Jump to content

Tändstift


Superswift

Recommended Posts

Jag har funderat på att byta till en annan typ av stift och är lite nyfiken på Halo/Brisk stiften. Ruskigt effektiva och trots sitt pris så får man klassa det som en billig hästkraftsökare. Se:

http://www.ontop.nu/

De börjar bli vanliga i rallysammanhang och även på strippen och finns till flera olika motorapplikationer. Problemet är bara att de tänder väldigt snabbt och effektivt vilket med en felaktig inställning lätt kan orsaka spikningar. Det är inte bara att skifta till rekommenderat stift i listan om man har en redan moddad motor. Och jag är verkligen ingen tändkurveexpert.

Är det någon som känner till någon med erfarenhet av injustering av tändning för Halo/Briskstift i Mälardalsregionen? Det finns en firma norrut men det känns lite jobbigt att traila genom halva Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Ok, du får kalla det vad du vill. Tack för det konstruktiva svaret...

Du efterlyste bänktest, det finns fler på deras hemsida, även kurvjämförelser:

Set-up: Bänken är av fabrikat Dynojet (dynamisk typ=rullande landsväg), dvs acceleration av en "rulle" med en given massa (kalibrerad enl. SAE Hk + Nm). Datorprogram tar hänsyn till rådande lufttryck och lufttemperatur.

 

Tävlings-MC: Supermotard Husaberg FS560 årsmod.2003. (1-cylindrig 4-taktare) Uppgraderad: FP race-avgassytem, high flow luftfilter, annan kamaxel, tändbox med 2 st programmerbara tändkurvor, SEM högeffekt tändspole, annan vevaxel=högre kompression 13:1. AG-racingfuel 102 oktan. STD-stift är NGK DCPR8E. (En std Motocross Husaberg FC550 årsmod. 2004 lämnar ca 48-49 bhk)

 

Test:

Man kör en så kallad roll-off på 3:ansväxel, fullgasacceleration, i detta fallet från 3000rpm till 10500rpm.

Körning nr. 1-3 med NGK. Körning nr. 4-9 med Brisk. Man kör flertalet gånger tills man fått en spridning på max +/- 0,1bhk.

Friktionsförluster genom transmission och växellåda, samt däckets "slip" mot rullen, ligger på ca 13%. Se omräkning nedan från bakhjulshästar till SAE Hk på vevaxel. 

 

Resultat:

Max Power: NGK 55,0 bakhjulsHk x1,13=62,15 SAE Hp på vevaxel vid 8700 rpm.

Max Torque:NGK 50,7 bakhjulsNm x1,13=57,3 SAE Nm på vevaxel vid 7100rpm

 

Max Power: Brisk Racing 56,1 bakhjulshästar x1,13=63,4 SAE Hp på vevaxel vid 8500 rpm.

Max Torque: Brisk Racing 51,5 bakhjulsNm x1,13=58,2 SAE Nm på vevaxel vid 6900rpm.

 

Tror resultatet är något i underkant, ska även testa Brisk på en vassare Husaberg 650 årsmod. 2004 senare i vår.

 

Slutsats: Max effekt- och vridmoment-ökning ca 1,5 -2 %, klart märkbar med enbart stiftbyte (fördelar med bättre motorrespons pga den "inbyggda" ökade förtändningen, kraftigare startgnista=blir mer lättstartad, maxeffekt tas ut vid något lägre varvtal). OBS! Förgasaren var grundbestyckad för 98 oktan. (fler körningar om någon månad då med optimerad bestyckning och annat insugningsrör + luftfilter, som borde ge större effektökning ihop med Brisk)

Link to comment
Share on other sites

Jag är också skeptisk till sådana specialprodukter... Jag tror att man kommer långt genom att bara se över tändsystemet och skaffa en ordentlig tändspole.

Det första jag funderar på är hur man justerar gnistgapet på Kalo-stiften?

Link to comment
Share on other sites

Det fanns säkert en tid när en ordentlig tändspole ansågs vara en specialprodukt... :D

Gapet ska inte justeras...enligt återförsäljaren.

Jag kikade förut bara på Briskstiften där det låg övervägande MC-test, det finns en hel del bromstest etc på volvomotorer, opel etc under Halo för den "bilintresserade".

Link to comment
Share on other sites

Men du som har turbo har väl knacksensor och sådant, så motorn själv kan sänka tändningen vid behov? Eller den kanske bara reglerar laddtrycket mha knacksensorn?

Link to comment
Share on other sites

Just nu är det en av mina "ångestar" att jag saknar knacksensor.

Om jag inte gör något mer med motorn så ska det inte vara något problem. den laddar max 1.0 bar och spikar vid 1,5. Men det ger samtidigt ett spelutrymme som är onödigt stort och min tanke är att med knacksensor (om jag hittar någon) nya tändstift, toppat med aspen racing fuel ska kunna få ut en hel del mer hästar på ett förhållandevis enkelt sätt. Jag kör så lite mil per år så vad bränslet kostar spelar i det stora hela ingen roll. Dessutom ger det ju en extra säkerhet som jag idag saknar, vilket på sikt kanske leder till en besparad motorrenovering.

Men du har rätt - en motor efter 1990 (min är äldre) ska oftast kunna själv reglera tändningen och anpassa sig efter de nya stiften. Om man hade haft en sådan. Hade jag haft en Saabmotor tex hade jag inte tvekat....

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Ok, du får kalla det vad du vill. Tack för det konstruktiva svaret...

Det var konstruktivt, dock ej så diplomatiskt kanske.

Det var mycket text på deras hamsida. Det mesta samma argument som dylika företag har använt under lång tid.

Säg mig, hur kommer det sig att Halostiften "tänder snabbare"? Hur mycket snabbare?

Jag har mycket svårt att tro att man kan påverka tiden det tar för elektronerna att färdas de ca 20-30 milimetrarna i ett tändstift så mycket att tändningen skulle behöva ställas om...

B

Link to comment
Share on other sites

Nu känner jag kanske att det knappast min uppgift att försvara andras ideér eller ens behöva stå till svars för dem men eftersom du frågar mig så får jag citera deras eget svar: :)

"Med Halos mer riktade gnista får du snabbare antändning. Tändpunkten

justeras ca 1-3 grader närmare vändpunkten.

(ex. har du 10 graders förtändning kan den minskas till 8 grader)

Med traditionella enelektrod stift fördröjs antändningen då elektroden är

ivägen. Flerelektrodstift får en sidledes tändning eftersom elektroderna är placerade runt mittelektroden."

Det är säkert argument du hört förut och kanske har tusen bra motargument mot. Fritt fram för var och en att välja andra stift som man tycker är bättre. :D

Jag öppnade denna tråd enbart för att få tag på info från någon verkstad som hade erfarenhet av deras stift, eftersom jag tyckte deras resultat såg intressant ut. Jag inser nu att jag inte borde ha gjort det på ett forum för folk som bygger eller kör bilar med anor från 50-talet... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Jag inser nu att jag inte borde ha gjort det på ett forum för folk som bygger eller kör bilar med anor från 50-talet...  :whistling:

I alla fall inte på ett forum fyllt av kritiskt granskande människor ;)

Det jag lärt mig tidigare i diverse böcker om motortrimning är att man kan få ut någon gnutta mer hästar genom att leta fram tändstift som hamnar så att elektroden inte skymmer förbränningen (om den skulle vara riktad mot insug eller avgas minns jag inte). Alltså - köp en näve tändstift och leta fram de där gängorna i tändstiften och toppen "passar ihop"...

Med halo-stiften så har du inte bara ett ställe där gnistan skyms utan tre(?).

Det jag tror att Real7 menar är att man kan sälja allt med mördande reklam - allt från propellrar i insuget till ljuddämpare som skall "suga" ut avgaserna och därmed ge mer effekt.

Den dag någon av de stora biltillverkarna anammar någon av dessa prylar för att få ut mer effekt och renare avgaser då finns det anledning att kolla närmare på dem. Varför har till exempel ingen av biltillverkarna Slick50 i oljan från början?

Link to comment
Share on other sites

En lösning är väl antagligen de gamla hederliga Hemitopparna med cylindriska förbränningsrum i topparna och tändstiften i mitten.

Som jag förstår så är det en ring på Halostiften där gnistan går rakt igenom. Enligt dem är det inget som begränsar...

Men en gammal sanning gäller väl här som i andra motorsammanhang att man inte SKAPAR hästkrafter, lika lite som ett avgassystem skapar hästkrafter, de bara låter bli att hindra de som redan finns där...

Okritiskt eller inte, så finns det flera inom motorsporten som använder Halostiften och jag är lite nyfiken på varför....

Troligtvis blir det ändå inte dessa stift eftersom fel inställda kan orsaka spikningar och utan knacksensor vill jag inte chansa... :(

Link to comment
Share on other sites

Okritiskt eller inte, så finns det flera inom motorsporten som använder Halostiften och jag är lite nyfiken på varför....

Antagligen ger det någon/några procent extra med plattan i mattan (även utanför testlabbet), och inom motorsport på högre nivå så är väl inte en hundring eller två extra per tändstift något man ryggar tillbaka för om man kan tjäna så mycket. ;)

Frågan är om det är värt det för en annan... Är det redan inte värsta-värsta av allt ifrån bränslepumpen till däcket så kan man nog både ha och mista det lilla som dessa tändstift ger. Kanske? :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker det låter mer och mer som om du är återförsäljare för de där stiften Superswift??

Hade det inte varit så hade du nog släppt diskussionen för länge sen...

Låter lite som den oumbärliga magtränaren som TV-shop säljer...

Så min slutsats: TV-shopvarning

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis blir det ändå inte dessa stift eftersom fel inställda kan orsaka spikningar och utan knacksensor vill jag inte chansa... :(

Svante, bäst att citera mig själv från ett tidigare mail innan så du inte tror jag jobbar på TV-shoppen. :)

Om ni vill diskutera huruvida stiften funkar eller ej så föreslår jag att ni vänder er till Lindells Motorteknik eller Fredrik Lundquist  (f.d. provningsingenjör teknisk utveckling på SAAB Automobile i Trollhättan som har testat stiften och vars resultat ligger på Halos hemsida.

Då är det väl så som ni menar att när all annan motorteknik har utvecklats och gått framåt så fulländades tändstiften redan på 1920-talet. ;)

Tänk vad en tändstiftsfråga kan jaga upp folk.... :D

Link to comment
Share on other sites

Menar inte att du jobbar på TV-shop, men de är lika påstridiga om sin produkt...

Själv har jag vanliga svenssonstift från NGK och tycker hästkraftnojan är löjlig...

Jag siktar på att få min standardbil klar istället för att plocka +300hk ur en motor. Visserligen kommer jag att ha Mikuniförgasare men det är för att de är lättare att få tag på än webrar och man slipper elektronken som styr insprutningen. Jag som Mekanikkonstruktör hävdar att ju mindre elektronik desto mindre som går sönder...

Slutsats: Dessa bilar behöver INTE +300hk för att vara roliga att köra.

Link to comment
Share on other sites

Hej Svante!

Anledningen till att jag kikade på stiften från första början var minimera risken för spikningar och kanske få ett par extra hästar på köpet, nu när jag inser att de är känsligare än andra stift vad det gäller inställningen och jag istället riskerar spikningar så behåller jag nog mina vanliga stift.

Att jag fortsatte dra diskussionen vidare var mest på skoj. Jag är på inget sätt någon tekniker och lyssnar därför ödmjukt på andra. När utbildade motortekniker och firmor får fram kurvor som påvisar bra värden så litar jag oftast mer på de resultaten än vad folk har för intuitiva känslor för en produkt som de aldrig ens sett....

Men jag håller fullkomligt med dig att det pågår en löjlig jakt på hästkrafter. Om jag tolkat det rätt så visar mina papper från rullande landsväg att jag har 190 hästar på veven, ca 130 bakhjulshästar. Alltså mer än nog. På bana vet jag förare med 85 hästar i en Caterham som skulle varva de flesta av oss flera gånger om - oavsett hästkrafter. Tjusningen med det engelska sportbilsarvet från 50-60 tal är små lätta bilar på smala 13 tummare med r-däck med bra väghållning - då ska en helt vanlig sugmotor under två liter räcka långt. Nu har jag inte det själv utan brottas med elektronik etc. Om jag kunde välja om idag skulle jag ha en enklare motor - mest för att jag själv inte är så road av elektronikbiten, andra kanske är det.

Jag har åkt på bana mot sprillans nya Porsche GT3or, 911 turbo etc och jag kan intyga att jag hade betydligt roligare i min Super Seven för en mycket lägre kostnad och en mycket större fartkänsla och motorupplevelse, mindre ångest när något går sönder etc. Och dessutom tagit kurvorna lika snabbt (stryk på rakorna förstås). Så jag når samma slutsats som du av personlig erfarenhet: 300 hästar behövs inte....

Link to comment
Share on other sites

Jag som Mekanikkonstruktör hävdar att ju mindre elektronik desto mindre som går sönder...

Jasså du är sån du!?! Välkommen in i 2000-talet :D

Mvh Mats, Automationsingejör som ofta får programmera bort taskiga mekaniska lösningar :whip:

Dock håller jag med om att en vältänkt mekanisk konstruktion kan vara klart bättre än en dålig konstruktion som sedan måste ha en massa elektronik för att fungera över huvud taget! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag som Mekanikkonstruktör hävdar att ju mindre elektronik desto mindre som går sönder...

Jasså du är sån du!?! Välkommen in i 2000-talet :D

Mvh Mats, Automationsingejör som ofta får programmera bort taskiga mekaniska lösningar :whip:

Dock håller jag med om att en vältänkt mekanisk konstruktion kan vara klart bättre än en dålig konstruktion som sedan måste ha en massa elektronik för att fungera över huvud taget! ;)

Menar elektronik i bilar....

:icon_offtopic: Se bara på Mercedes A-klass utan elektroniken ett rent trafikfarligt fordon...

Såg en dokumentär om F1 och de bilarna skulle inte gå att köra utan elektroniska hjälpmedel.

- En bil ska ha bra väghållning utan elektronik. Men det är inte det vi diskuterar här utan ett tändstift...

Anlitar ofta automationsingenjörer inom jobbet, det går lättare att finjustera en maskin med elektronik.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Är det en slump att ni alla bor där öppenbilsäsongen är som längst?

Nej, flyttade just hit. Det kan rekommenderas.

Jobbade i Sthlm förra vintern. Mycket lätt val mellan Sthlm & Skåne...

B

Link to comment
Share on other sites

För att gå tillbaka till stiften påstår de ju att de håller 15000 mil. Satte jag i sådana skulle jag ju aldrig behöva byta stift fler gånger. Det kanske inte är så dyrt ändå... :D

Fast jag gillar inte den lokale återförsäljaren, så det får nog vara med att testa. :-b

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...