Jump to content

Ny Dator


Michael

Recommended Posts

Min dator gick sönder i gårkväll och jag inser att min gamla inte längre gäller som backupp. Hazr någon tipps på en bilig bärbar dator som fungerar på nätet och enklare bildbehandling så den får inte ha för litet arbetsminne.

Tips motages ödmjukt

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Till dina krav som du specar så duger nog de flesta bärbara runt 5-6000 från de stora elektronikkedjorna. Det enda tråkiga som är med de nya nuförtiden är att de säljs med Vista och alldeles för lite minne.

Så kan du få en med XP istället så kommer den funka klockrent, dessutom skulle du köpa till en extern hårddisk där du kan köra backup

*my 2 cents*

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle föreslå att du kollar med Dell.

I egenskap av supportansvarig för hela släkten (pga av jag är IT-konsult till yrket) så brukar jag rekomendera Dell. Deras maskiner funkar och dom är lätta att få igång. Brukar vara bra utrustade från början. Deras modell Latitiude D630 är mycket bra och stabil. Dock är den lite dyrare, men å andra sidan är det en proffsmaskin.

Sen skall man inte vara alltför rädd för Vista. Snart kommer servicepack1 och då kommer många buggar rättas. Att välja XP kommer bara göra det svårare att gå över till Vista senare. För det kommer du att vilja.

Jag har kört vista sen Beta1(första releasen) och för mig har det funkat bra. Givetvis finns det saker som inte är bra, men inte så mycket som många gör gällande. Mycket handlar nog om oviljan att ta in ny teknik.

*detta meddelade är skrivet i Vista:)

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för era synpunkter. Men det ger en ny fråga i stället för en lös hårddisk var tanken att den nya skulle vara till frun då min blir lagad och fortfarande hänger med bra. Så var tanken att använda den nya datorn även som backupp funkar det och i så fall hur gör man det smidigast. Någon form av automatik inom nätverket är det som jag skulle vilja få till stånd.

undrar

Michael W

Link to comment
Share on other sites

jag har en HP/compac nc 8430 - funkar ok, fördelen med den är att den kom med COM port så jag kan köra carsoft (eller rättare sagt skulle kunna köra carsoft om kabeln funkade....) Om du behöver en bärbar med COM så är ju detta ett bra tillfälle att hugga en.

/Fredo

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I bärbar datorväg så skulle jag rekomendera Zepto, kanonkvalité till fintpris. www.zepto.se

Aldrig haft något problem med den trots att den nu börjar bli till åren, blir dock en Mac efter denna tack vare operativsystemet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bestämt att inte köpa nytt efter att klickat i rätt rutor fungerar frugan gamla häck klanderfritt. Uppstart tog innan min 10 minuter trots ominstalation nu går det på ett par.

Tack och lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...