Ferm Posted December 28, 2007 Posted December 28, 2007 (edited) Jag sitter i garaget och försöker få ihop framvagnen på bilskrället, efter ändrade planer p.g.a regelänringar vad beträffar kulleder. Det jag undrar är om man som jag tänkt det bör vinkla upp änden på bärarmen där kulleden sitter så den så att säga har samma vinkel som ytan där konan sitter på spindeln, annars vinklar man ju kulleden direkt så att det vid fjädring nedåt kanske går i botten! Hoppas någon förstår vad jag babblar om så här sent en fredag kväll!? Mvh Mange Edited January 8, 2009 by Ferm Quote
LUPUS Posted December 29, 2007 Posted December 29, 2007 Låter vettigt . Om leden i utgångsläget med bilen i "ride" height har vinkel 0 borde det vara ganska optimalt. Sedan har vi ganska korta fjäringsvägar så vi har bra utgångsläge men man vill ju absolut inte att det bottnar. Quote
Sonett7 Posted December 29, 2007 Posted December 29, 2007 Jag bygger med Sierra-spindel och har vinklat undre leden ca 15 grader inåt för att få den så nära "centrum" vid rideheight. Quote
Ferm Posted December 29, 2007 Author Posted December 29, 2007 Jag bygger också med Sierraspindel, Sonett7 har möjligtvis inte ett par fina bilder på sin konstruktion att lägga upp eller skicka? Mvh Mange Quote
Sonett7 Posted December 29, 2007 Posted December 29, 2007 (edited) Här är två bilder - bilden som visar hela bärarmen är kanske inte sååå bra... ;) Spindelleden jag använder kommer från Lotus Elise (men är visst samma som Opel Kadett C, fast det låter ju inte lika tufft) och hylsan där den skall sitta är en exakt kopia av den som sitter i Lotusens bärarmar. Givetvis är konan i spindeln ändrad för att denna led skall passa... Edited December 29, 2007 by Sonett7 Quote
hox Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Här är två bilder - bilden som visar hela bärarmen är kanske inte sååå bra... ;)Spindelleden jag använder kommer från Lotus Elise (men är visst samma som Opel Kadett C, fast det låter ju inte lika tufft) och hylsan där den skall sitta är en exakt kopia av den som sitter i Lotusens bärarmar. Givetvis är konan i spindeln ändrad för att denna led skall passa... Hej. Jag följer diskussionen om spindel med intresse och skulle vilja fråga om den som är till volvo 140 har liknande mått som din eller om din är mindre? http://81.246.78.74/DetailPage.asp?artikel=67180 Alfa ombyggnad nu men egen bil i framtiden (förhoppningsvis) Bygglänk http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652 /Håkan Quote
Ferm Posted December 30, 2007 Author Posted December 30, 2007 Tack för bilderna, nu åker jag till garaget och svetsar lite tror jag! Mvh Mange Quote
Toffe Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Hej Hox Du hade ju hittat volvo-leden på sidem här är länken till opel'n http://81.246.78.74/DetailPage.asp?artikel=9783 den är mindre...... /Toffe Quote
Sonett7 Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Tänkte lägga upp ritningen på hylsan som jag använt mig av. Stort tack till "Dude" på Rejsa som hjälp till med måttagning och ritningsarbete! :D Quote
Michael Th Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 hejsan mats.. varför en insvarvning på båda sidor?? mvh michael Quote
Thomas Posted December 31, 2007 Posted December 31, 2007 är kadett C med mc-persson eller länkarmar? med tanke på kraften på kulbulten? Quote
Michael Th Posted December 31, 2007 Posted December 31, 2007 (edited) c kadetten är bakhjulsdriven fram till 79 dubbla a länkar sen kom D kadett med framhjuls drift och mack pekkel framvagn.... spindelleden är något klenare än A ascona/manta spindeln har fast styrarm. Edited December 31, 2007 by Michael Th Quote
Thomas Posted January 1, 2008 Posted January 1, 2008 då är det den modellen jag trodde. framvagnen är lik Asconan. Quote
Sonett7 Posted January 1, 2008 Posted January 1, 2008 Den är insvarvad från båda hållen för att det är en exakt kopia från Lotus och de använder likadana bärarmar på höger och vänster. Sedan är det ju en fördel om du tittar på mina bilder eftersom det blir mer material att svetsa mot - jag använder 25 mm rör och det räcker gott trots 15 graders lutning. Dessutom måste ju gummibälgen få plats också. Quote
Michael Th Posted January 1, 2008 Posted January 1, 2008 hur mycket plats mellan undersidan på spindeln/upright och spindelleds hylsan i bärarmen?? är det inte tajt?? Quote
Sonett7 Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Visst är det lite tight men det bör få plats... Eftersom jag inte helsvetsat bärarmarna ännu så har jag inte pressat i spindelleden och har därför inte kunnat testa fullt ut, men enligt mina ritningar passar det perfekt! :D Quote
Toffe Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Hej Mats Vad har du valt för material till hylsan ? En stump ämnesrör svarvat till rätt dimensioner eller något tunnväggigare rör eller........? Jag skall använda Volvo140 spindlar och är i valet och kvalet att pressa spindelleden i en plåt eller rörhylsa.... /Toffe Quote
Sonett7 Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Det är Ake (Spindelmannen) som svarvat hylsan till mig och den ser ut att vara ett ämnesrör. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.