Jump to content

Vad är Det Caterham Har Skyddat?


Fredrik i Trollhättan

Recommended Posts

Det är väl bilnamnet Seven (jag tror faktiskt inte man kan skydda bara en siffra som "7") och det speciella utseendet. Om du ser en Westfield 7 så är det väldigt lätt att missta den för en Caterham, men Westfield SE och efterföljare skiljer ju sig ganska markant med sin annorlunda nos och veck på sidan.

Caterham

post-12-1185830416_thumb.jpg

Westfield 7

post-12-1185830410_thumb.jpg

Westfield SE(iW)

post-12-1185830529_thumb.jpg

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Vecket på sidan verkar ju vara något speciellt. Det har ju min MK också. Annars tycker jag det är lite luddigt det där med skyddat utseende. Det är ju lite annorlunda med ordet "seven". Marknadsför man sin bil under namnet seven så åkr man dit. Och tydligen ska man ha ett veck på sidan också... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det skulle iofs inte förvåna mig om Westfield 7 också konstruktionsmässigt var nästan exakt lik Caterham 7 rör för rör. Men visst är det luddigt... det är det advokater finns till för. :515:

Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att westfield var i princip en exakt kopia, men med hjälp av domstol så tvingades dom sluta med plagierandet?

Skillnaden nu är väl att westfield använder glasfiber istället för aluminium och dessutom med lite annan form.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Eftersom man varit i domstol kanske det blev bestämt exakt vad det är som är unikt för Caterham och vad de andra inte får sälja? Westfield har väl inga rättigheter och eftersom de varit domstol mot Caterham och fått sin bil "godkänd" är det ju säkert för resten att kopiera Westfield....

Link to comment
Share on other sites

Caterham har copyright på ritningarna från Lotus, och anser sig ha rätt till namnen Seven, 7, och Super Seven. Domstolen dömde till Caterhams fördel. Se bifogade pressrelease från Caterham undertecknat av Westfield december 1987.

Caterham_vs_Westfield.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jovisst. Men det skumma är ju att än idag är ju westfields (och alla andra replikor också för den delen) rätt lika Caterhams bilar, eller har samma "the car's distinctive shape".

Mannen på gatan tror säkert att det är samma bil.

Nöjde sig Caterham med ett veck på sidan och annan form på noskonen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...