Vestax Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Ska köra sierra som donator men är lite tveksam till pinto motorn. Är ju fresstande att använda den av praktiska skäl. Vet nån nått om dessa motorer? Vikter eller effekter? Detta är billiga bilar och lätta att få tag på! Renault 5 Nissan Micra Fiesta XR2 är det bult-on på Typ9? Toyota Starlet Toyota Celica Toyota Corolla Alfa V6 Fiat Uno Fiat Panda Mitsubishi Colt Honda Civic Ford Escort Suzuki Swift Suzuki Samuraj Hade varit kul om vi bygt upp ett register på motorer och växellådor. Eller är det orealistiskt? Handlar ju bara om de motorerna som är intressanta cpoh passar för en seven eller annat locost... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Hej Här finns en del vikter weight_reduction_calc //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted October 20, 2007 Author Share Posted October 20, 2007 Hej! Den sidan är ganska bra men det är mest för britter känns det som. Är det locost så tar man ju nått billig skit på blocket eller på skroten=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Hej En trevlig lätt motor är Ford Zetec SE (den som Yamaha har utvecklat) tror den heter Sigma i USA siter i Ford Puma (i någon Mazda oxså tror jag) Den ger 125 hkr i en standard Puma och 155 hkr i Puma Racing och väger 81 kg. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcor Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Honda Civic motorerna snurrar väl åt fel håll? Toyotas 4-Age motor är väl en motor som får räknas som trevlig annars... http://www.billzilla.org/4agmods.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted October 20, 2007 Author Share Posted October 20, 2007 Bra sida...tack Men lite svårt att se vilka bilar den motorn sitter i. Det verkar ju nästan som den sitter i alla toyota bilar. Corollan näms ju.... Men Toyota verkar vara ett smart val...lätta och extremt driftsäkra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 (edited) swift gti 1,3-16 55kg tomvikt passar på samurai låda 28 kg. effekt otrimmad 101hk men är trim tålig... toyota celica 150hk tung gjuthjärns motor.. med tviss dvs 8 insug där hälften är stängda vid lågvarv... inte en optimal motor.. svårt med växellådor.. hade en dylik celica -88 men skicka den till skroten eftersom det var för mycket som talade emot en instalation.. Edited October 20, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Det där med fel håll har jag en fundering över när jag besökte MK i somras så bygde dom triks från motorcyklar med kardandrift. Dom använde bakre hjulupphägning från den nya bilen. När jag frågade Ken om olika rotationsriktning så sa han det är inga problem vi vänder bara på klumpen och fixar en ny ventilation så fungerar det. Skulle detta fungera på en bil med den högre belastningen som det innebär. Undrar Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 Håller axeln för att bakka med i 200 knyck så är det nog inga problem :) men hur är det med snedskurna drev ? kommer tryckbelastningar som uppstår i dreven att påverka i riktningar som det inte är dimensionerat för ? /Toffe ps. har också ställt mig den frågan varför man inte bara vänder på axeln..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 på en bil med låg vikt kan det funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 jag skulle satsa på en motor med relativt billiga reservdelar och som man kan förvänta sig att det ska finnas delar till om ett antal år framåt i tiden. t.ex. zetec. låg vikt . i England så finns grejor till Ford i varje gathörn. och mängder med firmor som trimmar o donar med dem. Burtons. wilcox.SBD m.fl. den motor jag har Opels GSI 150 hkr är jag nöjd med vad det gäller karaktär o effekt/vrid för att vara en standard motor. och de kan ge upp till 50 hkr mer med ett annat insug o annan dator!!! otroligt. utan att fila o dona i motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted October 20, 2007 Author Share Posted October 20, 2007 Michael Thulesius: Vad är det för skillnad på 1,3 och 13, 16V? Är det bara en annan top eller? Det finns gott om vanliga 1,3:or men GTI är svårare att hitta. Har du gjort nått vid din Swift motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted October 20, 2007 Share Posted October 20, 2007 (edited) Varför inte använda en Volvo motor?, Jag använder en 2404t2. 2 liters 160Hk lågtrycks turbo. Det går lätt att få ut upp till ca 230-240Hk utan för stor kostnad. Vikt med Volvos M47 låda och adapterplatta ,Turbo, generator och startmotor 178kg. Om du behöver mer Hk använd en 2404t4 motor, upp till 220Hk orginal och lätt att få ut 280-300Hk. Lars H Edited October 20, 2007 by Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myst Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 4Age sitter i corolla gti. 87-92 med 16v bigport/smallport. +att det sitter 20v 4age i MR2. silvere/blacktop, de sista är dock lite svårare att få tag i sverige. MR2 har vad jag förstått, 3sgte som nog är lite för hög för att passa i en locost. Det finns en sprängkåpa som passar 4age/ typ 9 ford låda. Säljs av Fensport eller RAW/striker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Det där med fel håll har jag en fundering över när jag besökte MK i somras så bygde dom triks från motorcyklar med kardandrift. Dom använde bakre hjulupphägning från den nya bilen. När jag frågade Ken om olika rotationsriktning så sa han det är inga problem vi vänder bara på klumpen och fixar en ny ventilation så fungerar det. Skulle detta fungera på en bil med den högre belastningen som det innebär.Undrar Michael W Du kommer ju inte backa diffen utan bara vända på den. Tänk att du har diffen i bilen och vänder den ett halvvarv utan att lossa kardanen då kommer bilen gå baklänges pga att pinjonen hamnar på andra sidan kronhjulen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Det är väl ingen ide att vända diffen om man inte har en motor med motsatt rotations :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 glömde Volvo och VW 1,8T. volvon lär vara ett säkrare kort då det lär finnas delar i många år i Sverige och en turbo är alltid stark med sitt vrid och lätt att uppgradera så gott som gratis. köper man en rolig uddamotor så blir delarna dyra och försvinner om några år. En firma i kallinge fick in en Honda S2000 för renovering . tändstiftet hade gått sönder och ramlat in i cylindern med massa skit som följd och de hade lite problem med delar bl.a. blocket. kompisen fixade toppen åt dem.stora fina kanaler.delarna var inte gratis till den motorn. tänkte mig inte för ang. vända diffen. man gjorde så på folkorna förr.(vände diffen inne i huset) det funkar inte på en vanlig bakaxel för pinjongen ligger inte i mitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Civic samt alla andra Hondanmotorer snurrar åt "fel" håll... Undantaget de nyare dvs K-serien från början av 2000talet, F20 från S2000 samt givetvis NSXerna... K serien är ett mästerverk å finns i olika versioner från 120 Hkr å upp till CTRens 200 hästar.. :) dock faller dom på prisbiten då du nog får ge runt 20 å uppåt för en CTRmotor... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 Du kommer ju inte backa diffen utan bara vända på den. Tänk att du har diffen i bilen och vänder den ett halvvarv utan att lossa kardanen då kommer bilen gå baklänges pga att pinjonen hamnar på andra sidan kronhjulen. ...och om motorn då går åt andra hållet så går bilen framåt igen. Diffen kommer ju belastas som om du backade. Om det är skadligt i längden vet jag inte men i det korta perspektivet borde det fungera bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 ...och om motorn då går åt andra hållet så går bilen framåt igen. Diffen kommer ju belastas som om du backade. Om det är skadligt i längden vet jag inte men i det korta perspektivet borde det fungera bra... Jag som tänkte lite fel... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted October 21, 2007 Author Share Posted October 21, 2007 Hej! Vad är det för skillnad på¨Suzuki Swift 1,3 och 1,3 GTI? Kan man köpa en 1,3:A standard och få upp den till GTI prestanda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 21, 2007 Share Posted October 21, 2007 13A är en SOHC 13B DOHC enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_G_engine sök på FORD/OPEL/SAAB engines och så vidare så har wikipedian en hel del info tyvärr har jag inte hittat lika mycket om vilka växellådor som passar :( /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted October 22, 2007 Share Posted October 22, 2007 Där finns en Fiat twincam med turbo till salu på blocket.. Sök på Helsingborg och fiat så borde den dyka upp om den inte är såld 4500kr för en kul motor på 180Hk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted October 22, 2007 Author Share Posted October 22, 2007 Hej! Orginal GTI swift ligger på 101hk så man får ju trycka ut 30-50hk till. Svante det ska jag kolla upp låter kul. Men då blir det sprängkåpa till en annan låda tex Typ 9? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 22, 2007 Share Posted October 22, 2007 jag har en fiat 131 5 växellåda liggande.... B) :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted October 22, 2007 Share Posted October 22, 2007 (edited) Ford Duratec 2,0 motor fungerar ju åsså. 145hk orginal å med annan sprängkåpa passar den typ-9 lådan, kanske går att passa ihop med orginal sprängkåpan. Ser ut att vara samma bultmönster när jag snabbkikade i sommras. Duratecen är ju en ganska ny motor som kom -03 tror jag. Vikten vet jag inte exakt men ska vara lättare än 2l zetec. Sen sätter du på t.ex ett alfa insprutnings system så har du 205 hk, detta kit kostar ca 25-30k, men då är det mappat och klart. skruva på och kör. Edited October 22, 2007 by Airman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted October 22, 2007 Author Share Posted October 22, 2007 jag har en fiat 131 5 växellåda liggande.... B) :rolleyes: Skulle du ha den mot swift motorn? Då får man hitta en språngkåpa... Är det en liten och lätt låda? Hur gammal är den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 22, 2007 Share Posted October 22, 2007 nej på swift motorn använder jag min samurai låda den e ju bolt on... men på en fiat motor passar ju denna låda som en smäck.. satt samma låda i fiat 124. den e tyngre är samurai lådan men det e ju ett aluhus på lådan.. så jätte tung är den inte.. skulle tro att den kommer från 70 talet...har legat i mitt garage sedan sent 80 tidigt 90 tal... e till salu ge bud.. växet inte på så många träd längre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.