Panzer Posted February 10, 2007 Share Posted February 10, 2007 (edited) Jag håller på med en "bokram". Jag har byggt de nedre bärarmarna enligt boken och håller nu på med de övre. Jag skall kompensera för den lilla castervinkeln som den övre bärarmen ger om man sätter i hop den enligt bokmått genom att göra bärarmen mer osymetrisk. För att få ut mer utrymme till coilovern skulle jag vilja göra den övre bärarmen längre. Jag tycker mig ha sett på en hel del olika bilder på "bokbilar" att de har den övre spindelleden långt utskruvad, så därför frågar jag er som byggt enligt boken om där är råd att flytta ut "hylsan till spindelleden" 5-10mm, längd 180-185mm istället för 175mm, och ändå ha möjlighet att justera in en vettig camber. Jag använder Taunus spindlar! MVH JEK Edited February 10, 2007 by Panzer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 10, 2007 Share Posted February 10, 2007 Om du använder Taunus spindel så är det inga problem att göra det. Märkte detta på min och har funderat på att göra likadant. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 15, 2007 Share Posted February 15, 2007 Hej Panzer Har du någon ritning med de nya måtten för att kompensera för caster. Jag kör i o f s med Sierra spindlar så det kanske inte är lika. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted February 16, 2007 Author Share Posted February 16, 2007 Hej! Skall försöka att skriva ner hur jag tänkt, så att ni alla kan hjälpa mig och se att jag är på rätt väg! Återkommer under helgen! JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted February 18, 2007 Author Share Posted February 18, 2007 Hej! Jag har nu försökt att teckna ner hur jag tänker inför byggandet av mina övre bärarmar. Jag hoppas att ni som läser detta och märker om jag är fel ute kommer med synpunkter..... Frågan är sen - hur mycket Castor skall man ha? Jag har i förklaringen utgått från 6*. Där är även ej vedertagna avrundningar. Hoppas att detta kan vara till nytta för någon. Jag ansvarar inte för ev fel och måtten kommer från min ram! JEK B_rarmsf_rklaring.doc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts