Martin A Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 Nån som har tips på en smidig och bra fläkt man kan plocka på skroten eller nån ny till bra pris? Kör med Volvo 440 kylare men vill inte använda den fläkten för jag tycker den är tung och klumpig. MVH Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Den kraftfullaste originalfläkten jag hittar är volvos 940/850. Är väldigt effektiv och ganska stor. Gissar på ca 40cm i dia. Finns på skrotarna för 500:- och uppåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 kolla på tillbehörsfirmorna t.ex. KG. Dalhems etc roadster m.fl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Jag försöker utröna huruvida min fläkt är sugande eller tryckande. Finns några kännetecken eller funkar det åt bägge håll? Just nu sitter fläkten framför kylaren. Enligt vad jag läst så är sugande att föredra och misstankar finns att min fläkt helt enkelt sitter på fel sida, tycker det är dåligt luftflöde genom kylaren. Känns onödigt att köpa ny fläkt om den är felmonterad från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Bladen brukar vara svängda (för mindre bölande/vinande och bättre verkningsgrad, antar jag), och då ska den konkava sidan vara åt det håll luften flyttas. Annars; är inte kablarna/terminalerna märkta på något sätt? Kopplar man på ström åt rätt håll så märker man ju åt vilket håll den jobbar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 På de flesta fläktar finns det en rotationspil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Jag ska demontera kylaren i morgon, kanske blir jag klokare av att se fläktbladen ordentligt. Kollade in en Polo-kylare på skroten i dag. Blir lite mer rördragning men moderna prylar är förmodligen bättre. Tyvärr ger kabelfärgerna ingen ledtråd och jag ser ingen pil som anger riktning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Jag kör med en nissan micra fläkt. Liten smidig och sitter bakom kylaren. Det är väl inte den kraftfullaste, men den funkar bra med min zetec och polokylare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 (edited) Har just köpt på mig en elfläkt på 10" som passar mycket bra Lätt att montera och väger inte specielt mycket Beställde i Måndag från hemsidan och fick prylarna Tisdag KL Racing Edited June 10, 2008 by Zyxx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts