Fredrik i Trollhättan Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Har läst SFRO handboken men där avhandlas bara vilken retardation man förväntar sig av fordonet. Vilken storlek ska jag välja på huvudbromscylindrarna (tänkte ha två, en till fram och en till bak)? Ska jag ha en mindre för bakkretsen? Arrowsmith: Är din Girlingcylinder fortfarande till salu? Det är ju största och kanske skulle passa till frambromsarna då. Kanske 5/8" till bak? Kör med Sierraskivor bak och ventilerade skivor fram... Quote
stigge Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Vanlig combo är .625 och .750 - exempelvis i mitt pedalställ. Quote
per fogelberg Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Hej ! Då blir det inte så bra du skall ha den mindre diameter fram, o större bak vilket ger mindre kraft. jag kör 5/8 fram och 3/4 bak och det fungera bra hadde 5/8 bak först men fick ställa broms vågen så mycket att det inte såg säkert ut. Ny väger ju min bil bara 490kg o andra sidan så hadde jag lika i en ban Escort o den vägde nog 900kg Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 1, 2007 Author Posted January 1, 2007 Vänta nu. En större kolvarea ger väl ett högre tryck per cm²? Kanske är det stora skillnad i kolvstorlek vid hjulen som kompenserar... Min bil kommer väga 640kg. Inte ett gram över... ;) Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Det här med tryck och area är lite klurigt. Men om man tänker baklänges kanske. 1 bar = 1 kg/cm². Som exempel kan vi säga att vi har 10 bar i systemet. En kolv med 5 cm² area får då en kraft på 50 kg, en kolv på 10 cm² får en kraft på 100 kg. Eller om man vill komma upp i 10 bar och trampar på en kolv med 5 cm² måste man trampa med 50 kilo, trampar man på en kolv med 10 cm² måste man trampa med 100 kg. Så med andra ord ger en liten huvudbromscylinder och en stor bromscylinder största kraften. Fast huvudbromscylindern får ju inte vara för liten för då räcker inte bromsvätskan till, trampar pedalen i botten utan att bromscylindern rört sig tillräckligt. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 2, 2007 Author Posted January 2, 2007 Så blir det ju naturligtvis. Logiskt. Så jag ska ha 5/8 fram och 3/4 bak då. Då kör vi så... Quote
Falcor Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Så blir det ju naturligtvis. Logiskt. Så jag ska ha 5/8 fram och 3/4 bak då. Då kör vi så... Så 5/8 fram och 3/4 bak fungerade bra på en Escort? jag har börjar klura lite på huvudcylinderstorlekar till min Scirocco och den har juh en liknande vikt drygt 900 kg inkl. förare så jag kanske kan köra på samma storlekar? Hur trögtrampad blir pedalen? ska man gå upp eller ner i storlek om man vill ha mer lätttrampad pedal? tryckochpysanalfabeten Mats Quote
Rikard Larsson Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Det är nog enklare, i alla fall billigare, att ändra utväxlingen på bromspedalen om man vill ändra hur trögtrampad pedalen ska vara. Så länge man inte har så mycket utväxling att pedalen går i golvet... Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 19, 2007 Author Posted January 19, 2007 Appropå huvudcylinder, hur mycket brytning tål kolvstången på en huvudcylinder? CADar ett pedalställ och får en brytning p.g.a. den roterande rörelsen på pedalen... Quote
heralue Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Om du inte har väldigt mycket luft i systemet så blir int rörelsen speciellt mycket. Kom ihåg att ha bra utväxling ca 5:1 har jag för mig. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 19, 2007 Author Posted January 19, 2007 Pedalens längd till gummit blir 225mm och bromsvågen sitter 44mm från rotationscentrum. Vi talar om ett par tiondelars rörelse i z-led på hela cylinderns slaglängd. Tycker inte det låter så farligt... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.