Jump to content

Mjuka Upp Aluminium


Uttis
 Share

Recommended Posts

Skulle behöva mjuka upp några aluminium plåtar jag har men har inte riktigt koll på hur man gör.

Har sökt lite och fått lite olika svar, vad gäller för aluminium ska man värma upp det och kyla det snabbt för att mjuka upp eller ska det svalna sakta?

Har sett detta gjorts och då rödvärmdes plåten med gas sen ner i vatten men somsagt några säger ditt andra säger datt.

Har nog inte möjlighet att värma riktigt så varmt som man ska men jag tänkte lägga det i en ugn som kanske håller ~300C kan det ge nått eller är det bortkastat?

Link to comment
Share on other sites

300 räcker nog inte.

Det gängse sättet för plåtknackare är att sota plåten med acetylen och sen elda på tills sotet brunnit upp.

Men vad jag fattar så går det hyfsat att glödga med gasol.

Det behövs ingen forcerad kylning utan man låter plåten svalna av i luften.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Ugnen räcker bra jag har gjort det vid flera tillfällen och det fungerar utmärkt. Jag har även använt gasol och varmluftspistol. Jag har aldrig kylt snabbt så det vet jag inget om. Det sägs att efekten skall sitta i i upp till 24 h men jag tycker det avtar redan efter någon timme.

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

På ngt. bilprogram (discovery) så strök dom på vanligt outspätt diskmedel med en trasa och sedan värmde med gasol för att glödga aluminiumet. När diskmedlet blev svart hade det uppnått rätt temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Mjukglödgning av de vanligaste typerna av aluminiumplåt(ej härdbara) bör ske genom en snabb uppvärmning till mellan

380 - 450 grader, därefter kan biten svalna i luft eller vattenkylas. Härdbara legeringar bör svalna långsamt helst i ugn ner till 250 grader därefter kan det kylas snabbare.

Mvh.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ha mjuk alu som sedmera blir hård. (har glömt ordet för detta) så går det till så att man värmer plåten till 490 grader i ca 15-20min. sen snabbt ner i vattenbad för kylning.

Plåten går nu fint att arbeta å är lätt att böja. Men efter ca 4-7 dagar har den härdats. och har full härdning efter ca 14 dagar.

Du har nu en plåt som är härdad och har betydligt bättre draghållfasthet än tidigare.

Kan bläddra i min bok å ta reda på mer om du vill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...