Fredrik i Trollhättan Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 Jag tänker höja min motor såpass att jag får ett plant golv under hela bilen. Utrymmet mellan motorn och huven blir då något mer begränsat. Nedan ser ni en skiss på hur luftburken skulle kunna se ut. Cylindern till höger ska föreställa förgasartratten. Volymen finns s.a.s. vid sidan av motorn och själva inloppsdelen bli lite smal, betydligt smalare än orginalet. Tvärsnittet där all luft ska igenom är 350x50mm. Det sitter även orginal ett par trattar i gummi som sticker in en bit i luftburken... Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 3, 2007 Author Share Posted August 3, 2007 (edited) Här är det en på locostbuilders http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread...7055&page=1 som kör med något linande. Var det inte den bilen vi tittade på utanför pubben när vi var på Soneleigh förresten? Tycker jag känner igen den. I tråden pratar man också om den begränsade arean för luften men det verkar som han har något trängre mellan förgasare och övre väggen än jag kommer ha. Dessutom är mitt "tak" kurvat om det nu kan ha betydelse. Det där med att vränga gummitrattarna verkar smart... Edited August 3, 2007 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 Jag har ritat dit en fullradietratt vilket gör stor skillnad på flöde och kan du så ska du defenitivt behålla de gummitrattar som sitter där som std. de behövs. Om du kan så ska du försöka hålla dej inom dessa minimum måtten för att slippa flödesrestriktioner på insugningssidan. Jag tror du fattar vad jag menar på skissen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 3, 2007 Author Share Posted August 3, 2007 Tack ska du ha. Jag ska se vad jag får plats med. Planerade lite mer på pallen i garaget i kväll och såg att jag kan sätta luftburken lite närmare förgasarna än vad orginal sitter... Finns små möjligheter att ha D ovanför gummitrattarnas kant. Som det är nu trattarna i det närmaste i huven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 Är det totalt omöjligt att få det mer i denna stilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 3, 2007 Author Share Posted August 3, 2007 Om jag struntar i gummitrattarna och tillverkar ringar (som engelsmannen i andra posten gjort) så skulle det kunna gå. Ringarna skulle ge den fullradietratt du beskriver. Vad gör gummitrattarna för nytta? Kanterna på dessa är inte speciellt runda... Alternativt behålla motorn i den höjd den är. Oljetråget sticker du ner under ramen och tar första smällen. Inte heller kan jag ha ett helt golv vilket jag skulle vilja. Alternativ 1: Skippar gummitrattarna. Tillverkar fullradieringar i aluminium och sertill att D ovanför. Kan gå. Alternativ 2: Oljetrå som sticker ner 3-4 cm under bilen och kan använda både gummitratar och få D ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 3, 2007 Author Share Posted August 3, 2007 (edited) Så här ser "ringarna" jag pratar om ut.... http://www.locostbuilders.co.uk/photos.php...mouth_small.JPG http://www.locostbuilders.co.uk/photos.php...0bellmouths.JPG Edited August 3, 2007 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 Att bygga in en potent motor och sen göra ett arrangemang så den inte kan andas ordentligt verkar inte särskilt smart. Personligen skulle jag prioritera detta. Har du scoop på huven? Om inte, kanske det kan lösa problemet. På en Pinto kapar man bort en bit på oljetråget. Går det på din motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 Jag har scoop. Oljetråget på en motorcykelmotor är, som allt annat, ganska optimerat litet. Kapar man bort något så försvinner det helt. Tror det gäller att räkna ut var s.a.s. gränsen går för godtagbart luftflöde och sedan sätta motorn så högt det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 ...men visst har du rätt, Sören. Om inte motorn går bra spelar ju resten ingen roll. Jag har PM:at engelsmannen i länken uppe i min andra post. Det var han vi träffade utanför pubben och hans setup skiljer sig inte mycket från min så jag kanske kan kopiera lite där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 gör större scoop. alternativ, går det att fräsa av något på spjällhusen /insugningsrören? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 Större scoop är ett alternativ. Jag tror inte jag ska ge mig på förgasarna. Fick svar av Colin på Lostbuilders och han sa att "ringarna" gjorde stor skillnad och nu när han bytt munstycken så går bilen bra. När jag funderat en stund tror jag att jag sätter motorn där jag vill ha den, bygger enligt rekommendationerna ovan och fixar problemen varefter de dyker upp med större scoop (eller ett uppskuret hål fyllt med en luftburk i aluminium kan ju fixas i andra änden av bygget... I värsta fall är det inte hela världen att sänka motorn igen om man tänker till nu och inte bygger fast sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 Kan du öppna gasspjällen fullt och ta en bild rakt ner i förgasarhalsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 Jepp. Kameran är och badar men så fort den är hemma så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 Nu är kameran hemma.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 Har du en kant efter spjället? om i så fall,slipa bort den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 raka fina kanaler, inte myckat att putsa på, men något finns alltid.. .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 (edited) Jag tyckte dom där ringarna borde förbättra en del. Orginal är det ju inte mycket till fullradiekanter. Inga alls faktiskt utan bara trattar i gummi med difus kant... Jag tror kanten vi ser är mellan fögasare och insugningsröret. Jag har s.a.s. monterat lite provisoriskt för mätning. Förgasarna ligger normalt i en låda... Edited August 4, 2007 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Ja, den förgasaren var ju lång i halsen.... Då förstår jag den lilla låga "engelska ringen", så gör du sådana om du bestämmer dej för att det är så du vill ha det. Då kan du säkert slopa gummitratten och spara lite höjd utan problem med "stand off" soppa i filtret. Standard gummit har sin specifika höjd för att insugningskanalen i sin helhet är avstämd efter insugsgasernas flödespulsation under ett förutbestämt varvtal där motorn ska ha sin maximala fyllnadsgrad. Så ju längre trattar du kan få dit ju bättre är det tills du når "gummitrattslängden" som då japsen säkert räknat ut som optimal får vi tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 ja japsen är inga dumhuvuden, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 5, 2007 Author Share Posted August 5, 2007 Nej sannerligen inga dumhuvuden. 150 literhästar och jag kan lyfta motorn med låda själv och gå runt i garaget med den utan problem.... Arrowsmith, jag tror jag provar med såna där ringar. Fungerar det inte får det bli något annat. Inget är ju permanent. Inte ens motorhöjden faktiskt. Huven går ju att såga i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 12, 2007 Author Share Posted August 12, 2007 Jo jag vet, men den får inte plats ändå om jag ska ha motorn där jag vill ha den. R1-locost utan orginal luftburk är ganska vanligt i england (många vägrar scoop på huven) och efter att man bestyckat om förgasarna så går dom i regel bra. Allra vanligast är att montera ett pipercross-filter. Menmen, skiter det sig helt så har jag orginalburken och som sagt, det värsta som kan hända är att jag får ett hål i huven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 13, 2007 Author Share Posted August 13, 2007 (edited) Inte vet jag. Varför låter du så taggig? :unsure: Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av motor-setupen så väljer jag att fråga de som redan kör. Jag tycker det är ganska kul att undersöka hur andra gjort och dessutom slipper man göra om gamla misstag. Har inga problem med att erkänna att jag inte vet bäst. Vad körde du själv med för luftburk förresten? Jag menar, innan du byte till dom där du tycker jag ska ha? Så småningom blir det nog att bygga om till insprut tror jag... Förutom förgasarbestyckningen har jag även fått en del råd angående luftburkens storlek även om råden skiftar väldigt. Måttstocken 1,5xcylindervolymen verkar inte riktigt stämma på högvarviga hojmotorer. Runt 8 liter rekomenderar de flesta. Den oljespottande backlådan har jag också läst om...på ett forum... :prop: Edited August 13, 2007 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 du kan bygga om förgasarna med ett dynojetkit och då funkar de med t.ex. kn eller annat filter. jag har själv mycket bra erfarenghet av de kiten, det funkar mycket bättre än original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 14, 2007 Author Share Posted August 14, 2007 Dynojet har jag också läst om en del och det verkar intressant. För att få det optimalt ska man väl, efter vad jag förstår, egentligen köra på rullande landsväg. BIKE här i trollhättan är återförsäljare för Dynojet och kan mc-motorer. Det knepiga blir att hitta kombinationen kunskap om hojmotorer och innehav av rullande landsväg för bil. I england är denna kombination vanligare. Och andra sidan vet jag inte hur känsligt det är. Måste det verkligen kalibreras från bil till bil om man vet vilka grejor som monterades på en likadan bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 14, 2007 Author Share Posted August 14, 2007 Jag funderade på ett tillbehörs sprut typ VEMS för att mappa själv och lära mig ett och annat. Tror det kanske kunde bli kul. Kanske jag sätter på en turbo någon vinter... Vet du om -04 har samma motorfästen som -01? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 14, 2007 Author Share Posted August 14, 2007 Man kan inte få allt. Har inte obegränsat med resurser. Dom är fortfarande för dyra... ;) R1 -04 är ju också rejält mycket starkare så bilen blir tung vid reg. besiktning. 01:an blir bra att börja med. Vill jag ha -04 kan jag svetsa en ny motorvagga... VEMS kan styra tändning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 ett jag köpte 1995 sitter på förgasare min kompis har på sin 1100 suz. han har kört 5000 mil med dem.+ mina 1500 mil till mina dynojet så fick man med nålar 4 uppsättningar munstycken borr till att borra i trottlarna och gängtapp att gänga i trottlarna för att sätta in luftplugg. de svara omedelbart på gasen och effekten i mellanregistret blir MYCKET bättre.värt varend krona. det blir som en ny motor tro mig. en bra manual med allt man behöver. de jag dynojetade var en gsx 1100 och en Marauder V-tvin 800. båda gick otroligt mycket bättre efter det, och vilket gassvar på alla varvtal, kunde på 1100 vrida full rulle från 1500rpm bara gav sig iväg, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.