Jump to content

Minivingar På Sidorna


Lille7

Recommended Posts

Man ser ju på en del racingbilar att dom har små vingar lite här och var på sidorna...

Jag vet att det fungerar, men frågan är ju om det är tillåtet på vanliga bilar, eller om det räknas som en del som kan skada fotgängare vid en krock :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Jag går i samma funderingar själv... Min noskon är för liten så jag behöver göra den lite större så jag täcker upp nedre ramröret. Jag har funderat på en frontvinge som Donervoort har på sina racing sjuor som jag isåfall byger ihop med noskonen. Enligt ett inlägg på hyanes roadster forum så är väl inte detta den högsta prioriteringen om man tänker sig vingarna för att förbättra aerodymamiken runt bilen (läs sjua!). Det som gör allra bäst är ett helt plant golv med en venturitunnel under bagageutrymmet och att man ersätter den plana rutan mot en aeroscreen. I mitt fall så blir det för att snygga till noskonen som är huvudanledningen. Tror säkerligen inte att SPB gillar iden dock... En tanke är att göra påbyggnaden av/påtagbar? Smaken är ju som sagt olika... En del tycker sånt här ser för d-vligt ut men jag kommer att satsa på att bygga min sjua med racingstuk!

// Mattias

post-605-1188725631_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En annan lurar på att gjuta en kaross med LMP-stuk alternativt göra en lösning liknande de F1-bilar hade fram till nyligen med em platta sombörjar en bit bakom framhjulen och en sak som styr luften ut åt sidan... fungerar som en andra front plus ökar ytan på golvet och därmed marktrycket. Givetvis skulle man få bygga in framhjulen för att få en enhetlig front med splitter/diffusor eller möjligen ha en vinge.

Ngn som gått i liknande tankar kanske?

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild på familjen Halins snygga och snabba seven,dom har vinge både fram och bak snyggt eller inte det är det är väll en smaksak men det är en väldigt snygg och väl byggd bil även om jag gillar den bättre utan vingen fram.

post-225-1190673310_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Off topic...

Framlyktorna på halins bil är det samma sort som du hade på din sjua Anton, och är de godkända?? Jag såg att även Teknikens Världs bygge Klorofyll har samma lyktor och den skall ju vara besiktigad och godkänd nu i sommras. jag har mailat Linus Pröjtz på TV ang. lyktorna oxå men inte fått något svar.

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej det är mc lycktor dom finns på bikeline jag brukar passa på att handla där när dom har vinter rea jag tro att jag fick 40% rabatt på mina.Dom lyser lika bra som stiarinljus och är förmodligen inte godkända men snygga.

Link to comment
Share on other sites

Finns det mer info om Halins sjua. Ester chassi??

Riktigt snygg, och det skall tydligen vara en ordentligt trimmad volvo motor i. Det var med någon bild på den i Bilsport i sommras om jag inte minns fel.

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...