patjo Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Jag har fått för mig att jag ska använda bakspindlar från 760 eller 960 eftersom dessa redan från början har separat mekanik för färd- och parkeringsbroms och dessutom den bultcirkel jag har fälgar till liggandes. Finns det nån speciell anledning till att det är en dålig idé, bortsett från priset på skroten? Jag tänker då främst på om det är udda infästningar eller om det helt enkelt finns andra mer överkomliga alternativ. En bekant har sagt att bussningarna är underdimensionerade men länkarmarna har jag inte tänkt använda ändå, om jag inte får tag på en hel bakvagn till vrakplundringspris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Om bussningarna är underdimensionerade måste det väl menas i baken på en 760/960. För en locost måste det väl duga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Jag tycker nog att det ser ut att vara ett riktigt intressant alternativ! Bilden är från en Volvo 960. 740/760 hade väl stel bakaxel eller har jag fel för mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 (edited) Jag vet inte hur spindlarna du pratar om ser ut, men det borde väl funka? Ett alternativ kan vara gamla Saab 900-spindlar, men då får du nog ändra bultcirkeln. Intressant bygge förresten! Lägg upp en tråd med lite bilder om du inte redan gjort det. :thumbup: Edit: De ser ju riktigt smidiga ut! Edited August 15, 2007 by gka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Hade inte 960 kombi stel axel och sedan delad? Eller var det tvärt om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 764 88- har delad i stort set samma även på 964 91-94. 95 kom delad axel även på 965, men i en ny tappning bla med tvärställd bladfjäder i plast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Spindeln på bilden är från 95 och nyare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 ser klart intressant ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patjo Posted August 15, 2007 Author Share Posted August 15, 2007 Idel positiva reaktioner? Då fortsätter jag spinna vidare på den tråden. Någon form av byggtråd kommer dyka upp så småningom, just nu sitter jag mitt i ett byte av internetleverantör så det kan dröja lite. Om bussningarna är underdimensionerade måste det väl menas i baken på en 760/960. För en locost måste det väl duga? Jo, rimligtvis. Å andra sidan så kommer jag ha motor och växellåda närmre baken än vad som är vanligt på de flesta locost. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patjo Posted February 16, 2008 Author Share Posted February 16, 2008 Ett stycke 760-bakvagn har inhandlats. Tung som en måndagmorgon. Mer ingående redovisning följer i byggtråden om nån dag men kan direkt säga att det inte ser ut som på bilden i Mats inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.