JonteN Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Hej! Tänkte berätta lite om vårt lilla bygge som pågår i Lith:s (linköpings universitets) dunkla lokaler. CSN:s hårda piska och extrem byggabstinens har tvingade för några veckor sedan fram ett osunt behov av att bygga nånting körbart. Detta tog sig uttryck i byggnationen av ett mycket elegant fordon som inte är färdigt ännu men som förhoppningsvis blir klart inom en vecka eller två då det ska ut på Linköpings gator och möta sin publik! Först började vi med precisionssvetsandet av en stabil och vältriangulerad fackverksram http://surl.se/atfn http://surl.se/atfk Någonting måste ju driva fram fordonet också och det blev ingenting mindre än en hondaspis, komplett med koppling, växellåda och 6,5 frustande hästkrafter. Tillräckligt för att skrämma skiten ur nyrika enzoägare vid rödljusen. http://surl.se/atfy Givetvis ska det vara diff också, denna är dock av okänt ursprung men visade sig fylla sin funktion väl. Diffbroms får bli ett senare projekt. http://surl.se/atgc Hjulvinklarna optimerades och därefter svetsades den mycket avancerade bakvagnen ihop. Den uppmärksamme observerar givetvis att det är splitfälgar som gäller. http://surl.se/atfq För att stå emot dom enorma sidokrafterna förstärktes spindlarna (som för övrigt är hämtade från velocipedvärlden). http://surl.se/atft När styrinrättning var klar var vi ju givetvis tvungna att göra en provkörning, dock utan motor då det för tillfället saknades en kedja för framdrivningen. Men först lite förar-briefing innan körningen. http://surl.se/atge Som ni ser var den snabb redan utan motor! http://surl.se/atgf Provkörning med motor visade senare att det inte var några problem att göra streck och högar med gummi. Får väl bli launchcontrol för att optimera starterna senare. http://surl.se/atgg För att få stopp på fartvidundret krävs givetvis adekvat bromskapacitet vilket vi hoppas kunna uppnå med dessa bromskomponenter. Dock krävdes det tillverkning av adapterplattor för att passa på våra axlar. http://surl.se/atgh http://surl.se/atgm I en hemsk attack av byggsug utlöste kö till svarven att pedalstället blev en gnutta överarbetat... http://surl.se/atgj ....Vilket i sin tur triggade andra att bygga rullgaspedal modell lätt http://surl.se/atgk morgondagens projekt blir fästen för bromsoken. Hoppas kunna komma med fler uppdateringar då. Over and Out http://surl.se/atgn / Jhonatan, Ronny och Robert, M-verkstan Lith Quote
Fredrik i Trollhättan Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Kör på... Viktkraven blir inget problem även om ni kör med fjäderlätt motor. Räknade lite på det och fick fram att bilen kan väga drygt 14 ton så ni kan kosta på er lite ggrövre grejor... :prop: Quote
Rikard Larsson Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Underbart projekt!!! (och grymt kul skrivit :) ) Snälla, håll oss uppdaterade! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Vadå 14 ton? Hur räknar jag egentligen? Man kan ju tro jag knarkar. 28kg blir det ju. 14 ton får ju vilken sjua som helst väga... Hur ska det här sluta? Quote
Rikard Larsson Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Jag tänkte säga något men knep käft, man ska inte bråka med knarkare :515: Quote
JonteN Posted May 10, 2007 Author Posted May 10, 2007 28 kg, hmmm..... hoppas vi hamnar någonstans där inkl full tank och förare :D Nån som vet var man får tag på m10x1mm-skruv förresten? Har kryssat runt stan i ständig konflikt med alla möjliga standarder för att kunna hitta delar till ett helt bromssystem... nu fattas bara m10-skruven... Måste tyvärr sova nu men mer bilder kommer till helgen, hoppas kunna stoltsera med en provkörning då också. kul att folk gillade bygget förresten, det kommer mera!! Quote
Sören Posted May 12, 2007 Posted May 12, 2007 28 kg, hmmm..... hoppas vi hamnar någonstans där inkl full tank och förare.................. eller med tank och full förare? :hypocrite: Quote
JonteN Posted May 14, 2007 Author Posted May 14, 2007 Låter nästan lite för spännande med full förare, är ganska svårkörd redan som den är. Har varit lite finmeck i helgen. Exempelvis så har bromsarna fått fästen i chassit. Här sett från undersidan. http://surl.se/aveb Och från ovansidan http://surl.se/avec Efter en spännande (och lång) cykeltur till hydroscand kunde vi börja dra bromssystemet (tvåkrets såklart - i dessa hastigheter vill man ju inte tumma på säkerheten). http://surl.se/aveg Sen kom vi till inpassning av det justerbara pedalstället. Går liksom bromspedalen att placera i princip var som helst mha borrmaskin och två 8-nycklar! Pedalstället till bromsen fick byggas om och föstärkas lite då en axel gav upp efter 3 timmars luftning av bromssystemet. Kan erkänna att det fuskades lite vid konstruktionen då ingen FEM-analys gjordes... men nu har vi lärt oss vår läxa (gamla axeln ligger strax till höger om hammaren). Givetvis används inget annat än stålomspunna slangar! http://surl.se/avej Passar även på att lägga upp lite gamla bilder bla på styrmekanismen sedd från undersidan. http://surl.se/avel Och från ovansidan. http://surl.se/avem Nu är det bara slutmontering kvar. Sen blir et provkörning! wohoooo! Quote
JonteN Posted May 15, 2007 Author Posted May 15, 2007 För alla som inte ännu förstått vad det är vi bygger kan ju kika in på östgötacorrens hemsida och gissa vilket fordon som är vårat... klicka på se alla 11 bilder! vad är det egentligen? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.