Jump to content

Downforce, Luftutsläpp, Venturitunnlar Mm


Speed

Recommended Posts

Hejsan!

Håller på med ett projekt där jag bygger om en bil rätt rejält. Till saken tillhör faktan att bilen antagligen kommer bli såpass breddad att jag kommer få luftintag bakom dörrarna på sidorna likt endel modernare sportbilar. Hur bör man leda denna luft från dom intagen för att få så bra downforce som möjligt utan att läsa en tusen sidors bok? Vart bör luften släppas ut?

Eftersom motorn sitter fram kan man ju inte ta nytta av luftintagen till kylning mm vilket kan ses som lite synd då man kunde fått fronten att se lite snyggare ut kanske. Så likabra att satsa på lite downforce ist så kanske jag slipper sätta på en stor vinge på bilen sen.

Tacksam för förslag och ideér! :)

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, gick igenom massa nyttig information runt om på nätet gällade golv och om hur bakpartiet kunde formas. Däremot hittar jag inte mkt fakta om hur man försöker leda luft som strömmar in i sidorna på chassiet på bästa sätt för att trycka ner bilen och sedan ledas ut där bak på bästa sätt.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag långt ifrån expert eller ens kunnig på området men det jag läst mig till på t.ex. rejsa är att ett plant golv är prio 1. På bilens sidor ska luften strömma så ostörd som möjligt så måste du ta in luft i hjulhusens framkant bör du släppa ut den uppåt eller bakåt och absolut inte neråt. Vingar ska man inte ge sig på om man inte har kunskap. Ofta slukar de bara kraft.

Vad är det för bil du håller på med?

Link to comment
Share on other sites

Gör du intagen på rätt sätt(typ rätt konstruerade naca intag) så slipper du kanske en del turbulens, nån downforce kan man bara drömma om.

/Janne

Oki. Jaja, jag är inte så insatt bara undra.

Men frågan kvarstår ju lite var man ska leda luften efteråt? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Helst uppåt i ett lågtrycksområde. Var brukar biltillverkarna sätta kupeutsläppen? Vad är det för bil?

/janne

Är en Nissan 200SX.

Hur menar du nu, alså bättre att trycka ut luften uppåt?

Elr ska jag helt enkelt bara låta luften passera ut vid hjulhusen? Kan inget om sånt här med luftmotstånd osv, vore väl mest roligt om man kan få nån nytta av intagen om dom ändå är där.

Link to comment
Share on other sites

Uppåt är alltid bra, längre bak är det ganska turbulent så det spelar knappt nån roll.

Hjulhusen borde egentligen täckas över för att få bästa aerodynamik :)

/janne

Link to comment
Share on other sites

Låt luften passera. Utstickande hjulhus stör ju luften tillräckligt som dom är. Tar du in luft på framsidan och leder ut den på baksidan undviker du ju det fenomenet. Biltillverkare brukar ofta sätta kupéutsläppen på sidan bak under stötfångaren.

Måste du ha luftintagen? Till vad?

Link to comment
Share on other sites

Uppåt är alltid bra, längre bak är det ganska turbulent så det spelar knappt nån roll.

Hjulhusen borde egentligen täckas över för att få bästa aerodynamik :)

/janne

Lägger ner down force tankarna då jag litar på vad du säger och ger mig inte ens in på det. :notworthy:

Men om man tex drar luften som strömmar in i sidorna i vars en "kanal" såsäga och släppa ut den ovanför hjulhusen lite längre bak kan detta resultera i mindre turbolens runt bilen?

Och mindre turbolens bör väl göra att bilen blir aningen stadigare?

Du verkar kunna, hur skulle du gjort. Tänk att du har ett breddat SX200 chassie med 2 stora intag på sidorna. Var skulle du dragit luften hänn?

Låt luften passera. Utstickande hjulhus stör ju luften tillräckligt som dom är. Tar du in luft på framsidan och leder ut den på baksidan undviker du ju det fenomenet. Biltillverkare brukar ofta sätta kupéutsläppen på sidan bak under stötfångaren.

Måste du ha luftintagen? Till vad?

Måste och måste, ska ändå bredda bilen och anser inte att det ser jätte fint ut att bara låta skärmarna sticka ut som vissa har det. Snyggare att öppna där och kan man sammtidigt leda bort luften så det inte stör aerodynamiken så mkt är det ju inte fel!

Edited by Speed
Link to comment
Share on other sites

Nä jag kan inte, tyvärr!! :lol:

Precis som är sagt så ska det vara så lite intag/utsläpp som går. = mindre turbulens = mindre drag(luftmotstånd pga turbulens)

Vill man ändå ha stora intag/utsläpp så ska dom helst konstrueras så att dom ligger i linje med karosseriet. Ytterkanterna på intagen bör vara relativt tjocka(droppformade) och tvärtom på framkanten på ett utsläpp.

Äh allt jag spottar ur mig är bara antaganden egentligen, det krävs en hel del tester för att få nån som helst förbättring på en orginalkaross(förutom den platta undersidan, den är ett säkert kort).

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Okey! Men blir kanske bäst att bara låta luften passera då så stör man ju själva aerodynamiken och luftdraget så lite man kan. Tack för dina svar ändå, var ju ändå vettig info att veta om ämnet.

Edited by Speed
Link to comment
Share on other sites

Har du testat att posta på rejsa? Dom gillar dock inte märkesspecifika frågor men man kan ju formulera sig rejsigt :lol:

Gillar du enkel facklitterattur så tycker jag att Carroll Smiths böcker är lättlästa och ganska bra prepare to win och tune to win. Lite ålderstigna dock.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...