cealm Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 (edited) stuff: Personligen är jag en "anti-pulverlackare" i alla fall på ramar. Bärarmar kan väl vara ok, dvs smådelar. Det beror på att pulverlack är inte kul om bilen skall kompletteras med plåt, fästen och svetsning. ---- Jag tror det skulle bli överkurs då bilen aldrig kommer att gå i slask eller salt ---- Nu kan jag ju inte veta helt säkert hur du tänker men ordet aldrig i texten är starkt. Personligen trodde jag inte heller jag skulle köra i salt. Hmmm I december 2009 till Lucia-körningen blev jag stolt första bil efter saltbilen......... Sånt händer men inte katten hoppar man över en Lucia-körning bara för det. Nix! Cobra replikan jag har som är pulverlackad men överväger starkt att plocka ren och blästa bort allt pulverlackat på ramen. Vi får se om det blir så eller om jag tvingar mig själv att stå ut med pulvret. Det här är min något negativa syn på pulver, andra har mycket positivare syn och erfarenhet av pulver. Jag hade nog inte ens tänkt på det om jag inte behövt "pulver-svetsa" på bil nummer 1. Det är där mina tråkiga attityd kommer från. Edited February 18, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Senast jag målade en ram själv använde jag mekanlack och en rostgrund till det. Jag hade min Dala7 i tre år och körde ganska flitigt med den, var även ute lite på vintern. under de tre åren jag hade den fanns ingen rost alls, självklart får man bättra på om man får ett stenskott eller liknande, men det måste man vid pullverlack också. /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Hej! Jag tror också på vanlig Mekanlack. Nu har jag ännu inte tagit min bil i drift men när jag renoverade min Spitfire för 20 år sedan så använde jag Pansarol ( motsv Mekanlack) och den färgen sitter ännu trots användning av bilen i ur och skur. En fördel som man inte skall ringakta, har jag märkt, är möjligheten att kunna bättringsmåla. Jag har varit tvungen att göra tillägg i min ram sen jag målade den och då är det inga problem att bättra färgen. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Nu har jag inte mycket praktiska erfarenheter men just med att enkelt kunna bättra eller måla efter modifiering var det som avgjorde det. Sen kan man spara några tusingar på det...även om jag inte ser fram emot dagen jag skall måla chassit. Blir att viga en hel helg, köpa hem massa öl och ha bra musik och gneta på. Har köpt POR-15 systemet och hoppas på detta. Finns andra här som målat med denna färg och med rulle på de enkla ställena...tycker från bilderna att det ser sprutlackat ut. På bågen kommer jag även lägga på en topcoat för att få bättre UV-skydd. Allt sidenmatt svart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Tack för flera bra svar. Har nu definitivt bestämt mig för att måla ramen själv. Lämnar jag in den på dyr och fin ytbehandling så kommer jag bara att få ångest den dag jag vill slipa av och bygga om något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Ett mycket klokt beslut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 18, 2011 Share Posted February 18, 2011 Det är alltid något fäste som man behöver kompletteringssvetsa så då är det inte lika ledsamt att slipa o pensla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.