error Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Karossbitarna som jag ska laga till min Speedster gick inte ner genom källardörren. Går det att jobba med glasfiber, polyster och glasfiberspackel när det är minusgrader eller när det är fuktigt i luften? Quote
Drake Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 (edited) Akta dig för fukten. Det kommer garanterat att delaminera om du får fukt mellan lagren. Hittade detta på nätet! "En felkälla är att konstruktionen lamineras i en felaktig lokal. Den omgivande temperaturen kan vara för låg varvid laminatet inte tillåts genomhärda korrekt. Fuktigheten kan vara för hög varvid dagg uppstår på laminatet vilket kan medföra att vatten eller fukt innesluts i laminatet, något som ger stor risk för dålig hållfasthet, delaminering och degradering med tiden. Vid en lägre temperatur sjunker daggpunkten, dvs den temperatur då fuktigheten i luften bildar dagg på ytor. Fibrer och andra lamineringsprodukter bör förvaras torrt för att egenskaperna inte skall försämras och de skall vara torra då de lamineras. Hartsen bör stå kallt för att få så lång brukbar livslängd som möjligt då all harts härdar eller torkar med tiden. Generellt har epoxiharts längre brukbarhet än polyesterharts. Om epoxihartsen har kristalliserats vilket kan ske efter en tid kan man värma upp hartsen något varvid den återgår till sin ursprungliga flytande form." Finns mer här här: http://web.telia.com/~u84408370/komposit/ Edited December 31, 2006 by Drake Quote
Tobias R Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Polyester är väldigt temp-känsligt. Minusgrader är uteslutet om biten inte är större än att du kan hålla tempen över 20C mha varmluftspistol. Quote
Lars H Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Hej..... För att plasten ska härda på ett korekt sätt behövs det att temeraturen är ca 15-20 grader. Så försök inte att laga glasfiber plast ute under vintern för det blir inget bra resultat. Lars H. Quote
apex Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Det är flera som kombinerar Speedsterägande med Sevenbyggande/ägande... lite lustigt, men bilkonceptet är ju liknande, Speedstern är lite modernare (och tyngre). Quote
error Posted January 1, 2007 Author Posted January 1, 2007 Det är flera som kombinerar Speedsterägande med Sevenbyggande/ägande... lite lustigt, men bilkonceptet är ju liknande, Speedstern är lite modernare (och tyngre). Inte så konstigt. Speedster/VX220 är ju en Lotus Elise under skalet. Och Elise är designad som en mordern erästtare till Lotus Seven. Så om man gillar enkla körglada sportbilar så tilltalas man förmodligen av båda biltyperna Quote
LUPUS Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Vi kanske får be om en underavdelning......här på forumet laga speedster locost Quote
Acke Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 en speedster/elise borde ju gå att få att väga som en seven då "ramen" väger 65 kilo, dvs liknande som en sevenram... :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.