Jump to content

Problem Med Hemmanätverket


_coffe_

Recommended Posts

Jag har fått för mig att här även finns lite dataexperter också (förhoppningsvis :P)

Jag köpte mig en ny bärbar dator härromdagen med inbyggt trådlöst nätverkskort och med Windows Vista på... Jag har redan ett litet trådlöst hemmanätverk med två datorer sen tidigare och tänkte lägga över alla mina filer från dom två till den nya... Problemet är bara att min nya dator med Vista inte hittar dom två andra datorerna på nätverket, men jag kan köra internet och sånt så jag får kontakt med routern... Dom båda andra datorerna har jag Windows XP pro på och dom har inga problem med att hitta varandra och dela filer med varandra....

Någon som vet hur jag ska göra för att hitta dom två andra med mina filer på? Jag har mekat lite med olika inställningar men det verkar inte funka så bra... har även testat att sätta en nätverkskabel mellan två av datorerna utan något mellan, men dom hittar inte varandra då heller...

Tips mottages mer än gärna! :)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara ett välkänt problem med Vista.

Ligger datorerna i samma arbetsgrupp?

Har du provat med att stänga av brandväggarna (om du har de inkopplade)

Kolla även: Startmenu --> Control Panel --> Network and Internet --> Network and Sharing center

Klicka på "pilknappen" bredvid "Public Folder Sharing"

Här kan du nu välja lite olika rättigheter:

• Turn on sharing so anyone with network access can open files

• Turn on sharing so anyone with network access can open, change, and create files

• Turn off sharing

Du ska välja någon av de två övre alternativen för att datorer i ditt nätverk skall kunna komma åt dina delade mappar.

Kolla även på http://support.microsoft.com/default.aspx?...b%3Bsv%3B318030

Link to comment
Share on other sites

Jag läste runt lite och läste om ett protokoll, LLTD som jag visst behövde på båda XP-datorerna för att Vistanätverket ska kunna kommunicera... Om man nu går in och kollar Kontrollpanelen - Nätverk och Internet - Nätverkskarta så kan jag nu se båda dom två andra datorerna, både med namn IP-adressen och MAC-adressen... Men när man kollar i "mappen" nätverk så kan jag fortfarande inte hitta dom två datorerna där... Jag har även testat lite olika inställningar på Fildelningsfliken och Nätverksidentifieringsfliken men det gör ingen skillnad, har även testat med avslagna brandväggar.... Några mer idéer??

Link to comment
Share on other sites

Har fortsatt att forska lite och hittat en "regel" i Norton Internet Security där programmet hade blockerat just fildelning inom nätverket, men även med det tillåtet så funkar det inte... Har testat att pinga dom andra datorerna från Vistadatorn och det funkar, men jag kan inte pinga Vistadatorn från någon av dom andra, så det är uppenbarligen något som blockar ingående signaler, men jag hittar det inte någonstans.... Blir ju knäpp snart!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...