Superswift Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Finns ju ingen riktig plats ännu för frågor som rör underhåll/ombyggnad etc på redan befintliga bilar. Jag själv är ju i den sitsen att jag gör förändringar på en redan färdig bil byggd av någon annan. Om några år är det väl dags för en egen underhållskategori när det blir dags för fler att renovera ögonstenen.... Frågan är hursomhelst: Hur håller ni som kör olackat aluminiumplåten snygg och fläckfri? Flytande paraffin? Vax? Ständiga poleringar? Tycker fläckar är snyggt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 bocka ny ?? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Kolla i båtillbehörsafärerna där skall det finnas långtidsskydande vax för aluminium Lev väl Michael Wänström SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Reynard ( Formelbils tillverkare) rekommenderade WD-40 som "putsmedel" för aluminiumplåtarna i sina formelbilar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Jag hade tänkt att putsa upp en jävla glans och sen lägga på ett lager med klarlack.... Eller kan man inte göra så? //m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Tror jag sett nått medel för att "försegla" aluminiumet hos pappa på flygfältet. Han e flygtekniker m egen firma o servar alla typer av små-plan. De e mycket alu på sånna... Ska kolla m honom om vad det heter...återkommer!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Autosol, eller rubbing till lack. Kan det vara något? Det kan nog gå med klarlack, ett tag iaf. Jag har hört om de som gjort så på polerade moppemotorer. Men frågan är om man måste ha någon speciell lack? Behöver man inte en speciell grundfärg när man ska lacka "vanligt" på aluminium, eller hur är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Annars så kan man ju alltid lacka bilen i alu fälg färg. Då slipper man alla problem med att puttsa ihjäl sej:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 25, 2004 Share Posted February 25, 2004 Man får tänka på att färg kostar... och väger! ;) Polera mera :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted February 26, 2004 Author Share Posted February 26, 2004 Var det inte så att de allra första av Mercedes "silverpilar" var för tunga för att kvala in så man valde att ta bort den vita färgen från karrossen och sparade på så vis ett par kilo....och fick ett nytt namn på bilarna. Jag har testat autosol och rubbing och det ger bara en tillfällig positiv effekt, man vill inte heller förstöra aluminiumens feta ytterskikt för mycket, annars får man en yta lika matt som en maskindiskad aluminiumkastrull. Aluminium kräver ju en etsande primer just på grund av detta ytskikt så det ställer nog en hel del krav på klarlacken om man tänkt gå den vägen. Ska testa WD-40 eller flytande paraffin på ett par spillbitar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 26, 2004 Share Posted February 26, 2004 Pratade lite om det med killarna på jobbet och dom sa att ko/gris piss skulle vara kannon:) Tar absolut inget ansvar för det:) jodu färg är tungt det:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 26, 2004 Share Posted February 26, 2004 Pratade lite om det med killarna på jobbet och dom sa att ko/gris piss skulle vara kannon:)Tar absolut inget ansvar för det:) jodu färg är tungt det:) Ge dej nu....... Smörjer du ditt bygge med grispiss så kommer du inte bara vara unik .... Du kommer förmodligen även att bli ganska ensam i närområdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 26, 2004 Share Posted February 26, 2004 Jag sa inte att jag skulle ha det heler:) Sa bara att det skulle fungera bra... ta inte det så alvarligt Arrowsmith :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 26, 2004 Share Posted February 26, 2004 Men det kanske är ett bra sätt att få ha bilen i fred för tjuvar :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 Baalzamon Skrivet 2004-02-26, 22:39 -------------------------------------------------------------------------------- Men det kanske är ett bra sätt att få ha bilen i fred för tjuvar :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted February 27, 2004 Author Share Posted February 27, 2004 Det svåra blir väl att få kon att inte pissa ner sätena.... Det får nog bli en gris iallafall, har inte plats för en ko i garaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bölse Posted March 20, 2004 Share Posted March 20, 2004 Pratade lite om det med killarna på jobbet och dom sa att ko/gris piss skulle vara kannon:)Tar absolut inget ansvar för det:) jodu färg är tungt det:) Använder du piss försvinner alu plåten. Illa kvickt :( Men bilen blir ju lättare :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted March 20, 2004 Share Posted March 20, 2004 Jag har polerat min motorcykel med ett glänsvax som jag köpte från en firma som heter Pan Produkter, resultatet blev nästan som kromat, slår Autosol med hästlängder, och sen håller det bra bara man torkar torrt vid tvätt. Pan Produkter Tel. vard. 18-22 0494-50080 070-3139262 Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 Jag har polerat min motorcykel med ett glänsvax som jag köpte från en firma som heter Pan Produkter, resultatet blev nästan som kromat, slår Autosol med hästlängder, och sen håller det bra bara man torkar torrt vid tvätt.Pan Produkter Tel. vard. 18-22 0494-50080 070-3139262 Roland Kan man använda det på skinkorna. Har herrans mycke celluliter där.... :wohow: Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 Paraffin skall man akta sig för om man tänker lacka bilen senare. Annars funkar det ju bra på aluminummaster på båtar etc. Jag kör med autosol. Spär det lite med lacknafta för att få det mer lättjobbat. B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 Conco hur skall jag tolka det du skriver? Vad har dina skinkor med det här att göra? Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 Pratade lite om det med killarna på jobbet och dom sa att ko/gris piss skulle vara kannon:)Tar absolut inget ansvar för det:) jodu färg är tungt det:) Använder du piss försvinner alu plåten. Illa kvickt :( Men bilen blir ju lättare :wohow: Fräter på ganska bra kanske:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted March 21, 2004 Share Posted March 21, 2004 Conco hur skall jag tolka det du skriver?Vad har dina skinkor med det här att göra? Roland Du skall tolka det med ett leende. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 22, 2004 Share Posted March 22, 2004 Vad tror ni om motorplast? Aluminiumet blir väl lite mattare, men det skyddar väl mot oxid.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 22, 2004 Share Posted March 22, 2004 vill man så kan man ju alltid eloxera plåten, kostar lite och det blir lättare att göra om plåtbiten är lös.. men m.a.p tidigare inlägg så är väl detta inget märkvärdigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted March 22, 2004 Share Posted March 22, 2004 Lack eller putsmedel är de två realistiska alternativen. Engelskmännen gillar att "scotchbritea" fram en mattare yta för att göra det lite mer lättskött. Ser inget vidare ut! B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 22, 2004 Share Posted March 22, 2004 vill man så kan man ju alltid eloxera plåten, kostar lite och det blir lättare att göra om plåtbiten är lös.. men m.a.p tidigare inlägg så är väl detta inget märkvärdigt. Hmm.. någon som vet vad det kostar att eloxera ??? är det "snordyrt" eller ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted March 22, 2004 Author Share Posted March 22, 2004 Snyggt blir det iallafall. Kika på motorrummet på denna GTD40 http://www.gt40.nu Bilen var till salu tidigare, tror den är såld nu, men ett klart imponerande hemmabygge med över 5000 nitar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 22, 2004 Share Posted March 22, 2004 jag har bara gjort det genom jobbet... och betalar jag aldrig själv och slipper se fakturorna... Det enda jag vet är att priset stiger nästan exponentiellt med storleken, smågrejor är inte så dyrt. Natureloxering blir nästintill samma som olackad, Svarteloxering skulle jag välja om det vore på min bil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted March 22, 2004 Author Share Posted March 22, 2004 Lack eller putsmedel är de två realistiska alternativen. Kräver inte aluminium en speciell etsande primer? Finns det klar primer eller klarlack som ändå fäster? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts