Jump to content

Plocka Bort Weber


Fredo

Recommended Posts

jaha, då var det dags igen för idioten att ställa frågor :prop:

först vill jag bara säga:

JAG HAR SÖKT!!!

Så, nu kan vi gå vidare.

I väntan på lite svetsprylar så har jag börjat riva motorn för inspektion och underhåll. Är ju en 2,0 med enkel weberförgasare.

Jag har lossat på de 4 bultarna, men gasaren sitter fast. Finns det ytterligare förankring? Jag har försökt se på en sprängskiss, men kan inte se att det är fler bultar. Sedan sitter det en packning i ngt sprött material mot insuget, ca 4 mm tjock. Är det ngt som man skall vara rädd om???

bryta, vrida, skruva, banka... vad gör man med en gasare som trolige n har suttit där i 23 år???

Eller måste jag riva gasaren del för del?

/Fredrik

(donatorbilen färdigriven, delar överallt. byggtråd lägges upp efter fotografering och städning!)

Link to comment
Share on other sites

Den ska vara loss! Jag antar att du har kopplat bort alla reglage?

Jag hade testat att ge den en kyss från sidan med en lite gummiklubba.

Packningen tror jag är en bakelit/plast isolering som skyddar förgasaren från insugets värme (lustigt igentligen då många fuggar har värmeslingor).

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

bakelit passar bra. Jag bände lite försiktigt med en stor mejsel i förrgår kväll och då smulades en del av hörnet på "packningen" sönder. Därefter avbröt jag och återgick till min numera rätt vanliga garageposé

post-1404-1177684900_thumb.jpg

Jag kämpar på för att få lite medvind i projektet då gruppen har minimerats. Arkitekten ritar fortfarande, bonden är i gång med vårbruket och vips så var det bara jag kvar... Tappar jag fart kan det bli ett dammsamlarprojekt och det skulle kännas uselt.

TACK FÖR ALL HJÄLP NI ALLA!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för motor? När jag demonterade motorn i min Lancia var ena förgasarmuttern åtdragen så hårt att gjutgodset deformerats och låste mot gängorna på pinbulten. Försiktig motivation med plastklubba och nåt att bända lite med krävdes men sen släppte den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...