Jump to content

Placering Av övre Bärarm!


Recommended Posts

Skumt att det inte står så mycket om placeringen av övre bärarmsinfästningen på forumet ? Sätter alla dit övre bärarmen på måfå eller ? :blink: Har kollat in snördatorn på http://www.rx7.se/ (väldigt bra sida förresten...), men det verkar ju lurigt att få till det ändå, fattar inte riktigt det där med rollcentra (vart det blir placerat, vart man vill sätta rollcentrat ??) Skulle inte nån vänlig själ som kan mycket om det här fixa till nån slags hjälp för oss som inte vill uppfinna hjulet 269 ggr under bilbygget. Jag vill iallafall ha hjälp nu! :prop: Är det nån som kan ta sig an mig, hehe!

En liten idé är ju att nån som kan adobe flash skulle kunna göra "snördatorn" i det programmet så att man kunde slänga in sina mått på den undre bärarmen och sedan prova olika fästpunkter på den övre ? Går det ?

Kanske tycker att jag är lite lat, men det här blir alldeles för mycket att tänka på för mig. Skulle ju kännas drygt att slänga ihop en bil som blir helt åt "#&¤& för att man räknat lite fel! :banghead:

/Steffe med huvudvärk...

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Undre bärarmarna trixade jag till själv, fanns ju inga ritningar att gå efter direkt. Ska bara iväg å pressa i spindellederna, sen är de klara! De blev ju så långa som de behövde vara för att avståndena mellan hjulen skulle bli rätt. Ska ut å mäta upp allt noggrant idag så slänger jag ut lite mått här! :)

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

OK - som en enkel tumregel så sätter du den undre bärarmen så att den är antingen helt horisontell vid "ride height" eller så att den lutar neråt något litet från chassit mot hjulet. Den övre bärarmen placeras så att den övre spindelleden ligger ca 25 mm över bärarmens chassi-infästningspunkter - alltså skall den luta uppåt från chassit mot hjulet.

På en Se7en räcker nog detta ganska bra eftersom bilen är så pass lätt och har så låg tyngdpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tillägg till "Sonett7" inlägg:

Det är en tänkt linje mellan ledpunkterna för den nedre bärarmen som skall vara vågräta. Ofta bygger den nedre spindelleden någon/några cm vilket innebär i praktiken att det ser ut som om bärarmen pekar neråt från ramen vid ride height.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har tagit fram en cad-modell för att få min framvagna att stämma. :icon_smartass1: Det enda jag har låst i modellen är spårvidden under fjädringsrörelsen, d.v.s. hjulen håller stumt mot vägen hur mycket det än guppar å far...

Mina fästpunkter på bilen blev att sitta enl. bifogad bild. Rollcentrum rör sig mellan 66-75mm under fjädring (mått 742 är halva spårvidden, d.v.s. hjulcentrum, markfrigång: 130mm mot ramen)

post-1171-1188036311_thumb.jpg

Om man inte vill kompromissa på just spårviddsförändringen, blir det väldigt petigt var fästpunkterna ska sitta märkte jag när jag satt å labbade lite.

Teorin stämmer faktiskt i praktiken oxå! :) Förra veckan provade jag fjädringen på den snart färdiga framvagnen med en bygglaser och tammejfan så rör sig inte hjulet en enda millimeter i sidled under hela fjädringsrörelsen! :D Risken verkar finnas att det kommer att bli bra när/om det blir klart... :rolleyes:

Edited by Bondborn 007
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...