pelle17B Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Hej, Jag är relativt ny här på forumet. Jag planerar att bygga en locost och befinner mig just nu i tidigt planeringsstadie. Grov plan som det ser ut just nu är (kommer säkert att ändras efterhand): Hemsvetsad ram. Fullbur. Yamaha R1 motor eller Suzuki 1.3 GTI + 413 låda. Sierra bakaxel viscodiff, eller odiffad från skroten + eftermarknadsdiff att montera i. Dubbla A-Armar runt om. Jag har just nu lite funderingar om vilka spindlar jag skall välja fram och bak. Har läst en del om hjulupphängningar och har hackat ihop ett litet program som räknar en del på hjulvinklar för olika rörelser hos bilen. Jag saknar dock förslag på lämpliga spindlar och mått. Någon som har förslag på lämpliga spindlar? Någon som vill hjälpa till med att ta lite mått på t.ex ett par SAAB 900 spindlar? Skicka ett meddelande till mig så skickar jag en ritning över vilka mått jag behöver. För de som vill simulera själv på sina hjulupphängningar finns programmet tillgängligt i tidig Beta version på www.superseven.se. Skicka ett meddelande till mig så mailar jag över en licensnyckel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Hade jag börjat om så hade jag nog satsat på Saab-spindlar bak. Så slipper man bygga egna hubbar! Passar bolt on på sierraaxlarna och så slipper man korta dom om man har behov för det. Finns en del om dom på forumet om man söker lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Coolt program du har gjort! Har du kikat nåt på "Fulings" Excelhack? Inte riktigt lika visuellt, men han gör även uträkningar på vad som händer vid styrutslag. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted March 20, 2007 Author Share Posted March 20, 2007 Tack för tipset. Skall gräva lite i forumet efter mer info. Trevligt om det passar bolt on. Saab bitar bör vara hyfsat lätta att få fatt i också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted March 20, 2007 Author Share Posted March 20, 2007 Hade missat excelarken. kollade lite snabbt i kväll. Verkar ju jättebra! massa info om fjädringskonstanter mm kanon. :thumbup: Jag har mest fokuserat på grundläggande egenskaper för dubbla A-armar. Grundtanken med programmet är att om man har valt spindlar, drivaxlar och bakaxelklump så är spårvidden bestämd. Återstår att bestämma längd för armarna och infästningspunkter. Programmet simulerar ett antal infästningspunkter/armlängder och sedan får man välja vilka egenskaper som är viktiga. Jag har inte tittat något på vinkelförändringar vid styrutslag. Kanske kan avända excelarken där? Min gissning är att på bilar med inte allt för breda däck och inte jättelåg däcksprofil är det viktigt att Rollcenter rör sig mycket lite och inte fullt så viktigt att begränsa camberförändringar. Ju bredare däck med lägre profil ju mer betydelse får cambervinkeln gissar jag. Bump kombinerat med roll känns som ett viktigt fall då det är det som sker under inbromsning i ingången till en kurva. Gjorde programmet för att hitta infästningar och armlängder optimerade för de egenskaperna. Har ingen tidigare erfarenhet av bilbygge så jag kan vara helt ute och cykla dock. Någon som har några teorier att bidra med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Kul med mer folk som verkligen går in på det teoretiska bakom väghållning! :) Själv är jag oxå skapligt ny i den här branchen och sitter som bäst och simulerar olika infästningspunkter för hunnförtispindlar i caden... Jösses vad man fick flytta omkring på sakerna innan "allt" rör sig som det ska! *sucka* Problemet med volvos 140-spindlar som jag kommer använda, verkar vara att avståndet (75mm) från navet till den nedre leden i förhållande till avståndet (167mm) upp till den övre är för litet. Är det fler än jag som har konstaterat samma sak eller är jag ute å cyklar..? Hursomhelst: Spindlarna ser ut som de gör, så det är väl bara att göra det bästa av situationen... :prop: Som läget är nu (i caden..) har jag en spårviddsförändring på maximalt 2.2mm över hela fjädringsrörelsen (upp/ner 100mm), rollcenter ligger på 61mm vid rideheight och rör sig mindre än 10mm under rörelse. Undre bärarmen verkar bli ca 465mm och den övre 375mm (projecerat framifrån) Nån som vet om jag är på rätt väg här eller..? Tycker det ser jäääättelångt ut! :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.