Stefan Berglund Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 (edited) Skumt att det inte står så mycket om placeringen av övre bärarmsinfästningen på forumet ? Sätter alla dit övre bärarmen på måfå eller ? :blink: Har kollat in snördatorn på http://www.rx7.se/ (väldigt bra sida förresten...), men det verkar ju lurigt att få till det ändå, fattar inte riktigt det där med rollcentra (vart det blir placerat, vart man vill sätta rollcentrat ??) Skulle inte nån vänlig själ som kan mycket om det här fixa till nån slags hjälp för oss som inte vill uppfinna hjulet 269 ggr under bilbygget. Jag vill iallafall ha hjälp nu! :prop: Är det nån som kan ta sig an mig, hehe! En liten idé är ju att nån som kan adobe flash skulle kunna göra "snördatorn" i det programmet så att man kunde slänga in sina mått på den undre bärarmen och sedan prova olika fästpunkter på den övre ? Går det ? Kanske tycker att jag är lite lat, men det här blir alldeles för mycket att tänka på för mig. Skulle ju kännas drygt att slänga ihop en bil som blir helt åt "#&¤& för att man räknat lite fel! :banghead: /Steffe med huvudvärk... Edited August 10, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Vilka ritningar har du utgått ifrån när du gjort dina bärarmar? Har du även undre bärarmarna klara så att du kan montera ihop spindel och bärarmar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Jag monterade undre bärarm först. Sedan vet man vad man vill ha för castervinkel och monterar övre bärarmen efter det. Vet inte om det blir bra, men det blir säkert inte dåligt. Har inte tänkt alls på roll-centra, borde man kanske gjort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 prova detta program; http://locost7.info/mirror/les.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted August 10, 2007 Author Share Posted August 10, 2007 (edited) Undre bärarmarna trixade jag till själv, fanns ju inga ritningar att gå efter direkt. Ska bara iväg å pressa i spindellederna, sen är de klara! De blev ju så långa som de behövde vara för att avståndena mellan hjulen skulle bli rätt. Ska ut å mäta upp allt noggrant idag så slänger jag ut lite mått här! :) Edited August 10, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 OK - som en enkel tumregel så sätter du den undre bärarmen så att den är antingen helt horisontell vid "ride height" eller så att den lutar neråt något litet från chassit mot hjulet. Den övre bärarmen placeras så att den övre spindelleden ligger ca 25 mm över bärarmens chassi-infästningspunkter - alltså skall den luta uppåt från chassit mot hjulet. På en Se7en räcker nog detta ganska bra eftersom bilen är så pass lätt och har så låg tyngdpunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Ett litet tillägg till "Sonett7" inlägg: Det är en tänkt linje mellan ledpunkterna för den nedre bärarmen som skall vara vågräta. Ofta bygger den nedre spindelleden någon/några cm vilket innebär i praktiken att det ser ut som om bärarmen pekar neråt från ramen vid ride height. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Bra inlägg! :racesmile: Givetvis är det ju linjen mellan centrum på spindelleden och centrum på bussningen jag menar när jag skrev om luta uppåt eller neråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted August 25, 2007 Share Posted August 25, 2007 (edited) Jag har tagit fram en cad-modell för att få min framvagna att stämma. :icon_smartass1: Det enda jag har låst i modellen är spårvidden under fjädringsrörelsen, d.v.s. hjulen håller stumt mot vägen hur mycket det än guppar å far... Mina fästpunkter på bilen blev att sitta enl. bifogad bild. Rollcentrum rör sig mellan 66-75mm under fjädring (mått 742 är halva spårvidden, d.v.s. hjulcentrum, markfrigång: 130mm mot ramen) Om man inte vill kompromissa på just spårviddsförändringen, blir det väldigt petigt var fästpunkterna ska sitta märkte jag när jag satt å labbade lite. Teorin stämmer faktiskt i praktiken oxå! :) Förra veckan provade jag fjädringen på den snart färdiga framvagnen med en bygglaser och tammejfan så rör sig inte hjulet en enda millimeter i sidled under hela fjädringsrörelsen! :D Risken verkar finnas att det kommer att bli bra när/om det blir klart... :rolleyes: Edited August 25, 2007 by Bondborn 007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.