Jump to content

Nicklas

Forumdeltagare
  • Posts

    5
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Nicklas

  • Birthday 11/07/1977

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Örebro Län

Profile Fields

  • Namn
    Nicklas
  • Ort
    Ervalla

Recent Profile Visitors

1,245 profile views
  1. Detta stod lite längre ner på sidan: -------------------------------------------------------- 52 § Amatörbyggd bil med bensinmotordrift av 1969 års modell eller senare får i stället för kraven enligt 3­5 §§ förordning (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav. 1. Bilar med fyrtaktsmotor skall vara utrustad med ett slutet vevhusventilationssystem. Inga föroreningar får tränga ut till ytterluften från motorns vevhus eller från ventilationssystemets slangar, anslutningar etc. 2. För bil som är av 1969 eller senare års modell får utsläppen i avgaserna vid tomgång inte överstiga 4,5 volymprocent kolmonoxid. -------------------------------------------------------- och det är ju samma som gäller idag?
  2. Tackar tackar! Jo, det är nog lugnast att ha alla delar tillgängliga innan man börjar bygga så att man vet att det passar innan man helsvetsar chassiet. Men att hitta en lämplig donator verkar lättare sagt än gjort och man börjar ju bli riktigt sugen på att sätta igång! Ett par studiebesök skulle vara väldigt uppskattat! Från det ena till det sjuttonde, nu när jag ändå håller på och frågar en massa nybörjartrams: det här mer eller mindre ökända knackandet som brukar förekomma på äldre Sierramotorer, är det vanliga ventilknack eller är det något annat som man bör känna till? Har aldrig skruvat Ford så jag har ingen egen erfarenhet av det, men ibland låter det som en hel kastanjettorkester när man möter en Sierra... :)
  3. Hej! Nybliven medlem som man är tänkte jag börja med att presentera mig: Nicklas heter jag och håller till i och strax utanför Örebro. Har efter mycket funderande äntligen fått tummen ur och beslutat mig för att bygga en locost seven. Som första (?) bygge tänkte jag bygga enligt bokritningarna (...on a budget), och eftersom jag kommer att ha ryggslutet fullt på jobbet fram till semestern så tänkte jag lugna mig med byggstart tills dess. Men efter mycket "torrmekande" med papper och penna vid köksbordet så har jag stött på ett par funderingar jag hoppas kunna få hjälp med: Eftersom bilen i boken byggs för högerstyrning och jag naturligtvis tänker ha vänsterstyrning (det kanske t.o.m är ett krav för att få regbesikta i Sverige?), så blir jag ju tvungen att ändra på en del saker såsom rattstångsinfästning o dylikt. Det mesta på chassiet är ju symmetriskt men inte den främre infästningen på kardantunneln, "tratten" över sprängkåpan. Den är bredare på vänster sida om centrumlinjen än på höger. Detta förmodligen för att få bättre med plats för pedalstället på höger sida och då borde det ju gå bra att bara spegelvända kardantunneln eller missar jag något? En annan fundering som har dykt upp är hur jag ska göra med stag TR5. Ska jag flytta över det till vänstersidan eftersom det inte finns något motsvarande där? Eller blir det i vägen för motorn där eftersom det inte sitter något där på ritningen?
  4. Fy f... det ser brant ut där på sidan :o
  5. Jag tror att du tänker på fräsmassor, alltså asfalt som är uppfräst vid vägarbete. Dessa kan man ljumma på med lite gasol och sedan gå på med padda så kan man få till det riktigt skapligt, men det absolut bästa blir nog helt enkelt med riktig asfalt. Med tanke på den lilla mängd som går åt så kan det nog löna sig att ringa NCC eller Skanska och kolla pris med läggning och allt, då blir det både snyggt o bra. Problemet kanske i och för sig redan är löst, då tråden har ett par veckor på nacken, men ändå. :)
×
×
  • Create New...