Jump to content

Tig Parweld Xti 200

kjelle69

Recommended Posts

Jag kom inte åt rejsa-forumet utan att regga mig, du har inte en kort resume ? Vad är det för svets ni kör med ?

Mvh: Kjelle

Reggade mig och fick följande svar... "Det sökta inlägget existerar inte"

Suck :-)

Tråden ligger på rejsas offtopic del, där måste man vara tillagd för att kunna läsa. :(

Hursomhelst så var en av de som skrev i tråden i stort nöjd med denna svets:

http://cgi.ebay.co.uk/WSE315P-AC-DC-TIG-MM...VQQcmdZViewItem

Jag har själv handlat ett plasmaslangpaket av kinesen i fråga och det var bra (vad jag kan bedöma)

Han var dessutom extremt ärlig, jag satte in lite för mycket pengar på hans konto men det var inga som helst problem att få tillbaka.

/Janne

Just det ja, det ligger ju i "kompisdelen" på Rejsa. Klipper lite och kopierar in valda delar här:

2fast4u skrev:

"Hör och häpna! Idag, fem dagar efter beställning, dök ett paket upp från Hong Kong innehållande en tigsvets. Allt ser ut som det ska, innehållet var korrekt och efter montage av 3faskontakt, montering av munstycke, lite pill med gasflaskan så var det dags för provsvetsning. Första intrycket är mycket gott! Det är en kraftfull maskin som grejar 240A m 100% duty och 315A med 60% duty, den hade inget som helst problem att bränna ihop två 15mm aluminiumplåtar, samtidigt tillräckligt finkänslig för att en amatör som jag ska kunna stumsvetsa ihop ett par 1 mm aluminiumplåtar m riktigt bra resultat. Nu är det bara att öva så ska det nog bli riktigt bra det här.

Intrycket av svetsen är mycket gott. Bättre känsla i spakar och reglage än vad jag trodde det skulle vara. Den tillhörande pedalen har dock en alltför kraftig returfjäder. Det var svårt att reglera strömmen med den och blev väldigt jobbigt att försöka hålla små strömmar konstant. Blir ett fjäderbyte å det snaraste. Slangpaketen verkar helt ok åxå. Enda man kan anmärka på är att switchen är eftermonterad vilket ser lite tattigt ut. Munstycken, gashylsor etc är vanliga standardprylar, samma som på ESAB eller vad som helst. Original slangpaket visade sig ha anslutning för vattenkylning så det extra vattenkylda paketet jag köpte till var onödigt. Inte fel att ha i reserv dock.

Specen på svetsen innehåller väl det man behöver. MMA och TIG AC/DC, puls, ställbart pulsförhållande och frekvens, ström och basström, downslope, gas för- och efterströmning, ACbalans, fjärrmanövrering med pedal. Jomen!

Kostnaden inkl frakt, tull och moms landade på strax under 12000:- (inkl det extra slangpaketet) vilket jag tycker var väldigt bra."

2fast4u skrev:

"Det var två kollin, ett med själva svetsen och ett till med allt annat jox. Jag betalade bara svetsens frakt, det extra slangpaketet åkte med i tillbehörslådan. Om du håller i dig en stund så ska jag joxa fram en länk till den jag handlade av.

Här är den maskin jag handlade:

http://cgi.ebay.co.uk/WSE315P-AC-DC-TIG-MM...VQQcmdZViewItem

Och här är kinesens "ebaybutik"

http://stores.ebay.co.uk/welder-shop

En annan sak man kan säga är väl att det är bra om man vet hur maskinen funkar för manualerna som hör till är inte alltid sådär klockrena att begripa. Milt sagt. Det är inte genom att läsa dom man lär sig svetsa ..."

Ajden, som beställde en likadan en vecka senare skrev:

"Nu har jag provkört tiggen och de 5 cm jag hade gas till att köra funkade den bättre än esab dta svetsarna jag använt tidigare "

2fast4u skrev:

"Då har jag lekt lite mer med nya svetsen. Resultatet blir ju inte så tokigt. Ha i beaktande att jag är nybörjare på att svetsa aluminium men detta till trots tycker jag det blir riktigt fint. Det här är i 1.5 mm aluminium. 1 mm är klart mycket lurigare att svetsa i, men 1.5mm är inga problem. "

post-793-1193332907_thumb.jpg

Och bilden som hörde till sista inlägget ovan.

Totala tråden på rejsa är på flera sidor, ovanstående är bara litet urklipp.

Två gasflaskor och en massa övande senare så är jag fortfarande nöjd med köpet.

Edited by 2fast4u

Ok, det låter ju RIKTIGT trevligt, så ni beställde direkt via Ebay, det är klart, ju färre mellanhänder. Klart intressant !

Det jag funderade på var en 220 Volts maskin, undrar om krämen räcker till? ...

• 10 months later...
  • 2 weeks later...

Det var en smart lösning på kylningen. :thumbsup:

Är brännaren av typen "stora linde"?

Hur mycket vatten orkar pumpen trycka igenom?

Testade en del med enkla pumpar men det fungerade inte så bra.

Jag har en Parweld bränare av lilla linde typen och det krävdes en del tryck för att få igenom någon liter i minuten så det fick bli en kugghjulspump till mitt kyl.

• 3 weeks later...

Scandtigs info ...Hmm, tror att det är lilla linde, men är inte säker, hur identifierar jag detta ? (Har funderat själv)

Den här rackarn är det iallafall:

Det var en smart lösning på kylningen. :thumbsup:

Är brännaren av typen "stora linde"?

Hur mycket vatten orkar pumpen trycka igenom?

Testade en del med enkla pumpar men det fungerade inte så bra.

Jag har en Parweld bränare av lilla linde typen och det krävdes en del tryck för att få igenom någon liter i minuten så det fick bli en kugghjulspump till mitt kyl.

Gaslinsen på lilla linde har 14 mm gänga för gaskåpan, stora brännaren har större.... ;)

Handtaget är kraftigare också, har större slangar för kylningen. Lilla brännaren har inte mer än 3-4 mm slang för vattnet.