Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Tänkte berätta lite om vårt lilla bygge som pågår i Lith:s (linköpings universitets) dunkla lokaler.

CSN:s hårda piska och extrem byggabstinens har tvingade för några veckor sedan fram ett osunt behov av att bygga nånting körbart.

Detta tog sig uttryck i byggnationen av ett mycket elegant fordon som inte är färdigt ännu men som förhoppningsvis blir klart inom en vecka eller två

då det ska ut på Linköpings gator och möta sin publik!

Först började vi med precisionssvetsandet av en stabil och vältriangulerad fackverksram

43171.jpg

http://surl.se/atfn

43167.jpg

http://surl.se/atfk

Någonting måste ju driva fram fordonet också och det blev ingenting mindre än en hondaspis, komplett med koppling, växellåda

och 6,5 frustande hästkrafter. Tillräckligt för att skrämma skiten ur nyrika enzoägare vid rödljusen.

43184.jpg

http://surl.se/atfy

Givetvis ska det vara diff också, denna är dock av okänt ursprung men visade sig fylla sin funktion väl. Diffbroms får bli ett senare projekt.

43188.jpg

http://surl.se/atgc

Hjulvinklarna optimerades och därefter svetsades den mycket avancerade bakvagnen ihop.

Den uppmärksamme observerar givetvis att det är splitfälgar som gäller.

43174.jpg

http://surl.se/atfq

För att stå emot dom enorma sidokrafterna förstärktes spindlarna (som för övrigt är hämtade från velocipedvärlden).

43178.jpg

http://surl.se/atft

När styrinrättning var klar var vi ju givetvis tvungna att göra en provkörning, dock utan motor då det för tillfället saknades en kedja för framdrivningen.

Men först lite förar-briefing innan körningen.

43190.jpg

http://surl.se/atge

Som ni ser var den snabb redan utan motor!

43191.jpg

http://surl.se/atgf

Provkörning med motor visade senare att det inte var några problem att göra streck och högar med gummi. Får väl bli launchcontrol för att optimera starterna senare.

43192.jpg

http://surl.se/atgg

För att få stopp på fartvidundret krävs givetvis adekvat bromskapacitet vilket vi hoppas kunna uppnå med dessa bromskomponenter.

Dock krävdes det tillverkning av adapterplattor för att passa på våra axlar.

43193.jpg

http://surl.se/atgh

43198.jpg

http://surl.se/atgm

I en hemsk attack av byggsug utlöste kö till svarven att pedalstället blev en gnutta överarbetat...

43195.jpg

http://surl.se/atgj

....Vilket i sin tur triggade andra att bygga rullgaspedal modell lätt

43196.jpg

http://surl.se/atgk

morgondagens projekt blir fästen för bromsoken. Hoppas kunna komma med fler uppdateringar då. Over and Out

43199.jpg

http://surl.se/atgn

/ Jhonatan, Ronny och Robert, M-verkstan Lith

Posted

Kör på...

Viktkraven blir inget problem även om ni kör med fjäderlätt motor. Räknade lite på det och fick fram att bilen kan väga drygt 14 ton så ni kan kosta på er lite ggrövre grejor... :prop:

Posted

28 kg, hmmm.....

hoppas vi hamnar någonstans där inkl full tank och förare :D

Nån som vet var man får tag på m10x1mm-skruv förresten?

Har kryssat runt stan i ständig konflikt med alla möjliga standarder för att kunna hitta delar till ett helt bromssystem... nu fattas bara m10-skruven...

Måste tyvärr sova nu men mer bilder kommer till helgen, hoppas kunna stoltsera med en provkörning då också.

kul att folk gillade bygget förresten, det kommer mera!!

Posted
28 kg, hmmm.....

hoppas vi hamnar någonstans där inkl full tank och förare..................

eller med tank och full förare? :hypocrite:

Posted

Låter nästan lite för spännande med full förare, är ganska svårkörd redan som den är.

Har varit lite finmeck i helgen. Exempelvis så har bromsarna fått fästen i chassit. Här sett från undersidan.

44776.jpg

http://surl.se/aveb

Och från ovansidan

44777.jpg

http://surl.se/avec

Efter en spännande (och lång) cykeltur till hydroscand kunde vi börja dra bromssystemet

(tvåkrets såklart - i dessa hastigheter vill man ju inte tumma på säkerheten).

44781.jpg

http://surl.se/aveg

Sen kom vi till inpassning av det justerbara pedalstället. Går liksom bromspedalen att placera i princip var som helst mha borrmaskin och två 8-nycklar!

Pedalstället till bromsen fick byggas om och föstärkas lite då en axel gav upp efter 3 timmars luftning av bromssystemet. Kan erkänna att det fuskades lite vid konstruktionen då ingen FEM-analys gjordes... men nu har vi lärt oss vår läxa

(gamla axeln ligger strax till höger om hammaren). Givetvis används inget annat än stålomspunna slangar!

44784.jpg

http://surl.se/avej

Passar även på att lägga upp lite gamla bilder bla på styrmekanismen sedd från undersidan.

44786.jpg

http://surl.se/avel

Och från ovansidan.

44787.jpg

http://surl.se/avem

Nu är det bara slutmontering kvar. Sen blir et provkörning! wohoooo!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...