppen är välgjord. Den ventilhavererade får ställa upp med ventiler. (44.7 / 38 tror jag storleken är) Quote
Michael Th Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 cyllen med sprickan verkar ha varit lite löst skrot i... kan skadan ha uppstått därav?? Quote
stigge Posted December 31, 2007 Author Posted December 31, 2007 (edited) Troligen har det samband med lösa prylar. Krökta ventiler och pajat säte, sedan kanske sprickan funnits tidigare också. Hursomhelst så tror jag att det löser sig. Ska göra ett fattigmans spricktest genom att montera ventil plus fjäder på insugssidan och fylla kanalen med t-sprit. Förhoppningen är att eventuell genomgående spricka ska visa sig. Edited December 31, 2007 by stigge Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.