Jonte Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 Någon som vet om det går att få tag på runda katalysatorer. Har hittills bara hittat ovala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 Uppsala Avgasteknik AB var jag inne till för någon vsen och letatade efter kattar. DOm hade en runt som var ca 40 cm lång och 15 i diameter (kanske) Skulle kosta antingen 400kr eller 4000kr vet inte vad som är rätt:) vad tror du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 Förmodligen 4000kr, annars skall jag köpa ett helt gäng. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 16, 2004 Author Share Posted February 16, 2004 Ooops....4000:- Var det fullflödeskattar? Ovala sådana finns för 2700:-.....men jag vill inte ha ovalt... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 Jag vill inte heller ha en oval kat. Rund och i slät rostfritt vill jag ha. Dock så känner jag en som jobbar på en skrot som tar hand om rester från de provbilar som tillverkas i volvos fabrik i stan. Där brukar det komma in stora lådor med kattar från C70, och han skulle fösöka fixa en sådan åt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 16, 2004 Author Share Posted February 16, 2004 Ehhh...skulle du få händerna på 2 så är jag ytterst intresserad :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 3 st kanske:) om dom kommer lådvis... :) Det var en katt med 100 st i vad nu enheten heter. 100 st hål i katten så fullflödes var det nog. 200 i en vanlig va? Jo 4000 låter mera rimligt men dyrt ändå tycker jag det är ju liksom bara lite plåt:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 Någon som vet om det går att få tag på runda katalysatorer. Har hittills bara hittat ovala. Kolla på : http://www.jt-tuning.se/products/products.asp?ID=160 Men priset!!! :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 17, 2004 Author Share Posted February 17, 2004 *arghh* 7000:- pix :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hayabusa_Rush Posted February 17, 2004 Share Posted February 17, 2004 Kolla på en skrot. VW Golf -89 Memphis och VW Corrado G60 -89 har en rund katalysatorer,och det har säkert fler bilar. / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 17, 2004 Share Posted February 17, 2004 Men hur många kompressormatade corrado har det skrotats? Golfarna är lite vanligare, men det får nog ändå vara krockade bilar om man skall hitta dem på skroten. ;Men med lite tur är det ingen omöjlighet. En ren tanke som slog mig bara. Jag vill ha en snyggare kat, men den måste inte nödvändigvis vara rund. Men jag vill ha den i slät, rostfri plåt, och inte någon ful, pressad rostande plåt. Därför undrar jag om man kan bygga ett hölje av rostfri plåt, och sedan trycka i katten i? Eller tål den inte det om man tänker på värmeproblem och så? Vad gäller C70 kattar skall jag se hur många jag kan fixa, men det kan ta ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 17, 2004 Share Posted February 17, 2004 Skall ni inte köra med något värmeskydd framför katalysatorn och ljuddämparen? Med tanke på att den blir några hundra grader varm vill inte jag placera ett naket ben mot den när jag står och spänner mig brevid bilen på sommaren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted February 17, 2004 Share Posted February 17, 2004 Jag har sett annonser i tidningen LAND, Prenumererade på den för ett tag sedan, och där var det nån som sålde katalysatorer bland reklamen. Kommer inte ihåg priserna men jag har för mej att det var från 995:-....Han annonserade i varje tidning då, ska se om jag kan hitta nån gammal tidning´där hemma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 17, 2004 Author Share Posted February 17, 2004 Skall ni inte köra med något värmeskydd framför katalysatorn och ljuddämparen? Med tanke på att den blir några hundra grader varm vill inte jag placera ett naket ben mot den när jag står och spänner mig brevid bilen på sommaren... ähhh.....man får väl lära sig efter några touchar :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 17, 2004 Share Posted February 17, 2004 någonslagt värmesköld bordenman kanske ha:) Snyggare utan men efter att ha bränt sej några ggr så trötnar man nog på det:) Måste välfinnas flera bilar som kör med runda kattar. ? Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Kan man besiktiga Locosten med katalysator även om motorn/Donatorn inte är typad med kat? I mitt fall så har jag en Volvo B23 från 84 utan kat... Vad är det mer än själva katalysatorn som krävs för att slippa miljöavgiften? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Kan man besiktiga Locosten med katalysator även om motorn/Donatorn inte är typad med kat?I mitt fall så har jag en Volvo B23 från 84 utan kat... Vad är det mer än själva katalysatorn som krävs för att slippa miljöavgiften? Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden. Jag kommer själv att bygga till dessa grejer till en motor som inte från början är gjord för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Kan man besiktiga Locosten med katalysator även om motorn/Donatorn inte är typad med kat?I mitt fall så har jag en Volvo B23 från 84 utan kat... Vad är det mer än själva katalysatorn som krävs för att slippa miljöavgiften? Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden. Jag kommer själv att bygga till dessa grejer till en motor som inte från början är gjord för det. Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden :blink: :blink: Jo...jo... Så var det !!!!... Det här är något som är helt nytt för mig! :ph34r: Men du kanske kan hålla mig uppdaterad när du kommit dit i bygget? :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden :blink: :blink: Jo...jo... Så var det !!!!... Det här är något som är helt nytt för mig! :ph34r: Men du kanske kan hålla mig uppdaterad när du kommit dit i bygget? :D :D sök så hittar du mina gamla inlägg i ämnet jag skickade in lite mail från naturvårdsverket och lite annat i denna diskussionen på en annan tråd där ämnet var uppe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Kolkanister, lambdasond samt styrning till lambdansonden :blink: :blink: Jo...jo... Så var det !!!!... Det här är något som är helt nytt för mig! :ph34r: Men du kanske kan hålla mig uppdaterad när du kommit dit i bygget? :D :D Det som krånglar till alltihop är lambdastyrningen. Att motera dit en kolkanister skall inte vara några problem och inte att stoppa dit en kat heller. Men när man stoppat dit lambdasonden så måste ju insprutningens styrsystem veta att den sitter där, och anpassa blandningen efter det. På en B23 från 84 antar jag att du har K-jet mekanisk insprutning. Om det inte är förgasare? Hur som helst är det inte helt enkelt att anpassa ett sådant system till att fungera ihop med lambdan. Hade jag varit i ditt ställe så hade jag nog betalt 7000kr, och struntat i alltihop. Om du inte känner för att modifiera motorn rejält förstås. :) Själv har jag L-jet elektronisk insprutning på min motor, och kommer att få den godkänd med annan styrbox, samt en del annat småpill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Det som krånglar till alltihop är lambdastyrningen. Att motera dit en kolkanister skall inte vara några problem och inte att stoppa dit en kat heller. Men när man stoppat dit lambdasonden så måste ju insprutningens styrsystem veta att den sitter där, och anpassa blandningen efter det.På en B23 från 84 antar jag att du har K-jet mekanisk insprutning. Om det inte är förgasare? Hur som helst är det inte helt enkelt att anpassa ett sådant system till att fungera ihop med lambdan. Hade jag varit i ditt ställe så hade jag nog betalt 7000kr, och struntat i alltihop. Om du inte känner för att modifiera motorn rejält förstås. :) Själv har jag L-jet elektronisk insprutning på min motor, och kommer att få den godkänd med annan styrbox, samt en del annat småpill. Jag förstår..... Jag kommer att ha en förgasarmotor så det förbättrar inte möjligheterna för en kat, inst. det kanske är bättre att spara ett tag till och betala de 7000 kr som krävs.... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 20, 2004 Share Posted February 20, 2004 Det som krånglar till alltihop är lambdastyrningen. Att motera dit en kolkanister skall inte vara några problem och inte att stoppa dit en kat heller. Men när man stoppat dit lambdasonden så måste ju insprutningens styrsystem veta att den sitter där, och anpassa blandningen efter det. På en B23 från 84 antar jag att du har K-jet mekanisk insprutning. Om det inte är förgasare? Hur som helst är det inte helt enkelt att anpassa ett sådant system till att fungera ihop med lambdan. Hade jag varit i ditt ställe så hade jag nog betalt 7000kr, och struntat i alltihop. Om du inte känner för att modifiera motorn rejält förstås. :) Själv har jag L-jet elektronisk insprutning på min motor, och kommer att få den godkänd med annan styrbox, samt en del annat småpill. Jag förstår..... Jag kommer att ha en förgasarmotor så det förbättrar inte möjligheterna för en kat, inst. det kanske är bättre att spara ett tag till och betala de 7000 kr som krävs.... :( Men det är fortfarande fullt möjligt att bygga om motorn. Men det är som sagt en hel del jobb med det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Var inne på micro tidigare i dag om frågade vad dom skulle ta för en rund sportkat. 7900kr:) Dyrt. Förklarade vad det är jag byggder och han trodde att en katt från audi 80 88-90 "någon gång" skulle passa den var rund och hade snygga fasade kanter... Någon som har en audi där hemma som kan kolla hur den ser ut:) Dom hade ingen hemma och vill inte beställa någon... Annars så åker jag till audi på måndag och kollar men skulle helst slippa det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Har en Audi 90, som jag tror att det är kat på. Skall försöka ta ett kort på den i morgon, men troligtvis kommer jag att glömma bort det... det brukar jag göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Vet inte så mycket om audi men tyckte att han sa att det bara var 80. Men man kan ju alltid hoppas att det skulle vara lika så man kan få se en bild:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Är i och för sig rätt stor skillnad på en Audi 80 och 90, men jag skall kolla vad det sitter för något där i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 22, 2004 Share Posted February 22, 2004 Kolla vad jag hittade när jag la mej på alla fyra och kollade under svärmorsbil:) Det är 2" system så den är väldigt liten och behändig... Det en Toyota Yaris -04 en 1,3 iof men den skulle passa bra på en seven tror jag:) Renar en katt mycket sämre om den kommer från en 1,3 och ska in i en 2,0 borde väl bara gå lite sämre. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 22, 2004 Author Share Posted February 22, 2004 Såg ju nätt och fin ut.....tror du att svärmor skulle sakna den ifall du lånade den :D förmodligen är dom väl anpassade efter motorns avgasflöden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 23, 2004 Share Posted February 23, 2004 Tvivlar på att hos skulle märka något om jag tog den:) Anntagligen så passar den inte. men det skulle se bra ut:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted February 28, 2004 Share Posted February 28, 2004 hittade en sida med ganska billiga kattar... inte runda men billiga ;) http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 28, 2004 Share Posted February 28, 2004 Vettigt pris var det ju iaf:) Men speciellt snygga var dom ju inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted February 28, 2004 Share Posted February 28, 2004 Vettigt pris var det ju iaf:) Men speciellt snygga var dom ju inte... bygger du nån jävla altartavla..... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 28, 2004 Share Posted February 28, 2004 Nästa så:) Behöver ínte vara så snygga lösningar under huven men det som syns ska vara snyggt:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 28, 2004 Share Posted February 28, 2004 Det är under huven som det skall vara som snyggast :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 28, 2004 Share Posted February 28, 2004 Helst ska ju allt vara snyggt men lägger hellre ut 4000kr på en snygg kat än att tex kroma motordetajer m.m. för att det ska vara snyggt när man öppnar motrhuven. Så känner jag nu när jag har en pinto:) Skulle jag därimot ha en "snygg" motor så väntar jag en månad till och lägger ner mera pengar på det också:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts