Jump to content

Svetsar (verktyg) Som Ser Ut Som Fan...


Fredo

Recommended Posts

Jag har ett smärre uppehåll i arbetet pga 2 saker.

1 - jag skall få barn nummer 2 vilken dag som helst och det är lite att fixa runt det

2 - jag behöver köpa en ny svets. Har tidigare bara kört pinne (och minimalt med gas) nu skall det bli MIG.

Har läst alla inlägg så det blir ingen "räcker det med 150A" fråga. Oroa er inte :)

Jag undrar dock över en sak. Begagnade svetsar ser ofta ut som f-n i annonserna. Stötta, repiga, smårostiga, skitiga och fula. Ni som är MIG användare, är detta ngt att bry sig om eller är det bara "patina". Skall jag titta efter ngt särskilt slitage vid köp? Att slangpaketet kan vara skruttigt vet jag, men hur kollar jag att matarverk och annat är ok???

Att testsvetsa är ju tämligen meningslöst när man är nybörjare och skall lära upp sig.

Såg just en smashweld 180 för 3700 utan flaska vilket kan vara intressant. Men som sagt, man får ju lätt intrycket att folk tränar svetsning på själva svetsen när man ser hur de ser ut.

Kort och gott:

har ni något förslag på "checklista" vid köp av begagnad MIG?

MVH Idioten

(har nu rensat Sierran helt, plockat isär bromsok, rivit ner toppen på motorn och börjat skissa på motorfästen mm)

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

Be dem att svetsa åt dig annars?

Visst utseendet är ibland avgörande men när det gäller en svets är det insidan och slangpaketet som är avgörande..

och ser den sliten ut betyder det att den måste funka bra och att den används!

Link to comment
Share on other sites

Ett par saker, kanske uppenbara men du frågade... ;)

1. Funkar reglagen eller kärvar de? Brorsan köpte en gammal AGA för många år sedan och den verkade ok vid en snabb koll. Problemet var att strömpottarna satt fast (ja den var riktigt gammal), så när man vred på ratten... så vred man just bara på ratten! Så testa att köra svetsen med alla möjliga inställningar och se att ström och trådmatning går att kontrollera.

2. Slangpaketet. Kolla så att gasen kommer ut där den ska, dvs inne i gashylsan eller vad det heter. På min svets var det läckage i handtaget, så man hörde ju att det kom gas men hur jag än gjorde så blev det bara skit...

Annar spelar nog inte utseendet någon roll. Hur skulle du se ut om du fick bo i ett garage? ;)

Link to comment
Share on other sites

vadå, vi bor ju redan i garaget??? Min fru har börjat klaga över att kuddöverdraget blir svart, hehe

Jaja... det är väl ungefär som jag trodde då att det inte spelar någon roll med det yttre och att det är halvsvårt att kolla det inre...

(mer eller mindre som att ragga på fyllan)

Men jag lyfter tråden lite av annan orsak.

Jag har lusläst blocket och lokalblaskor i ett par veckor, haft kontakt med en kille som renoverar svetsar och även kollat nytt utan att riktigt landa i tt beslut

ÄR DET NÅGON DÄRUTE SOM VET NÅGON SOM HAR EN BRA SVETS TILL SALU???

Skicka mig ett meddelande i sådana fall.

Annars blir det snart panikköp och det brukar bli dyyyyrt

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker jag gjorde ett hyfsat fynd

köpte en 300A mig svets. 3 fas. med 2 extra rullar. 3 slangpaket. och lite annat smått och gått. ser ut precis som en Kempi inuti men heter ngt annat. Har gått på en industri i en vecka och gav 5000:-

Riktigt nöjd med det köpet faktiskt. Går kanske inte jämföra med den andre hemma på 380A som väger närmare 300kg.. Den svetsen svetsar fint!

http://www.blocket.se/vi/11805946.htm?ca=21_s <- ser väl inte helt fel ut heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...