Jump to content

Skrotningspremie


Bondborn 007

Recommended Posts

Jag var till skroten igår för att avliva en gammal trotjänare [saab 9000] och jag hörde mig samtidigt för lite hur det skulle bli framöver med skotpremier/skrotningsavgifter... De två volvosarna jag har stående sen i höstas har helt plötsigt blivit värda 4.000kr/st! :wohow: -glad nyhet som jag i.o.f. redan viste... Dessutom får inte den av kommunen utsedda bilskroten ta betalt (skrotpremien) av dig för att ta hand om vraket, som de ju gärna ha gjort hittills när man släpat dit en avplockad bil.

Den tråkiga nyheten var däremot att så snart alla pengar i skotbilsfonden har tagit slut (mellan 3 och 6 månader), utbetalas inte längre några premier och bilskrotarna kommer bli tvugna att ta rejält betalt för att ta hand om gamla lik. De i sin tur måste ju betala för att bli av med däck, oljor och andra otäckheter, så det är ju förståeligt...

Slutsats: Har ni nån donatorbil äldre än -88 stående: Plocka rent från det ni kan behöva och kör till skroten innan pengarna i skrotfonden tar slut! -fast vänta tills 1:a juni, så ni får full skotpremie och inte blir snuvade på sköna slantar... Kolla med nån bilskrot om regler för övriga bilar, -troligen kommer man få betala för nyare bilar!

För er som missat det kommer skrotpremien höjas 1 juni 2007 till 4.000kr för bilar av årsmod. 88 eller äldre (? -exakta datum och reglar står på vägverkets sida http://www.vv.se/templates/NewsPage____20280.aspx)

Link to comment
Share on other sites

Hur motiverar man att kommer att kosta pengar att skrota en bil i framtiden? Skrotningspremien i det gamla systemet har på de flesta seriösa skrotar delats ut till den som lämnar in bilen och skroten har således inte fått en spänn av någon för att ta hand om vraket. En naken bilkaross är värd ca 900kr enligt bilskrotaren jag lämnade Sierran till och det är där pengarna finns. Han var t.o.m. lite nöjd att jag plockat rent den. Så slapp han...

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska enkelt att motivera. Skroten får betalt för metallen, men de får betala för att bli av med allt annat. Lägg sedan till arbetet för att göra bilen klar för pressning så tror jag inte 900kr räcker speciellt långt.

Link to comment
Share on other sites

:blink: Finns det seriösa skrothandlare?!? -skämt å sido... De flesta bilskrotar här i trakten betalar bara ut premien om man kör dit en komplett bil, så att de kan plocka alla dyra delar själva och få maximal vikt i pressen på det som blir kvar. Snåljåpar... :mad:

Link to comment
Share on other sites

det där med 4 papp om jag förstod rätt är kravet att bilen var inreggad/bes i höstas.. dvs gamla surbilar fast i gräsmattan..nope..så dom bör skrotas innan den sista denna månad...=1700kr..

Link to comment
Share on other sites

Har en 73:ans saab som verkligen hänger löst nu, som dessutom var inreggad 1/8 2006 som är kravet för att få 4000:-

Å andra sidan så är den billig i drift dom dagar på vintern som den används.

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska enkelt att motivera. Skroten får betalt för metallen, men de får betala för att bli av med allt annat. Lägg sedan till arbetet för att göra bilen klar för pressning så tror jag inte 900kr räcker speciellt långt.

Får inte ihop ekvationen ändå. Vem har tidigare betalat skroten för att "göra bilen klar för pressning"?

Lägg också till att stålpriset är högre än någonsin.

På skroten där jag lämnade Sierran får man ut hela premien om bilen är komplett. Om inte drar man av 300kr. När skrotpremien försvinner borde det alltså kosta 0kr att lämna in en komplett bil och 300 att lämna en okomplett. Det tillkommer ju inga nya kostnader för skrotarna som dom inte har idag. Tvärt om med dagens råvarupriser...

Link to comment
Share on other sites

Håller med helt å hållet! Saken är väl bara den att skrothandlarna inte är dummare än att de kommer försöka med saker som att "förut tog vi ju skrotpremien för att ta hand om ett gammalt vrak, så nu måste vi ju få in pengarna nån annan stans ifrån.." eller nått liknande.

Link to comment
Share on other sites

För nyare bilar finns det även ett producentansvar vilket betyder att biltillverkaren (genom generalagenten) är skyldig att ta imot bilen för återvinning. De mindre, oseriösa skrotarna (svarta pengar) kommer få syssla med annat och stora, moderna demonteringsanläggningar kommer ta över. Vi har ett bra exempel här i trollhättan...

Är inte bilen komplett kan producenten kräva ersättning men var den gränsen går får väl prövas. Värdet på delarna från äldre bilar understiger ju inte sällan kostnaden för att demontera desamma. Rensad kaross betyder mindre jobb som sagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...