Sonett7 Posted March 6, 2004 Share Posted March 6, 2004 Hej allihopa! Tänkte bara visa lite bilder som jag tog under eftermiddagen. "Prototypen" står på egna hjul för första gången. Behöver väl inte berätta att det känns skönt! :D Sista bilden är bara för att testa hur mina Saabfälgar ser ut på en Locost. I morgon skall vi provmontera Fordmotorn som skall sitta i denna bilen och Motorjornalen kommer och filmar lite under förmiddagen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 6, 2004 Share Posted March 6, 2004 ser riktigt bra ut... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 6, 2004 Share Posted March 6, 2004 Instämmer fullt ! Detta ser riktikt bra ut... Skall bli intresant att följa bygget! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 6, 2004 Author Share Posted March 6, 2004 Tack! Ramen skall få fler trianguleringar lite överallt men annars är vi nöjda. Chassiinfästningarna till bärarmarna ligger på mindre än 0,5mm från varandra och vi har försökt bygga in alla "nödvändiga" justermöjligheter i bakvagnen så vi kan ändra toe-in och camber... Infästningen till styrväxeln är bara en fixering för att kunna bygga den riktiga infästningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 6, 2004 Share Posted March 6, 2004 Å där blev man lite avundsjuk B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 6, 2004 Author Share Posted March 6, 2004 Å där blev man lite avundsjuk ... säger killen med ett komplett kit i garaget!?! ;) Vi testade med skärmarna vi köpt, men de ser ut som f-n! Troligen att killen som tillverkade dem haft för brottom för de har slagit sig så mycket att de troligen inte går att använda :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted March 6, 2004 Share Posted March 6, 2004 Ser väldans fint ut. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted March 6, 2004 Share Posted March 6, 2004 Jag är extra imponerad av bakvagnen, jag skall ta lite inspiration från den nu när jag skall konstruera min egen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 6, 2004 Share Posted March 6, 2004 Snyggt........ Man skulle kanske beställa en ....... klar.......... av dig det verkar hända saker i ditt garage hehe Liten komentar oxå , infästning dämpare i ramen bak , skall det till någon mera förstärkning där ?? ser annars mycket najs ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 6, 2004 Share Posted March 6, 2004 Å där blev man lite avundsjuk ... säger killen med ett komplett kit i garaget!?! ;) Jajamän B) med ett nästan komplett kit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted March 7, 2004 Share Posted March 7, 2004 Cleeeeeant är det verkligen.... men det som slår mig är att helt plötsligt får en 3 ekrad saabfälg en ny dimension. Kanske så här deras fälgar passar bäst..... Gooood Choice Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 7, 2004 Share Posted March 7, 2004 Vad blanka rören ser ut att vara! Eller är det solen som lyser så starkt? Och fälgarna ser ut att passa finfint. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 7, 2004 Author Share Posted March 7, 2004 >>Lupus Stötdämparens infästning i ramen är i en 3mm plåt som sedan skall förstärkas ytterligare med en U-balk ovanpå... tror du inte att det räcker? ;) Sedan kommer ju rören som bildar bakdelen av chassit också som ytterligare förstärkning. >>gka Solen skiner alltid starkt på sydligare breddgrader :P Vi har turen att ha torrt och fint i garaget så rören rostar inte trots att de är obehandlade... För att inte förvilla någon så är detta alltså första bygget som agerar prototyp för hur resten av ramarna skall byggas och är alltså inte den som skall begåvas med Saabmotor - dessutom är det farsan som gjort mest arbete på ramen eftersom mitt jobb envisas med att skicka iväg mig på arbete utomlands :blink: Förhoppningsvis skall första byggbesiktningen göras runt påsk och sedan påbörjas bygget av de andra ramarna parallellt med detta bygget. Men det kan ju vara kul att kunna sladda runt i prototypen först innan min egen blir klar och samtidigt har vi redan hittat småsaker vi skall förbättra när vi bygger resterande :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted March 7, 2004 Share Posted March 7, 2004 Snyggt :P ! Väldigt likt min egen bakvagn! Ja, jag vet att jag måste fixa bort färgen på "armarna". Fick ett :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 7, 2004 Author Share Posted March 7, 2004 >>Janne Jo jag såg det också på dina bilder du visade för ett tag sedan - Great minds think the same! ;) Ser ut som om vi läst samma "Aussie mods" också eftersom din ram redan har de förstärkningar vi planerar för våra :D Glöm bara inte att "triangulera" yttersidorna i bakramen som håller bärarmar och diff :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 7, 2004 Share Posted March 7, 2004 // Friberg ´Ta det inte som kritik utan bara som input/frågor :) alltid svårt att se på en bild, och det var inte 3 mm plåten jag fundera på utan vridmomentet som infästningen orsakar på de "uppåtgående" rören vid höften ungefär ??!? . Men om du skall lägga till chassist bakdel + lite mera kryss så är jag helt lugn :P . Hmm trevligt det där med att det inte rostar.......min ram ser ut som en räv = röd %%% Stötdämparens infästning i ramen är i en 3mm plåt som sedan skall förstärkas ytterligare med en U-balk ovanpå... tror du inte att det räcker? ;) Sedan kommer ju rören som bildar bakdelen av chassit också som ytterligare förstärkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted March 8, 2004 Share Posted March 8, 2004 Jo, jag har tänkt att triangulera utersidorn i "bakramen" det är bara lite trångt pga hur jag har gjort och placerat mina fästen till "armarn". Men jag kommer nog på något. Har även triangulerat "framdelen". Kvarstår LB och FU men där kommer stryrstag m.m lite i vägen :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 9, 2004 Author Share Posted December 9, 2004 Sent om sider tänkte jag bara visa hur det går med vårt första bygge... Först en bild på bilen när vi provmonterade vår hemmagjutna motorhuv. Nu ser man vad det skall likna i alla fall! En bild på den halvfärdiga tanken med Sierrans tankarmatur/pump. Sedan kommer här lite bilder på farsans plåtknackande. Man behöver inte alls hålla på och klippa i aluminiumplåten för att kunna vika den snyggt runt rören vid bagageutrymmet - det räcker med några 1000 slag med en liten hammare och ett stort tålamod! :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 10, 2004 Share Posted December 10, 2004 Mycket fint plåtjobb :thumbup: måste jag säga. Vilken sorts alu använde ni? om du har ett matrial nr, menar jag. Caper ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 10, 2004 Author Share Posted December 10, 2004 Tror det är nån medelhård 1,5mm aluplåt - inget fancy alls... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted December 10, 2004 Share Posted December 10, 2004 Mycket fint plåtjobb :thumbup: måste jag säga.Vilken sorts alu använde ni? om du har ett matrial nr, menar jag. Caper ;) Håller med Jörgen....Snyggt jobbat (hammrat) ;) :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 8, 2006 Author Share Posted May 8, 2006 (edited) Då var det dags för lite uppdatering av vårt första bygge igen. ;) För första gången rullades bilen ut med huv, noskon och sidoplåtarna monterade för att kolla upp monteringen av bakskärmarna - kul att kunna se bilen från lite avstånd för att få en bättre uppfattning om proportioner. Vi är riktigt nöjda så här långt! Huven är vattenslipad inför ett andra lager med färg. Tyvärr saknas störtbågen för ett mer komplett utseende. Bulan på huven är för att få plats med original EFI-insug på motorn och går att byta ut mot en lägre om/när insuget byggs om. Bilden på framblinkersfästet är för att visa varför bygget tar så lång tid - farsan gillar att pyssla med detaljer... Sedan syns självaste byggherren bredvid flip-fronten. Ganska åtkomligt eller vad tycker ni? ;) Edited May 8, 2006 by Friberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Mycket snyggt Gillar verkligen instrumenpanelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 kan bara hålla med Jonte.. :thumbup: hur gjorde ni för att få rätt avstånd mellan mätarna ??? jag måttade lite på min nya panel, men de e f*n inte lätt att få allt på rätt avstånd från varandra... ( eller så e de bara ja som e dum.. :image018: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 9, 2006 Author Share Posted May 9, 2006 Det gjordes med hjälp av pappbitar som placerades där det var snyggt och sedan märktes platserna upp och justerades innan håltagningen började. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.