Jump to content

kylare


svante

Recommended Posts

Börja med att kolla om din fläkt blåser eller suger luft genom elementet. Vilken håll paketet vänds ger sig då automatiskt eftersom du inte vill att den ska motverkas av fartvinden antar jag?

Själv föredrar jag sugande fläktar bakom kylaren för man får en snyggare grill om slipper se fläkten genom grillgallret, jag tror de är betydligt vanligare också.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade fläkten igår och den går att köra åt båda hållen beroende på hur man kopplar, Jag var inne på att sätta fläkten bakom för att anslutningarna passade bäst då. Annars hade jag fått skruva loss själva fläkten och göra egna fästen för den....

Ett tips till er andra Nissan Micras fläkt sitter kanon i nosen på en seven..

Link to comment
Share on other sites

Svante.

Kolla noga hur fläkten är konstruerad främst hur bladen är utformade. Bladen är oftast utformade för att gå åt ett håll och fungerar ej baklänges. Detta är ej någon liten skillnad i dragkraft detta ger.

Skillnaden på fram och baksida kan vara mycket liten och svår att se med blotta ögat men baksidan det vill säga det håll som luften skall gå åt skall vara plattare än den sidan som luften kommer från. Fläkten skall för att vara effektiv vara utformad som en vinge på ett flygplan och de plastfläktar som jag sett är så utförda. Detta innebär att de flesta fläktar ej kan köras baklänges även om motorn fungerar utmärkt baklänges.

Lev väl

Michael Wänström

Link to comment
Share on other sites

Hittade ingen pil, men med tanke på att röranslutningarna sitter på samma sida som fläkten så bör nog den sidan sitta mot motorn och därmed blir väl fläkten sugande... eller?

Kylare med fläkt kommer från en nissan micra av okänd årsmodell, då den skroten bara hanterar äldre bilar så är min gissning från 80-talet...

Vet inte om 400kr är ett bra pris men den passade och hade inga skador så jag köpte den..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hittade ingen pil, men med tanke på att röranslutningarna sitter på samma sida som fläkten så bör nog den sidan sitta mot motorn och därmed blir väl fläkten sugande... eller?

Kylare med fläkt kommer från en nissan micra av okänd årsmodell, då den skroten bara hanterar äldre bilar så är min gissning från 80-talet...

Vet inte om 400kr är ett bra pris men den passade och hade inga skador så jag köpte den..

400:- fick jag också pynta för den....

den sätter jag med fläkten på baksidan....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
tommy kolla med dalhems i vessigebro, de har massa kul prylar till någorlunda priser

Har provat att hitta en kylarfläkt för montage framför kylaren men hittar inte på Dalhems sida.... :blink:

Den är Mega-rörig :whip:

Det finns inga andra firmor som har El-fläktar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...