Jump to content

Mk Locost


rickepumpen

Recommended Posts

Har tittat lite på en tidigare tråd om MK Locost och måste hålla med om att priset på £999 är oslagbart. Frågan är om jag köper en sådan, godkänner SFRO ramen? Visserligen är tanken en ren racer men om jag vill registrera den är det ju trevligt om det går! :)

Någon som kan sprida lite ljus i den här frågan?

Link to comment
Share on other sites

Hej Micael!

Vad jag vill veta är: Om/när jag köper en MK locost i england blir det såklart den satsen för tusen pund. Vad jag har förstått av deras hemsida är den främst till för locost-serien. Köper SFRO godstjockleken i ramen och materialet i bärarmarna? Om jag svetsar dit fler trianguleringar a la aussie-metoden, vad händer då med tillverkarintyget från MK? Kvaliteten på glasfibergrejorna är race-kvalitet så jag förmodar att det är tunt och finishen är inte den bästa, rätt eller fel?

Det här är frågor jag kommer på just nu.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Jag bessade min MK i våras.

Då var det inga problem med godstjocklek eller bärarmar. Jag hade dessutom den gamla versionen av undre bärarmar.

Till min ram fanns det inget tillverkarintyg. Det behövs heller inte. I och med att alla ramar besiktigas inviduellt så spelar det ingen roll vem som har svetsat den. Det finns inga godkända ramar, utan alla måste besiktigas. Sen kanske det ser bättre ut att stoppa upp ett tillverkar intyg under näsan på sfro-killen, men det är en annan sak. Min ram hade inga märkningar eller nummer som skulle ha gått att koppla mot nåt intyg.

Jag har gjort aussi modsen i efterhand, men det var inga problem att få igenom ramen utan dom.

Min plast kommer inte från MK. Jag köpte min av GTS-tuning*. Och kvaliteten på grejorna är vad man kan förvänta sig för det priset. Jag gav 7600:- för noskon,bakskärmar,framskärmar,4 protech dämpare med fjädrar.

Jag tycker att locost kittet som MK säljer är bra. Med det kittet kan man bygga en riktigt billig locost.

Men man måste hitta Taunus spindlar och en escortbakaxel (MK1, MKII) vilket kan vara svårt i dessa dagar

Jag hade lagt ner drygt 60.000 fram till och med regbes.

*Man skall vara på sin vakt när man gör affärer med GTS. Han har inte det bästa ryktet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt snabba svar!

Verkar som att det vettigast alternativet för att få ihop bilen fort är att köpa MK-kitet. Eftersom att jag inte har svetsat ihop en ram tidigare känns det ju lite säkrare att köpa färdig ram. Finns ju så mycket annat i projektet som tar tid. Nu när du har tagit bort lite funderingar kring SFRO-bes. är det bara att börja ta fram alla grejorna ur förrådet och snygga till dem. Har nästan allt som behövs till den redan. Största bekymret blir att bestämma vilken drivlina jag ska använda, Kent, Pinto, Köln V6, BX 16V eller....

Richard

Link to comment
Share on other sites

Du skall alltid prata med din SFRO-kille innan du köper nåt kit. Det är han som bestämmer om din bil kommer att bli godkänd. SFRO har en tendens att titta på lite olika saker beronde på besiktningsman och dagsform.

Bara för att en ram har gått igenom betyder inte det att en likadan går igenom senare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har det varit problem med MK ramarna eller andra ramar på senare tid ?

Saxat från SFRO:

Kitcars

Här utfärdar vi en VARNING!!

SFRO har den senaste tiden tyvärr sett att det har dykt upp kitcars (-bikes) ramar av klart undermålig kvalitet! Dessa ramar kommer EJ att godkännas och SFRO har tyvärr redan tvingats att helt underkänna byggen! Köp ej Kits, ramar eller komponenter utan att först prata med din lokala SFRO besiktningsman Köp ej heller påbörjade byggen utan att kontakta din SFRO man då du annars riskerar att köpa ett underkänt bygge.Kom ihåg att varje enskilt bygge besiktas för sig, och det faktum att andra produkter från motsvarande leverantör tidigare har godkänts inte är någon garanti för att alla kan godkännas - produkterna modifieras (förbättras) ofta av enskilda byggare utan leverantörens vetskap.

Exemplet nedan är ett typiskt fall på vad som kallas "Kitcar". Bygget klassas som amatörbyggt.

Karossdetaljer i Alu och plast, chassi och bärarmar från en och samma leverantör om man känner sig osäker som svetsare. Resten av bygget kompletteras med delar inköpta från skroten, och lokala bildelsleverantörer. Drivlina samt axlar,bromsar och elsystem från en inköpt donatorbil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...