Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har haft kontakt med Tibnor för att få material till a-armarna. jag gav i princip den spec som Gustav lade in i en tråd här förut:

Rör 25x3mm DIN 2391 NBK (obs ej C)

alternativt motsvarande som uppfyller följande krav:

- minst 220N/mm2 i sträckgräns

- minst 100N7mm2 högre brottgräns, samt

- minst 10% förlängning till brott.

efter lite mailande och några telefonsamtal får jag svaret:

Hej!

Tyvärr kan jag inte få fram 25 x 3 i NBK förrän i september.

De är slut i lager och beräknad inleverans sker i slutet av augusti.

Har endast dimensionen i hydraulledningsrör dvs 2391 C som ni inte kunde använda.

Jag har här i Köping ca 800 m av SS-EN10305-1 HÅRD SÖML PREC.RÖR 25X3,0MM dvs 2391 BK. Dessa är inte normaliserade och inte lika mjuka som NBK.

Angående dimensionen 33,7 x 2,6 har jag massor på lager i Köping.

HANDELSTUBER SS-EN 10217-1 33,7X2,6MM Svetsade handelstuber avsedda för tryck.

Så mina sakkunniga bröder därute, vad göra?

1 - köpa detta SS-EN10305 samt en bit av handelstuberna?

2 - låsa garaget fram till september?

3 - köpa ngn annan stans (om så, snälla ge mig en hint om var)?

4 - ödmjukt fråga er om någon sitter på ett litet lager som ni kan sälja av?

tacksam för hjälp då jag har fastnat i en segdragen jakt på mellanaxel och rör - jag vill bygga nu!

/Fredrik

Posted

Tjena!

Jag letade länge och väl och hittade mjuka rör hos hydraulnissen i stan.

Jag fick med mig en spec. där det står följande:

Kvalitet

ST37.4

Rakhet

<YD 15 mm 0.25% av rörlängden

>YD 15 mm, riktade

Tolerans

Enligt DIN 2391/C

Tillstånd

NBK

Utförande

Gulkromaterade 8-10 um

Längder

Ca 6m

Förpackning

anoljade, pluggade

Certifikat

EN 10204/3.1.B

Duger inte dessa rör så lägger jag fan ner mitt bygge :) Dessa rör var riktigt mjuka och gick att bocka kinkfritt. Lite klyddande dock med gulkromateringen, men det gick ju att slipa ner utan problem.

/Janne

Posted

Så du rekomenderar inte att köra på de rör han hade inne då?

/Fredrik

Posted

Nja jag hade kollat med en hydralnisse först.

Fast å andra sidan tibnor skriver ju att de har hydralrör fast 2391/C. Jag tror personligen inte att C är ett behandlat tillstånd utan snarare en variation på DIN specen.

Kolla upp om hydraulrören är i tillståndet NBK, är dom det så ska det gå att använda. Hållfastheten räcker ju till ialla fall.

/Janne

Posted

jag gjorde till slut det jag borde ha gjort från början - ringde min SFRO besiktningsman. Verkade trevlig. Han sade direkt att jag skulle kontakta Hydroscand och köpa hydraulrör i rätt dimension och se till att de har rätt tillstånd (NBK). Däremot så var han inte förtjust i ytbehandlade rör. Sagt och gjort... Hydroscand i Norrköping kan få fram 25x3 i rät kvalitet för ca 60-70kr metern. Utan ytbhandling fick beställas, men borde gå att få hem på ett par dagar. Specen som du (Boken) angav verkar alltså helt ok men helst då utan ytbeläggning.

Så nu väntar jag bara på ett telefonsamtal att det fins på lager...

:D

kan det verkligen vara så att turen är med mig idag?

/Fredrik

Posted

jo det finns ju ett par trådar i ämnet så jag drog ju upp gammal skåpmat i alla fall. Men lite nytt lär man sig.

Klart är i alla fall att C och NBK kan förekomma i samma beteckning så tillvida att DIN koden avslutas med C och att Tillståndet är NBK. Men summan för eventuella framtida läsare är nog ändå att satsa på hydraulrör. Vill även återigen påpeka att Hydrascand vanligen säljer rör med ytbeläggning, men att det går bra att beställa "rena" rör. Jag har gulkromaterat rör vid scutteln oh gjorde ett tappert försök att svetsa i det och det var inte så skoj (obs inga bärande delar utan bara "läppen" att fästa sutteln mot så det är inte så farligt, men det ser för j-ligt ut).

Posted

har för mig läst att man kan doppa röret i ?? saltsyra??eller om det var svavelsyra?? så försvinner kromateringen och det går lätt att svetsa igen..

Posted

Det vi talat om(DIN 2391/C NBK) är hydralrör? :blink:

Och som sagt gulkromateringen är skittunn bara att slipa bort (jag tog det i två omgångar för säkerhets skull), men går det beställa utan är ju det utmärkt. 56 spänn metern fick jag betala.

/Janne

Posted

Michal TH, det där med syra verkar intressant och väcker onekligen en :icon_offtopic: fråga:

Jag såg på ett avsnitt av american hotrods där de berättade att all deras motorrenovering började med att bada blocket i ett syra bad....

Eftersom man har stått med händerna i lut i ett par månader så skulle det vara skoj med lite omväxling, nån som vet ngt mer om principen?

/Fredrik

Posted

Det är Saltsyra(30%) som man använder för att ta bort gulkromatering och även blåkromatering, som det är på vanliga skruvar och bult.

Aluminium löses också upp av detta, använde jag själv i Kartingen då man exvis skurit en kolv och det fans rester av alu i loppet, bara att sitta och pensla på till det var borta, stål berörs inte av syran.

Du köper den på vilken målarfirma somhelst för ca 50:- litern.

Caper

  • 4 years later...
Posted

Väcker en tråd till liv igen. Läs inlägg 8 och framåt. Är det så alla nuförtiden tar bort gulkromatering?

Men nuförtiden finns inte gulkromatering längre för den var väl för giftig utan nu ser "kromateringen" mer ut som "aluminiumfärgad" men skall ha samma funktion.

Gäller syra-metoden här med?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...