Jump to content

Brandsläckare, Var Får Den Plats?


Recommended Posts

För att vara på den säkra sidan - och uppfylla försäkringskraven - ska jag montera en pulversläckare någonstans i bilen.

Frågan är på vilken plats den är minst i vägen. På passagerassidan passar den bra på golvet men hur kul är det om någon åkrädd stackare flaxar med benen och kommer åt avtryckaren?

Kan man sätta den i bagaget? Och vilken storlek krävs?

Jag har skummat försäkringsvilkoren men hittar inga specifika krav. Tvåkilos känns nästan lite overkill, dessutom är den svårplacerad jämfört med en enkilos.

Gissningsvis är inte mina gamla halonsläckare godkända nuförtiden, annars hade det varit bästa lösningen.

Link to comment
Share on other sites

Jahapp, då lägger jag min framför stolen också. Kanske går det att fixa ett extra skydd över känsliga delar - exempelvis genom att ta delar av en plastflaska och några buntband.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen fara. Brandsläckare kommer ju i nivå med knävecken.

Såvida inte dina tilltänkta passagerare kommer att inta "Crash Position" alla flygplansolycka så kan du lugnt skippa ev sparkskydd.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker mest på risken att avfyra eländet av misstag när passageraren ska försöka klättra på plats.

Å andra sidan kanske sinnena är i högsta beredskap sedan vederbörande som första kontakt med bilen bränt sig på avgasröret... :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...