Jump to content

Hubbar


Recommended Posts

Ritar på hubbar till nästa projekt (ej sjua). Är det någon som har synpunkter på att jag vänt den övre uniball leden ur kraftriktningshänseende.

Även övriga synpunkter/kritik mottages tacksamt (innan det går iväg för skärning).

Matrialen är röd=8mm stål (skall ev. lättas)

Grön= 20x3mm stål

post-407-1173046565_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varför inte ha även den övre vänd på rätt håll om du nu redan känner till det?

Sedan skulle jag vilja vinkla övre länkhuvudet så leden kommer i rät linje med tänkt bärarmslutning så att kulan i länkhuvudet får maximal rörelsemån i utgångsläget. (Förutsätter att du vänder på leden...) Bilden visar hur jag gjort på mina navhållare...

http://sonett7.net/blandat/DSC04566.JPG

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Problemet som jag ser det är att leden inte kommer att rora sig som det är tänkt med din övre position pga att det finn stor risk att rörelsen sker runt skuven istället för i själva kulan...

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite pappersritningar - äkta blyerts-cad... :prop: Men de stämmer inte riktigt - verkligheten har fått bli styrande!

Navhållarna är gjorda för skruvade drivaxlar men borde fungera fint även för insticksmodellen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet som jag ser det är att leden inte kommer att rora sig som det är tänkt med din övre position pga att det finn stor risk att rörelsen sker runt skuven istället för i själva kulan...

Jag tror nog inte det är så stor risk att den vrider sig runt skruven men jag har nu roterat den 90 grader ändå eftersom det verkar var praxis. Gäller att ha koll på att den inte bottnar vid stora utslag bara.

Om någon är intresserad av att köra med BMW (E39) nav så kanske jag gör flera :)

post-407-1173256607_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Hur stora hjulrörelser kommer du att ha? Jag räknade ut att de +/- 13 grader mina länkhuvud medger med gott mått skulle klara den fjädringsväg som stötdämparna har... Det låter kanske lite men på en Se7en är det inte många cm fjädringsväg.

Tycker det ser bra ut nu! :racesmile: Om du tipsar på Rejsa om ev tillverkning av navhållare till E39 så kanske det blir några beställningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...