ezroller Posted November 22, 2007 Posted November 22, 2007 (edited) Har letat som en stolle på nätet efter ngn som säljer mellantank för bränslet. Hittat nada. Allt verkar vara gjort för olja! Kikade bla på Jaz Tanks hemsida men de catch-tankar de har verkar mer gjorda för olja.. särskil med tanke på att de har ett filter på en del för ventilation... Jag har inte riktigt resurser för att tillverka en tank själv nämligen.. svetsa rostfritt e ju inte helt enkelt. Ngn som har en ljus idé om var jag ska leta? Edit: kom på att den här tråden ligger i fel avdelning men men.. man kan väl inte flytta den? Edited November 22, 2007 by ezroller Quote
TBO Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Hej! Jag har för mig att Dalhems säljer catch tankar. Det kan dock vara svårt att hitta på deras "nya" sida. // Tobbe Quote
Drake Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 (edited) Finns nån tråd om saabs tank som har pump och catchtank i ett smidigt paket i tanken. Tror jag. Edited November 23, 2007 by Drake Quote
Thomas Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 jag gjorde en egen av en AC-alutank. sågade isär och tömde ur på t.ex. filter och svetsa ihop igen och svetsa anslutningar Quote
ezroller Posted November 23, 2007 Author Posted November 23, 2007 Den här mellantanken ska sitta där man inte kan använda Saab-armaturen och som den som läst ordentligt sett; jag har inte resurser att svetsa ett tryckkärl! ;) Dalhems har bara catchtankar för ölja/vatten, inga cache-tankar för bränsle. Verkar vara mest grejor för dragracing hos dem... mycket amerikanskt och lite för svänga. :P Quote
Thomas Posted November 24, 2007 Posted November 24, 2007 hittar du ingen annan så får du väl använda en för olja och sätta mindre nipplar på den som passar bränsle. Quote
Thomas Posted November 24, 2007 Posted November 24, 2007 En till adress http://www.rallydesign.co.uk/catalog/index...cPath=1578_1586 Quote
ezroller Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 Catch-tankar för olja funkar inte då de inte är gjorda för tryck.. de ska helt enkelt fånga upp oljeskvalp från tex. vevhusventilation. SBD Motorsport har en som verkar vara gjord för ändamålet.. för ca 1400:- plus frakt.. :P Lite dåligt med info om den ska vara liggande, stående, storlek på anslutningar etc... typiskt brittiskt mao. Det lutar mer o mer åt att låta en verkstad göra några stycken.. någon intresserad? :prop: Tänkt försöka få till priset att hamna under 800:- plus moms. Det lär bli en stående på ca en liter , 90mm i diameter och 20cm lång. En anslutning i botten och två på toppen samt en strax under toppen på sidan. Vi får se vad jag får till.. Quote
Janne L Posted November 28, 2007 Posted November 28, 2007 Kan vara intressant beroende på priset! m :D h Janne Quote
AlfaRonny Posted November 28, 2007 Posted November 28, 2007 Kanske lite OffTopic. Men detta är min LOCOST lösning på grovfilter före pumpen. Att den sen även tog bort tendenserna till att vilja suga luft vid låg bräslenivå och hård kurvtagning var ju bra. Så om du har en gammal trasig soppapump och en te-sil så är det bara att sätta igång :) Quote
Lozec Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 Den här mellantanken ska sitta där man inte kan använda Saab-armaturen och som den som läst ordentligt sett; jag har inte resurser att svetsa ett tryckkärl! ;) Jag hänger inte riktigt med på hur du tänkt, varför skall du ha en trycksatt tank? Kanske du kan rita en skiss?? Quote
ezroller Posted November 29, 2007 Author Posted November 29, 2007 (edited) Den ska inte vara trycksatt men det KAN bli övetryck i den under vissa omständigheter. Det går mao inte att ha en öppen cachetank, då skulle bränslet pysa över. Edited November 29, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
Thomas Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 det ska inte va övertryck i catchtanken, det ska gå en i retur till tanken Quote
Thomas Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/Fuel_Sy...rl_pot_8inj.htm Quote
Arrowsmith Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 Det liknar mitt system som jag har i min sjua..... Det finns på skiss här: http://seven_hmb.booksgarage.com/bilbygget_del_12.html Quote
Thomas Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 fast du kör tydligrn med retur förbi cachetanken, det gör inte jag. det varar längre ifall returen går in i tanken. Quote
ezroller Posted November 29, 2007 Author Posted November 29, 2007 Returen från fuel-rail ska gå till cache-tacken och därifrån retur till tanken. Detta för att den inte ska bli tom om matarpumpen inte hinner med vid fullgas eller när det börjar bli tomt i tanken och det skvalpar omkring. :) Dett KAN leda till ett visst övertryck.. inte så högt dock men cache-tanken KAN bli full snabbt och då blir det ett visst övertryck.. Hur som helst måste den vara helt tät. Mao funkar INTE olje-catch-tankar. :P Generellt är det atmosfäriskt tryck i cache-tanken. Quote
Lozec Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Hade jag byggt idag så skulle jag nog övervägt att bygga som Henrik beskriveri denna tråd: http://www.sportscar.se/forum/index.php?topic=353.0 I min sjua hade jag tidigare problem med att pumpen sög luft (använder endast en escortpump, monterad i tanken) vid kurvtagning. Jag löste dock detta genom att skära av en PET-flaska och stoppa ner i tanken runt pickupen och returledningen. i botten på flaskan borrade jag några 4mm hål. Denna "konstruktion" säkrar att det alltid finns tillräckligt med bensin kring pickupen för att inte suga luft och därmed tappa tryck, hålen i botten ser till att nivån i flaskan är minst i nivå med omkringvarande bensin (tack vare att hålen är små hinner soppan inte rinna ur vid snabb förflyttning av bränslet i tanken, de kommer då fungera som utjämnare av nivån i den inbyggda tanken). Denna lösning har fungerat mycket bra hittills. Quote
Libell Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Jag gjorde en liten catchtank under ordinarie tank. Då slipper jag div slangar och extra pumpar. Hmmmm det måste väl vara lowcost :notworthy: Quote
Arrowsmith Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Jag har aldrig haft några problem med bränsletillförseln i min bil hittills. En av anledningarna är väl att min matarpump med god marginal levererar mer än högtryckspumpen kan förbruka. Den schematiska bilden över systemet är väl även i ärlighetens namn lite missvisande, eftersom returen från regulatorn inte går på returledningen halvvägs till tanken i realiteten utan går ihop med returröret med en t-koppling 15cm från cachetanken. Quote
Thomas Posted December 1, 2007 Posted December 1, 2007 det borde väl kunna gå att utgå från en oljecatchtank om man nu inte har annat. lite omändring får man räkna med.t.ex. plugga ev. ventilation etc. ni är väl bilbyggare? det var så här jag menade som du ezroller skrev. Returen från fuel-rail ska gå till cache-tacken och därifrån retur till tanken. Detta för att den inte ska bli tom om matarpumpen inte hinner med vid fullgas eller när det börjar bli tomt i tanken och det skvalpar omkring. Quote
ezroller Posted December 2, 2007 Author Posted December 2, 2007 Anledningen till att åtminstone jag inte vill modda en (dyr) olje-catch-tank är ju att de ofta är i tunnt material och ska man ändå fixa o dona kan man lika gärna bygga som man vill ha det från scratch... Faktum är att jag letat kärl av alla slag på alla möjliga ställen; VVS-firmor, frilufts-butiker (tänkte att ngn större alu-flaska för bränsle borde kunna funka) och även en firma som bygger speciallösningar för kylmaskinerier.. inget stämde bra. Mao återstår legotillverkning hos ngn avlägsen släkting med verkstadsjobb. :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.