Fredrik i Trollhättan Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Läste på http://sv.wikipedia.org/wiki/Caterham_Seven att Caterham tvingat Westfield att ändra på något i utseendet. Någon som vet vad det är Caterham vill vara ensamma om utseendemässigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 (edited) Det är väl bilnamnet Seven (jag tror faktiskt inte man kan skydda bara en siffra som "7") och det speciella utseendet. Om du ser en Westfield 7 så är det väldigt lätt att missta den för en Caterham, men Westfield SE och efterföljare skiljer ju sig ganska markant med sin annorlunda nos och veck på sidan. Caterham Westfield 7 Westfield SE(iW) Edited July 30, 2007 by gka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 [OT] Kul att du bara visade bilder på bilar i bankörningssammanhang - inget glassåkande inte! :racesmile: [/OT] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Vecket på sidan verkar ju vara något speciellt. Det har ju min MK också. Annars tycker jag det är lite luddigt det där med skyddat utseende. Det är ju lite annorlunda med ordet "seven". Marknadsför man sin bil under namnet seven så åkr man dit. Och tydligen ska man ha ett veck på sidan också... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Det skulle iofs inte förvåna mig om Westfield 7 också konstruktionsmässigt var nästan exakt lik Caterham 7 rör för rör. Men visst är det luddigt... det är det advokater finns till för. :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Var det inte så att westfield var i princip en exakt kopia, men med hjälp av domstol så tvingades dom sluta med plagierandet? Skillnaden nu är väl att westfield använder glasfiber istället för aluminium och dessutom med lite annan form. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Jag tycker det skiljer mindre mellan en MK Indy ram och en Westfield ram än mellan Caterham och Westfield. imho Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Eftersom man varit i domstol kanske det blev bestämt exakt vad det är som är unikt för Caterham och vad de andra inte får sälja? Westfield har väl inga rättigheter och eftersom de varit domstol mot Caterham och fått sin bil "godkänd" är det ju säkert för resten att kopiera Westfield.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Caterham har copyright på ritningarna från Lotus, och anser sig ha rätt till namnen Seven, 7, och Super Seven. Domstolen dömde till Caterhams fördel. Se bifogade pressrelease från Caterham undertecknat av Westfield december 1987. Caterham_vs_Westfield.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Jovisst. Men det skumma är ju att än idag är ju westfields (och alla andra replikor också för den delen) rätt lika Caterhams bilar, eller har samma "the car's distinctive shape". Mannen på gatan tror säkert att det är samma bil. Nöjde sig Caterham med ett veck på sidan och annan form på noskonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts