Martin A Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Hej allihop! Nån här som använder kappilär termostat typ Roadsters CF 305 eller liknande för att styra elfläkten? I så fall, vad tycker ni funkar det bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Jag har i två år kört med min egenhändiga nödlösning till styrning av kylfläkten på min Voyager då orginalet har gjort sitt och inte vill va med längre..... /Toffe Kylfl_ktsstyrning.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 här är ett par enkla alternativa lösningar att styra fläktens relä med..... Elfa Farnell Eller t.ex. Biltemas 61-580 / 61-581 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Men lite hemsmidd elektronik e mycke roligare :P dessutom kan jag ställa vid vilken temperatur fläkten skall starta /stoppa /toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 21, 2007 Share Posted November 21, 2007 Att elektroniken är mycket roligare har du helt rätt i :thumbsup: och den aspekten är väl så viktig i sammanhanget... :bowdown: En termokontakt för 15-20 kronor är billigare men däremot inget kul.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 21, 2007 Share Posted November 21, 2007 man kan ta ett koppar/mässingsrör och på den löda på en gängmuff till biltermokontakter typ den nedre av Arrowsmiths bild. tror de är M22x1,5. den bör sitta på returen från kylaren oftast den nedre. sitter den uppe kan den starta när den inte ska för att det kommer varmt vatten där. sitter den på returan från kylaren startar den när kylaren inte klarar av att hålla tempen nere och motorn blir inte för varm förrrän kylaren inte klarar kyla vattnet dvs när returen är het. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts