Jump to content

Torrsump


Vestax

Recommended Posts

torr=tom på olja

våt = full av olja

I en våt sump rinner olja ner i sumpen och där ligger ca 90% av oljan rest. 10% är runt i motorn.

i en torrsump så sugs oljan ur sumpen till en annan tank, så sumpen är tom. från den tanken pumpar en annan

pump ut det till motorn.

Link to comment
Share on other sites

+mindre sump= bättre frigång..svänghjulet lägsta punkt..

+inga problem med olje tilförseln i kurvor..

- mer kompliserad/dyrare oljepump, mer ledningar som kan gå sönder, en olje tank som måste plaseras..

Link to comment
Share on other sites

Andra fördelar förutom dom som har nämnts är att du "vinner" en del effekt också. Veven slipper till en viss del piska omkring oljan och du får även ett undertryck i motorn som genererar en del effekt.

Men dom största fördelarna är att kunna säkerställa oljeförsörjningen (jag har vissa problem trots torrsump :banghead: ), ökad markfrigång och då man på många sevenbilar kapar ner tråget för att klara markfrigången får man även mindre oljemängd medans med torrsump ökas oljemängden.

Den stora (enda ?) nackdelen är priset.

Link to comment
Share on other sites

Utöver den vanliga tryckpumpen finns även en evakueringspump i ett torrsumpssytem. Det ger en dubbeleffekt, utöver att den tömmer sumpen så töms även plånboken. Lägre vikt är ju av godo så lättningen av plånboken ger ju lite bättre prestanda, hur mycket beror på hur dyrt system man köpt. Niklas till exempel har antagligen köpt ett jättedyrt system för han tjatar ofta om hur snabb han är. :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Andra fördelar förutom dom som har nämnts är att du "vinner" en del effekt också. Veven slipper till en viss del piska omkring oljan och du får även ett undertryck i motorn som genererar en del effekt.

Men dom största fördelarna är att kunna säkerställa oljeförsörjningen (jag har vissa problem trots torrsump :banghead: ), ökad markfrigång och då man på många sevenbilar kapar ner tråget för att klara markfrigången får man även mindre oljemängd medans med torrsump ökas oljemängden.

Den stora (enda ?) nackdelen är priset.

Men veven liggerväl över ytan på oljan?

Link to comment
Share on other sites

Fast bara när den står still. Oljan befinner sig näst intill överallt i motorn när motorn är i gång och vi har tröghetskrafter från acceleration/bromsning/kurvtagning och veven ligger och vispar i de vågor som far omkring och vispar in luft i oljan.

Link to comment
Share on other sites

jo, men tänk dig att den snurrar ett par tusen RPM.. så de stänker nog runt ganska bra därnere..

det finns "vev-skrapor" som som namnet antyder skrapar av olja från veven... iof används de nog bara på maskiner som inte är vidare locost....

Link to comment
Share on other sites

Andra fördelar förutom dom som har nämnts är att du "vinner" en del effekt också. Veven slipper till en viss del piska omkring oljan och du får även ett undertryck i motorn som genererar en del effekt.

Det är sant att man gör en viss vinst av att befria vevhuset från oljan, men det som även bör tas i beaktning är att den torrsumpspump

som förser motorn med olja och även innehåller ett eller flera scavenge steg oftast är jämförelsevis tungdriven och själv slukar den effektvinsten och lite till.

Link to comment
Share on other sites

Köpte min pump av AutoVerdi (jättebillig :blink: ), dom har testat på V8 racemotorer (Nascar) och där hade man en effekt vinst på omkring 20 hk om man körde med undertryck i vevhuset. Jag uppfattade det som att det var räknat efter förlust för pump, så jag kan kanske räkna med 5-10 hk om jag kör med undertryck :heyjoe67_ferrari: .

Link to comment
Share on other sites

Enligt David Vizards dynotester så plockar han ut ca 10 hästar till ur en smallblock om han sänker oljenivån en tum. Och tio till genom att fylla ut vattenkanalerna till hälften så att skillnaden i temperatur mellan kylvatten och olja ökade. Och tio till genom att porta kanalerna i standardoljepumpen. Och 10 till genom att slipa till vassare kanter på motvikterna på veven så dom skär lättare genom oljan som trots allt slaskar ut. Och... Ni fattar va, det finns en del att tjäna där.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

det var säkert en Chevroletmotor, de är ju halvfabrikat. även deras eftermarknadsdelar.

min kamrat köpte specialstakar till sin 350 och de tog i blocket .. Ha Ha fick slipa ur blocket.

sedan köpte en annan kamrat hiperf. grejor till sin båt med dubbla 500 kubiktummare, bla en vattenpumpar med snygga

färgade remskivor i aluminium. och det var väl bra om de varit raka, Ha Ha. oljepumpar som får byggas om för att kunna användas ja m.m.m.m.m.m.

men oljan bromsar mycket, tänk er ett magplask bara vad det gör. och bara att driva oljepumpen går det åt effekt för.

David Wizard är mycket duktig och saklig, och det han skriver stämmer, han har gjort otaliga tester och modifieringar på många motorer av alla de slag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...