Jump to content

Volvo 740 Bakaxel

Fredo

Recommended Posts

okej, nu har jag lästa igenom ALLA trådar under motor och växellåda samt de första 14 sidorna vid sökning på volvo och bakaxel utan att få svar på det jag undrar...

Kan jag inte bara få fråga nu????

Jag har ju då precis blivit ägare av ett chassi. Donatorfrågan är inte riktigt klar, min kompis håller hårt på volvo då han kan dem bättre än ford, och det är onekligen ett bra argument i sig. Vidare blir min kärra rätt stor och "glidig" knappast ngt för strippen så racefaktorn är inte med i beräkningarna :lol:

Jag har mätt lite och insett att kardantunneln på chassiet är lite förskjuten åt höger (centrum förskjutet ca 2,5 cm) kanske dags att byta linser då jag var övertygad om att det var centrerat så sent som i går...

bakaxelklumpen på 740 har väl också en förskjutning åt höger, men hur mycket är centrum förskjutet??? Sitter och stirrar på en bild men allt är ju inte helt symmetriskt så jag får ingen bra överblick. Jag misstänker att den skulle slinka in fint, det är ett rätt rejält hål. Men oavsett, snälla svar på följande frågor:

volvo 740 bakaxel, hur mycket förskjuten åt höger, hur bred är eländet? (kan tilläggas att jag fick med en taunus axel som är rätt i bredd för jfr)

MVH Fredrik - I insamlingsfas

Edited by Fredo

Varning, detta svar är inte garanterat på millimetern korrekt...

Jag har en 940 bakaxel och om vi utgår från att den har samma förskjutning så är "mitten" ca 3 cm längre åt höger än centrerat. Har för mig att bredden är samma i alla fall, 151,5 cm mellan anliggningsytorna på bromsskivorna. (Det är väl 240 som är ca 10 cm smalare?)

Perfekt, det var precis ett sådant svar jag ville ha. Millimetrarna spelar ingen roll just nu. 3 cm förskjuten gör att den skulle sitta mer eller mindre perfekt. Som sagt, det finns ju utrymme för lite spel i kardantunneln.

Chassiet är ganska brett och jag vill gå mer mot "classic" än "racing" så jag skall försöka hålla nere bredden skapligt och inte sätta på allt för breda sulor. Men det är ju några månader kvar tills det är dags att beställa däck :biglaugh2:

Tackar!

Vi kan ju ta en till fråga här med. Hur bred bör kardantunneln vara när man kör med 740-axel ? Hur mycket spel behöver man eg, axeln rör sig väl lite i sidled med va ? Tänkte göra tunneln på mitten av bilen, så det kommer ju bli lite mer spel på ena sidan.

Edited by Stefan Berglund