Nicklas Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Hej! Nybliven medlem som man är tänkte jag börja med att presentera mig: Nicklas heter jag och håller till i och strax utanför Örebro. Har efter mycket funderande äntligen fått tummen ur och beslutat mig för att bygga en locost seven. Som första (?) bygge tänkte jag bygga enligt bokritningarna (...on a budget), och eftersom jag kommer att ha ryggslutet fullt på jobbet fram till semestern så tänkte jag lugna mig med byggstart tills dess. Men efter mycket "torrmekande" med papper och penna vid köksbordet så har jag stött på ett par funderingar jag hoppas kunna få hjälp med: Eftersom bilen i boken byggs för högerstyrning och jag naturligtvis tänker ha vänsterstyrning (det kanske t.o.m är ett krav för att få regbesikta i Sverige?), så blir jag ju tvungen att ändra på en del saker såsom rattstångsinfästning o dylikt. Det mesta på chassiet är ju symmetriskt men inte den främre infästningen på kardantunneln, "tratten" över sprängkåpan. Den är bredare på vänster sida om centrumlinjen än på höger. Detta förmodligen för att få bättre med plats för pedalstället på höger sida och då borde det ju gå bra att bara spegelvända kardantunneln eller missar jag något? En annan fundering som har dykt upp är hur jag ska göra med stag TR5. Ska jag flytta över det till vänstersidan eftersom det inte finns något motsvarande där? Eller blir det i vägen för motorn där eftersom det inte sitter något där på ritningen? Quote
Bondborn 007 Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Hej och välkommen! Kul med en byggare på nära håll, -jag passerar t.o.m. ditt garage på vägen till jobbet... Själv så var jag helt ovetande om allt vad locostbyggen heter för bara ett par månader sedan, men nu så står det ett i stort sett färdigt chassie ute i garaget. Jag har byggt efter McSorley's ritningar, alltså i stort sett som i boken. Du är välkommen att komma förbi och kolla nån dag om så önskas, - aldrig fel att titta på andras byggen och se hur saker och ting ser ut i verkligheten. En sak tror jag att jag vågar säga direkt ang. exakt placering av t.ex. kardantunnel och rattstångsinfästning: Bygg inte de bitarna förens du kan prova med de delar du ska ha på bilen! Det blir ju som lite dålig stämning i garaget när man upptäcker att sakerna inte passar... ;) Quote
blackbirdseven Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 Instämmer med föregående talare, Hej och välkommen! Roligt att det börjar bli lite fler locost-byggare i Örebro regionen :D Själv håller jag till 2,5mil söder om örebro. Du är välkommen hit också om du är intresserad av att kika på fler byggen.. Quote
Nicklas Posted May 4, 2007 Author Posted May 4, 2007 Tackar tackar! Jo, det är nog lugnast att ha alla delar tillgängliga innan man börjar bygga så att man vet att det passar innan man helsvetsar chassiet. Men att hitta en lämplig donator verkar lättare sagt än gjort och man börjar ju bli riktigt sugen på att sätta igång! Ett par studiebesök skulle vara väldigt uppskattat! Från det ena till det sjuttonde, nu när jag ändå håller på och frågar en massa nybörjartrams: det här mer eller mindre ökända knackandet som brukar förekomma på äldre Sierramotorer, är det vanliga ventilknack eller är det något annat som man bör känna till? Har aldrig skruvat Ford så jag har ingen egen erfarenhet av det, men ibland låter det som en hel kastanjettorkester när man möter en Sierra... :) Quote
DIRAVI Posted May 6, 2007 Posted May 6, 2007 Angående kardantunneln. Montera motor, växellåda, bakaxel och kardanaxel, innan du bygger kardantunneln. Så kan du anpassa tunneln efter dina behov, kansk göra den lite smalare än i boken, så blir det lite rymmligare, och bygga så nära lådan du kan, så får du mer fotytrymme. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.