rickepumpen Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 Har tittat lite på en tidigare tråd om MK Locost och måste hålla med om att priset på £999 är oslagbart. Frågan är om jag köper en sådan, godkänner SFRO ramen? Visserligen är tanken en ren racer men om jag vill registrera den är det ju trevligt om det går! :) Någon som kan sprida lite ljus i den här frågan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 sök och du skola finna... :lol: så många MK som är reggade i sverige så borde det vara utan tvivel, att schassiet går att SFRO besiktiga här.. utan bekymmer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 Jag har reggat en sån. Vad vill du veta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickepumpen Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Hej Micael! Vad jag vill veta är: Om/när jag köper en MK locost i england blir det såklart den satsen för tusen pund. Vad jag har förstått av deras hemsida är den främst till för locost-serien. Köper SFRO godstjockleken i ramen och materialet i bärarmarna? Om jag svetsar dit fler trianguleringar a la aussie-metoden, vad händer då med tillverkarintyget från MK? Kvaliteten på glasfibergrejorna är race-kvalitet så jag förmodar att det är tunt och finishen är inte den bästa, rätt eller fel? Det här är frågor jag kommer på just nu. Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Jag bessade min MK i våras. Då var det inga problem med godstjocklek eller bärarmar. Jag hade dessutom den gamla versionen av undre bärarmar. Till min ram fanns det inget tillverkarintyg. Det behövs heller inte. I och med att alla ramar besiktigas inviduellt så spelar det ingen roll vem som har svetsat den. Det finns inga godkända ramar, utan alla måste besiktigas. Sen kanske det ser bättre ut att stoppa upp ett tillverkar intyg under näsan på sfro-killen, men det är en annan sak. Min ram hade inga märkningar eller nummer som skulle ha gått att koppla mot nåt intyg. Jag har gjort aussi modsen i efterhand, men det var inga problem att få igenom ramen utan dom. Min plast kommer inte från MK. Jag köpte min av GTS-tuning*. Och kvaliteten på grejorna är vad man kan förvänta sig för det priset. Jag gav 7600:- för noskon,bakskärmar,framskärmar,4 protech dämpare med fjädrar. Jag tycker att locost kittet som MK säljer är bra. Med det kittet kan man bygga en riktigt billig locost. Men man måste hitta Taunus spindlar och en escortbakaxel (MK1, MKII) vilket kan vara svårt i dessa dagar Jag hade lagt ner drygt 60.000 fram till och med regbes. *Man skall vara på sin vakt när man gör affärer med GTS. Han har inte det bästa ryktet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickepumpen Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Tack för ditt snabba svar! Verkar som att det vettigast alternativet för att få ihop bilen fort är att köpa MK-kitet. Eftersom att jag inte har svetsat ihop en ram tidigare känns det ju lite säkrare att köpa färdig ram. Finns ju så mycket annat i projektet som tar tid. Nu när du har tagit bort lite funderingar kring SFRO-bes. är det bara att börja ta fram alla grejorna ur förrådet och snygga till dem. Har nästan allt som behövs till den redan. Största bekymret blir att bestämma vilken drivlina jag ska använda, Kent, Pinto, Köln V6, BX 16V eller.... Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 ...SAAB. :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 En BMW sexa såklart! :wub: :wub: :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 (edited) suzuki Swift GTI 1,3-16 såklart.. lätt hållbar och trimm vänlig. :D Edited February 19, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickepumpen Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Jag vet: Jag tar en av mina Jaguar V12:or! Kanske får problem med besiktningen men.. :lol: Lutar åt min lilla trogna Kent med 2000E växellåda. Min Mexico -73 behöver inte dem på några år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Du skall alltid prata med din SFRO-kille innan du köper nåt kit. Det är han som bestämmer om din bil kommer att bli godkänd. SFRO har en tendens att titta på lite olika saker beronde på besiktningsman och dagsform. Bara för att en ram har gått igenom betyder inte det att en likadan går igenom senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Precis Micael SFRO godkänner inte altid en ram bygd i 1,6 mm gods samt bockade rör. Men om du har ett tilverkarintyg så brukar det fixa sig. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjelle69 Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Har det varit problem med MK ramarna eller andra ramar på senare tid ? Saxat från SFRO: Kitcars Här utfärdar vi en VARNING!! SFRO har den senaste tiden tyvärr sett att det har dykt upp kitcars (-bikes) ramar av klart undermålig kvalitet! Dessa ramar kommer EJ att godkännas och SFRO har tyvärr redan tvingats att helt underkänna byggen! Köp ej Kits, ramar eller komponenter utan att först prata med din lokala SFRO besiktningsman Köp ej heller påbörjade byggen utan att kontakta din SFRO man då du annars riskerar att köpa ett underkänt bygge.Kom ihåg att varje enskilt bygge besiktas för sig, och det faktum att andra produkter från motsvarande leverantör tidigare har godkänts inte är någon garanti för att alla kan godkännas - produkterna modifieras (förbättras) ofta av enskilda byggare utan leverantörens vetskap. Exemplet nedan är ett typiskt fall på vad som kallas "Kitcar". Bygget klassas som amatörbyggt. Karossdetaljer i Alu och plast, chassi och bärarmar från en och samma leverantör om man känner sig osäker som svetsare. Resten av bygget kompletteras med delar inköpta från skroten, och lokala bildelsleverantörer. Drivlina samt axlar,bromsar och elsystem från en inköpt donatorbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Det där har stått ett tag på SFROs sida. MKs ramar har det inte varit problem med vad jag vet. Däremot en viss Cobraram och även gamla Robin Hood ramen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.