Jump to content

Metallsåg Någon


mjobålsta

Recommended Posts

Hej Är det någon som har en metallsåg (maskin) att hyra ut eller låna ut för att kapa upp rören till ramen, vill helst inte stå med rondellen

eftersom det skitar ner å gnistrar för mycket, :icon_oops:

Hels då i märheten av Bålsta

Ha det

Link to comment
Share on other sites

Maskiner blaha :thumbsdown:

Vad är det för fel på en bågfil, muskelkraft och lite djävlar anamma, så har jag sågat alla mina rör.

Det var bara på 3mm godset på bärarmarna som jag använde en tigersåg.

/Fredrik

(biffigare nu än innan bygget, men bara i högerarmen :biglaugh2: )

Link to comment
Share on other sites

Jaha de e till å va kaxig va, :515: limmar du ihop rören me eller ??? eftersom du inte gillar maskiner ;)

Visst sörre jag har funderat på de jag me, hur mycke blad gick det åt ??. å då kan ju inte jag vara sämre, får väl ochså

slita med en handjagare då, men jag tror jag tar rören till bärarmarna för hand me :)

Men de e klart vi snackar Locost så då ska man väl köra med handjagare, eller hur :prop:

Ha det

Link to comment
Share on other sites

Bra blad (sandvik) och en bra såg. så går det som en dans. Det äinte så dumt heller att det tar lite tid. Då hinner man fundera och kolla att man inte gör fel.

Link to comment
Share on other sites

vi har JULA's Metallbandsåg G5012W från Meec kan rekommenderas om man har många raka snitt att göra lite krånglig att ställa om vinkel på stup i ett, finns inga fasta lägen :( men annars nöter den på bra :)

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Jag ville inte vara kaxig på något sätt bara framhäva min snålhet(dyrt med såg) :P

Men jag kan varmt rekommendera en tigersåg om du vill ha ett billigt alternativ för med den gick det bra att grovsåga och sedan kan man ju alltid jämna till med vinkelslipen, det går att fylla lite med svetsen!

Hoppas du hittar ett bra alternativ!

Jag kan erkänna att det blev jobbigt på slutet att handjaga men skam den som ger sig.

Jag vill dock hålla med Michael för jag gjorde bara fel på ett rör på hela ramen då det inte "bara" var att kasta upp en ny bit i sågen och försöka igen, man tänker två gånger innan man börjar såga.

All lycka till dig med ditt bygge och en stor eloge till dig för att inte gå den "enkla" vägen med en kitt(knightrider :biglaugh2:)

Nu kan man stolt säga - "Nej jag har byggt HELA bilen själv"

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, man ska snåla in där man kan, i stället för att lägga några tusingar på en såg så kan man väl sticka in dom pengarna i nåt lattjo till bilen.

Nä gå den enkla vägen är inte direkt min grej, och den enkla e ju då även dyrare.

Det ska ju va locost snudd på nocost eller hur :thumbup:

Vedde fick du några cadfiler från det engelska forumet på framvagnen eller ??

Ha det

Link to comment
Share on other sites

Har användt Harald Nyborgs metallbandsåg, vilken funkar bra och är billig, börde bara slut på 3 klingor till hela bygget. Kostar ca 1800kr tro Verktygsboden och Jula :thumbsup: har en modell för ca 2500 kr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...