vedde Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Hej Jag har lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har en bokram McSorely orginal som jag byggt själv. Jag har en Sierra Pinto som jag kortat tråget ca: 5cm. 1.Hur långt bak har ni era motorer? 2.Ride hight har jag förstått som 10 - 12 cm till ramens underkant, rätt eller fel? Om man då sätter i motorn mycket lägre så blir ju markfrigången 12 - motorns utstick under ramen(3cm) = 9 cm markfrigång? vad har ni? 3. Växellådsfästet, sitter det platt i botten på kardantunneln eller har ni en förhöjning så att den hamnar över? Eller höjden på cc Kardanaxelfästet i växellådan över kardantunnelrören? På bilden är tråget lika högt som ramen vilket ger att växellådan hamnar mycket högt så jag måste nog sänka den 3cm. Tacksam för alla svar och mått ni kan orka med. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Tänk på att utgående axel från lådan ska ha samma lutning som pinjongen (ingående axel på bakaxlen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Snyggt jobbat Vedde! Nu ligger du före mej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 20, 2007 Author Share Posted February 20, 2007 (edited) Hej Drake Knappast jag har inte fått till att börja med hjul upphängningarna ännu. Men jag vill svetsa klart ramen och hoppades på detta sätt få lite hjälp på vägen. Thomas: skall den inte sitta i linje med varandra? Eller skall motorn sitta med lutning i chassit? Nu vart jag mer förvirrad. /Fredrik Edited February 20, 2007 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Om du tänker dej en förlängd rät linje genom vevens centrum och en likadan linje genom pinjongens axelcentrum så ska dom vara parallella med varandra. hänger du med på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 Ja den är jag med på, tack. Är det någon som har några mått att bjuda på?? Eller har alla tumstockar gått ut i strejk? Ni som bygger MK har jag sett en bild på att de använder del av originalfästet till vxl lådan som sen bultas i överkant på kardantunneln på flänsar, vad är måttet mellan kardantunelramens undre rörs överkant till delen i vxl lådan där skruven går in? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 OK, jag har gjort en förenkling om det inte var klart vilka mått jag var ute efter. Det är X, Y och Z (se bilder). Förstår någon nu? /Fredrik(rookie) Tacksam för all hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Vi kan bidra med en otydlig bild på hur långt bakåt vi har monterat vår motor. Det ser ut som om vi har samma vx-låda,däremot har vi en 2,9 V6 motor. Den motorn är tung (160 kg) så vi har monterat den så långt bakåt som Möjligt.Kopplingsarmen sticker in vid pedalutrymmet ca 3-5 cm vilket har medfört att vi fick göra en "bula" som kommer att inkräkta på gaspedalens rörelseområde. Nåja,det får vi lösa senare.Vi kommer inte att minska möjligheterna att köra med full gas! Oljetråget sticker ner ca 2-3 cm under chassit.Tråget är original. Tyvärr kan vi inte mäta de mått du vill ha fn eftersom motor och vx-låda är urtagna men hoppas att bilden kan ge någon indikation på läget. Antas i Luleå (fn -13,9 grader) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 Tack för bilden! ser ut som om jag har min låda längre bak än er i nuläget. Jag har inte svetsat inre "H" eller undersidan eller över sidan på kardantunneln som sitter över vxl lådan. Jag ville se hur man kunde placera motor & låda innan jag gjorde klart. Ser ut som om jag får samma problem med kopplingsarmen men jag har stl 40 så det kan nog gå ändå! :biglaugh2: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Skickar två bilder på kåpan över kopplingsarmen. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 22, 2007 Author Share Posted February 22, 2007 Tack Antas, Jag förstår din problematik då ni har kommit längre än jag, jag kommer nog helt sonika att placera mina inre "H" bredare isär vilket borde ge mig en bredare ingång till kardantunneln dock på bekostnad av fotutrymmet, men som sagt jag har storlek 40 och reser mig inte mer än 174cm vilket borde ge mig rum att placera pedalerna längre bak. Det kanske finns någon vänlig själ som skall till garaget i helgen och kan se på måtten jag efterfrågar. :notworthy: Jag vet att det är bara toppen folk på detta forum jag läser om hjälpsamhet varje dag! Ju mer jag lär mig av er som kommit längre desto mer kan jag deltaga och bistå andra med råd och tips, kunskap som går i arv. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 22, 2007 Share Posted February 22, 2007 Den opellådan jag har R25 satte jag armen på högersidan. det optimala vore att ha en centrumtryckkolv så som gamla SAAB 900. det finns liknande i England på Burton och bl.a. SBD Tiger har nog också och Roadster i Sveriga bl.a. Kanske michael på svenska MK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.