Jump to content

Bärarmar


Ferm

Recommended Posts

Jag sitter i garaget och försöker få ihop framvagnen på bilskrället, efter ändrade planer p.g.a regelänringar vad beträffar kulleder. Det jag undrar är om man som jag tänkt det bör vinkla upp änden på bärarmen där kulleden sitter så den så att säga har samma vinkel som ytan där konan sitter på spindeln, annars vinklar man ju kulleden direkt så att det vid fjädring nedåt kanske går i botten! Hoppas någon förstår vad jag babblar om så här sent en fredag kväll!?

Mvh Mange

Edited by Ferm
Link to comment
Share on other sites

Låter vettigt .

Om leden i utgångsläget med bilen i "ride" height har vinkel 0 borde det vara ganska optimalt.

Sedan har vi ganska korta fjäringsvägar så vi har bra utgångsläge men man vill ju absolut inte att det bottnar.

Link to comment
Share on other sites

Här är två bilder - bilden som visar hela bärarmen är kanske inte sååå bra... ;)

Spindelleden jag använder kommer från Lotus Elise (men är visst samma som Opel Kadett C, fast det låter ju inte lika tufft) och hylsan där den skall sitta är en exakt kopia av den som sitter i Lotusens bärarmar. Givetvis är konan i spindeln ändrad för att denna led skall passa...

post-38-1198957492_thumb.jpg

post-38-1198957508_thumb.jpg

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Här är två bilder - bilden som visar hela bärarmen är kanske inte sååå bra... ;)

Spindelleden jag använder kommer från Lotus Elise (men är visst samma som Opel Kadett C, fast det låter ju inte lika tufft) och hylsan där den skall sitta är en exakt kopia av den som sitter i Lotusens bärarmar. Givetvis är konan i spindeln ändrad för att denna led skall passa...

Hej.

Jag följer diskussionen om spindel med intresse och skulle vilja fråga om den som är till volvo 140 har liknande mått som din eller om din är mindre?

http://81.246.78.74/DetailPage.asp?artikel=67180

Alfa ombyggnad nu men egen bil i framtiden (förhoppningsvis)

Bygglänk http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652

/Håkan

Link to comment
Share on other sites

c kadetten är bakhjulsdriven fram till 79 dubbla a länkar sen kom D kadett med framhjuls drift och mack pekkel framvagn.... spindelleden är något klenare än A ascona/manta spindeln har fast styrarm.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Den är insvarvad från båda hållen för att det är en exakt kopia från Lotus och de använder likadana bärarmar på höger och vänster. Sedan är det ju en fördel om du tittar på mina bilder eftersom det blir mer material att svetsa mot - jag använder 25 mm rör och det räcker gott trots 15 graders lutning. Dessutom måste ju gummibälgen få plats också.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det lite tight men det bör få plats... Eftersom jag inte helsvetsat bärarmarna ännu så har jag inte pressat i spindelleden och har därför inte kunnat testa fullt ut, men enligt mina ritningar passar det perfekt! :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats

Vad har du valt för material till hylsan ? En stump ämnesrör svarvat till rätt dimensioner eller något tunnväggigare rör eller........?

Jag skall använda Volvo140 spindlar och är i valet och kvalet att pressa spindelleden i en plåt eller rörhylsa....

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...