Jump to content

El pump


LUPUS

Recommended Posts

Hej på er ,

har pga av en hel massa orsaker blivit tvungen att ta bort min rem drivna vatten pump.

Nu finns det en hel uppsjö med fristående racing pumpar att köpa som ersätter den rem drivna med

EL men de kostar ca 2500-3000 lök :(

så nu undrar jag om ni vet någon industri applikation som fixar ca 30-40 liter per minut går på 12 v och tål 130g rader minst ?

Och framför allt är billig , har redan kollat upp de pumparna som normalt sitter i "ebensprächer" (stavning ?? ) systemen på tex en saab och de pumpar bara 10-13 liter och de skulle kräva 3 st :huh:

Några förslag ?

Eller förslag på någon liten fristående rem pump som går att gömma någon annanstans

Link to comment
Share on other sites

i dragracing använder man ibland vanligpump, men drivning med elmotor, kan det vara nåt?

Annars har jag ett svagt minne av att nån typ av pump till husvagn/husbil har använts.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sätt en elmotor som drivier din pump som du tog bort isf för remdrift.

Finns i stort sett ingen pump som funkar löst på ett bra sätt , alla punpar sitter ju fast i motorn på ett eller annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Sätt en elmotor som drivier din pump som du tog bort isf för remdrift.

Finns i stort sett ingen pump som funkar löst på ett bra sätt , alla punpar sitter ju fast i motorn på ett eller annat sätt.

hmmm......

undrar om inte SAAB har en någorlunda "lös" pump på nån äldre modell.........

kolla på 80 talarna har för mej att det är på 900 modellen det sitter en mot torpedväggen till

som borde gå att använda om jag inte minns fel.

Hallå "SAAB-freaksen" på forumet är det någon som kan fylla i mina minnesluckor ?

Link to comment
Share on other sites

hmmm......

undrar om inte SAAB har en någorlunda "lös" pump på nån äldre modell.........

kolla på 80 talarna har för mej att det är på 900 modellen det sitter en mot torpedväggen till

som borde gå att använda om jag inte minns fel.

Hallå "SAAB-freaksen" på forumet  är det någon som kan fylla i mina minnesluckor ?

Jag kan inte kolla just nu, och jag har aldrig haft loss pumpen på min bil, men jag tror du har rätt. (Tänker på 99/900.) Jag kan kolla imorgon kväll hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

På Folkrace-Saabar med den gamla B-motorn där vattenpumpen sitter i blocket brukar det sätta på en elpump när den rasar så helt omöjligt borde det inte vara att hitta en billig pump... Folkrace brukar ju inte direkt satsa de stora pengarna ;)

Link to comment
Share on other sites

På Folkrace-Saabar med den gamla B-motorn där vattenpumpen sitter i blocket brukar det sätta på en elpump när den rasar så helt omöjligt borde det inte vara att hitta en billig pump... Folkrace brukar ju inte direkt satsa de stora pengarna ;)

De brukar ju inte ha krav på att grejorna skall gå så länge heller :D

Deras största problem måste väl vara att få kylet att hålla.

Har kollat på de "hjälp" el-pumpar som sitter i vissa bilar men de pumpar bara 10-12 liter det behövs minst 30 liter för att kyla min motorn = 3 pumpar och det känns fel.

b-motor pumpen låter dock intressant skall se om jag kan lyfta på en huv på någon parkering :whistling:

Link to comment
Share on other sites

30 liter. Är inte det mycket:)?

Enligt killarna på som vet ( inte jag) så skall en motorn med de hästen som tummregel ha 20 liter vatten flöde per 1000 varv !!!

Om man då räknar med att orginal pumpen till viss del själv "hämmar" sig vid högre varvtal och det inte finns en chans i världen att nå upp i deras belastnings fall = autobahan i 250 kph lääänge + jätte kärran i en jätte backe så är nog inte 30 liter inte mycket (vid fullvarv) .

Det handlar oxå om att få till en sådant flöde så hela motorn "spolas" och inte någon kanal med skarpa kanter börjar koka.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... 30 liter per minut, det är ungefär två spänner vatten i minuten. En minut är ganska lång tid att hälla ut två spänner om man tänker så, men kylarslangar är inte så grova heller. Men det låter ju rimligt iaf. :)

Jo, jag var ut och kollade på en 900-motor. Tyvärr glömde jag sladden till kameran, annars hade du kunnat få bilder på den. Det är iaf slanganslutningar på pumpen, så det kan funka, men frågan är om du har plats? Det är ju en liten klump bara pumpen, sedan ska du ha en elmotor också.

Jag kollar lite i Haynesmanualen också. Det verkar som att ena halvan av pumpen sitter ihop med transmissionskåpan. Så du får kapa bort det "överflödiga" så du bara får pumpdelen kvar, sedan är det en separat pump.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
BILTEMA 12-volt Tryckvattenpump 25 l/min 25-984 698:-

Suveränt tips! Har funderat på detta till en annan bil jag håller på med & tyckt att 2,5-3 lax är för dyrt (så fort det heter något med motorsport blir det dyrt).

En liten tanke dock: klarar denna pump kontinuerlig drift, kylvattenvärme?

B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...